Informatie & nieuwsbronnen, media

Foodlog (http://www.foodlog.nl)
Verhalen over eten en wat je ervan weten wilt. Internetkrant waar halve en hele onwaarheden enthousiast worden gefileerd. (“Plek voor mensen die hun kennis over alle facetten van eten en de toekomst daarvan met elkaar en het publiek willen delen. Journalistiek, publicistisch en informatief. Scherp en met humor. Niemand hoeft te aarzelen om te reageren, maar kom niet met onzin.”).
Zoekterm ‘supermarkt’

Supermarkt NL (http://www.supermarkt.nl)
Website van en voor de supermarkt-branche (CBL).

Uw Supermarkt NL (http://www.uwsupermarkt.nl/)
Website van supermarktdeskundige Gerard Rutte met achtergrondinformatie over ontwikkelingen binnen de retailsector.

Lijst van supermarkten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_supermarkten)
Wikipedia-pagina met lijst van supermarkten en hypermarkten in Nederland en in andere landen (ook van inmiddels opgeven formules en bedrijven).

Keuringsdienst van Waarde (http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/)
TV-programma van de KRO dat aan huishoudjournalistiek doet, met simpele vragen en verbazingwekkende antwoorden. “Fascinerende televisie over de verhalen uit ons boodschappenmandje”.

Kassa (http://kassa.vara.nl/)
TV-programma van de VARA met informatie en gasten, en de bespreking van tests en klachten. Met eigen magazine.
Zoekterm ‘supermarkt’

Agriholland (http://www.agriholland.nl/)
Nieuwsbrief en website voornamelijk “gericht op de agrosector en agribusiness tot en met het erf van de agrarisch producent”. Met dossiers over o.a.  stadslandbouw, biologische landbouw, voedselveiligheid, intellectueel eigendom/kwekersrecht, mededingingsrecht, kwaliteitssystemen en certificering. 

Foodholland (http://www.foodholland.nl/)
Nieuwsbrief en website met veel aandacht voor de “voedselketen vanaf het moment dat de ingrediënten het erf van de producent verlaten tot en met de consument” (dus over coöperatie, fabriek, groothandel en supermarkt). Met dossiers over o.a. biologische voeding, voedselveiligheid, keurmerken, mededingingsrecht, personeel & werk, kwaliteitssystemen en certificering.

Nieuwsgrazer (http://www.nieuwsgrazer.nl/)
Verzamelwebsite met het actuele nieuws voor de agrarische branche (ondermeer over landbouw, voedsel en supermarkten).

Klokhuis (http://www.hetklokhuis.nl/)
Kinder tv-programma met onder andere aandacht voor supermarkten.
(Een uitleg over “Supermarkt trucs!” is helaas niet meer online te vinden).

Distrifood (http://www.distrifood.nl)
Website en tijdschrift van Reed Business over de distributie (fabrikanten, retail). Naar eigen zeggen een “onafhankelijke nieuwssite voor supermarkten”

Centraal bureau levensmiddelenhandel (http://www.cbl.nl/)
Brancheorganisatie van Nederlandse supermarktbedrijven. Het CBL behartigt de collectieve belangen van de supermarktbranche en food service bedrijven en treedt in bepaalde gevallen op als spreekbuis en belangenbehartiger van deze branche. Er zijn 27 bedrijven aangesloten.
Met website Passie Voor Food, over de initiatieven van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Nationale Franchise & Formulegids (http://www.denationalefranchisegids.nl/)
Website en tijdschrift met informatie en advies voor zelfstandige ondernemers die ondermeer actief zijn in de retail.

Voedselencyclopedie (http://www.voedselencyclopedie.nl/)
Voeding heeft niet alleen met gezondheid te maken, maar ook met ongelijkheid, armoede, politiek, milieu en dierenwelzijn. De voedselencyclopedie gaat met name over deze aspecten.

Supermarkt Experience (http://www.supermarktexperience.nl/‎)
Hét vakblad voor de winkelvloer, over onder meer actualiteiten, trends en ontwikkelingen en productinnovaties in de levensmiddelenbranche. Met praktische tips voor alledaagse vraagstukken voor supermarktondernemers en hun personeel.

Voedingscentrum (http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx)
Stichting Voedingscentrum Nederland beweert de “autoriteit” te zijn “die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze”. Wil gezonde en meer duurzame voeding bij consumenten bevorderen en het bedrijfsleven tot een meer verantwoord voedselaanbod stimuleren, uitgaande van ‘de gezonde keuze is de gemakkelijke keuze’.
Zoekterm ‘supermarkt’

Alles Duurzaam (http://www.allesduurzaam.nl)
Webportaal (“De grootste Groene Bedrijvengids van Nederland”) met informatie over duurzame producten en diensten (en met adreslijsten).

Keurmerken net (http://www.keurmerken.net/index.php)
Alle nepkeurmerken, flauwekullogo’s en onduidelijke/niet onderbouwde metknamen op een rijtje. Ondermeer op gebied van biologisch, vegetarisch, vis, vlees en algemene voeding.

Keurmerken.net

alle nepkeurmerken op een rijtje