Onderzoek arbeidsinspectie naar werkdruk in Lidl winkels

(25 december 2022) Op basis van een melding van de FNV doet de Arbeidsinspectie onderzoek naar het werkdrukbeleid bij supermarkt Lidl. De FNV vond nooit gehoor bij Lidl ondanks het jarenlang doorgeven van klachten van het personeel.

(door Rob Bleijerveld)

De Arbeidsinspectie gaat onderzoeken hoe het staat met het werkdrukbeleid bij retailer Lidl. Hoe dat onderzoek er uit zal zien heeft de inspectie niet bekend gemaakt. Volgens een woordvoerder zal een en ander nader worden bepaald na een gesprek met de aangever, vakbond FNV.

Aanleiding voor het onderzoek zijn klachten van het Lidl-personeel die door de FNV zijn overgebracht aan de inspectie. Deze stap is gezet nadat de FNV jarenlang (1) geen gehoor kreeg op haar verzoek om met de discounter in gesprek te gaan over klachten van het personeel over de hoge werkdruk. Volgens bestuurder van FNV Handel, Fatma Bugdayci, geven talloze rapporten, onderzoeken en enquêtes aan dat het personeel kampt met een te grote werkdruk, maar doet de directie er niets mee.

Aanhoudend te hoge werkdruk

In 2018 bleek al uit het rapport Werkdruk (2) dat tenminste 72% van het personeel een hoge te werkdruk ervaart, 52% hoger dan het landelijk gemiddelde. Werknemers worden ziek van de werkdruk en om de gevraagde doelstellingen toch te kunnen halen, klokken ze uit en werken ze daarna door, aldus Bugdayci.

Ondanks allerlei beloften heeft het management in de tussentijd geen verbeteringen op de werkvloer aangebracht. Meer dan eens heeft de FNV aangeboden om samen met de directie te kijken naar oplossingen in een gezamenlijke werkgroep. Maar in plaats van het gezamenlijk zoeken naar een structurele oplossing, wil Lidl liever individueel met werknemers praten.

Slecht winkelbeleid

Volgens de FNV bestuurder wordt van het winkelpersoneel verwacht dat ze de klanten op hoog niveau service verlenen terwijl er een groot personeelstekort is. ¨Lidl profileert zich aan de voorkant als een fullservice supermarkt, maar werkt aan de achterkant nog steeds als een discounter, aldus Bugdayci.

Daarbij voldoet de retailer niet aan de wettelijke verplichting volgens de Risico Inventarisatie en Evaluatie. Volgens dit RI&E moet er een concreet beleid zijn om de werkdruk structureel aan te pakken en bij Lidl gaat het niet verder dan bespreken van de werkdruk.

 

Meer lezen:
– ¨Werkdruk¨ (FNV)
– ¨Werkdrukbox gratis aanvragen¨ (FNV)
Artikelen van Supermacht over werkdruk bij Lidl.

Noten:
(1) ¨Personeel Lidl herinnert directie aan te hoge werkdruk,¨ FNV Magazine, januari 2020,
¨Werkdruk Lidl, Vraagje: Blijf je of bezwijk je?,¨ FNV Magazine, januari 2020 en
¨Werkdruk Lidl: code rood, Nieuw onderzoek werkdruk FNV kadergroep,¨ FNV, 11 april 2019.
(2) ¨´Werkdruk bij Lidl veel te hoog´, ¨ Transport Online, 25 maart 2019 en ¨Doe de Sneltest Werkdruk,” FNV, 2018

Bronnen:
– ¨Arbeidsinspectie onderzoekt werkdrukbeleid Lidl na melding FNV – De discounter geeft geen gehoor aan verzoek van de FNV om samen in gesprek te gaan,¨ FNV, 22 december 2022.
– ¨Arbeidsinspectie onderzoekt hoge werkdruk bij Lidl,¨ Retailtrends, 22 december 2022.
– ¨Lidl herkent zich niet in kritiek FNV over aanpak werkdruk, ¨ Retailtrends, 23 december 2022.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=11310)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *