Onze Markt: democratisch het voedselsysteem veranderen (presentatie 9 oktober Den Haag)

(4 oktober 2020) ¨Het wordt tijd dat wij beslissen waar ons voedsel vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en dat de boer een eerlijke prijs krijgt¨. Op vrijdag 9 okober geven de initiatiefnemers van Onze Markt een presentatie in Vrijplaats Utopie in Den Haag over hun project voor een consumenten-gemeenschap die democratisch beslist over hoe de voedelproducten worden geproduceerd. Het nieuwe initiatief bouwt voort op ´het succevolle Franse project ¨C´est qui le patron?¨

(overgenomen van de website van Onze Markt.nl)

Onze Markt: het voedselmerk van iedereen

Waarom?

In de voedselsector staan we voor twee grote uitdagingen die met elkaar verbonden zijn.

De eerste uitdaging gaat over het feit dat consumenten niet meer weten waar hun producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn. Hierdoor kunnen consumenten minder goede, gezonde en duurzame keuzes maken en wordt de prijs vaak als enige rechtvaardiging voor productkeuze gebruikt. Dit terwijl consumenten wel duurzamer willen inkopen en bereid zijn hier meer voor te betalen [1].

De tweede uitdaging is dat de boer wel graag duurzamer wil produceren [2], maar geen eerlijke prijs krijgt voor zijn producten. Dit verhindert verandering en zorgt voor onduurzame agrarische business modellen. Een oplossing voor beide uitdagingen ligt in eerlijke en ´echte´ prijzen (true pricing) gecombineerd met het dichterbij brengen van boer naar de consument. Onze Markt doet dit.

Wat is het?

Onze Markt, het voedselmerk van iedereen, is een nieuw coöperatief merk waarbij de consument democratisch beslist over hoe de producten van dit merk worden geproduceerd, waar het product vandaan komt, hoe het product verpakt wordt en welke eerlijke prijs daarbij hoort.

Succes?

Het concept is in het leven geroepen door activist Nicolas Chabannes in Frankrijk onder de naam ¨C´est qui, le patron?!¨. Na het eerste product (melk) gelanceerd te hebben werd het een daverend succes [3]. C´est qui, le patron?! is momenteel het twee na grootste zuivelmerk van Frankrijk, pro-duceert ondertussen meer dan 30 andere producten en is uitgebreid naar 8 andere landen. Dit succes willen wij naar Nederland brengen. Doe jij mee?

Aanmelden via email (programma [at] utopie [dot] nl)
Adres Vrijplaats Utopie: Waldeck Pyrmontkade 116, 2518 JR Den Haag.

Meer lezen:
– ¨C’est qui le Patron ?! – La Marque du Consommateur¨ (Fr).
– ¨Prix Juste – Producteur la juste rémunération garantie pour les agriculteurs¨ (Be).
– ¨ ´Fairtrade´ voor Franse boeren,¨ Foodlog, 13 december 2016.
– ¨Boer wordt prijszetter in een voedselketen met LEF (Lokaal – Eco – Fair),¨ Supermacht, 13 februari 2018.

Noten:
[1] ¨Democratisch het voedselsysteem veranderen: een presentatie van voedselmerk Onze Markt,¨ Vrijplaats Utopie Den Haag, 9 oktober 2020.
Aanmelden via dit emailadres .
[2] ¨Duurzaam mag best meer kosten, als het geld maar goed terechtkomt,¨ Trouw, 22 november 2018.
[3] ¨Boeren willen (veel) meer doen voor het milieu, met de juiste hulp,¨ Trouw, 25 februari 2020.
[4] ¨How millions of French shoppers are rejecting cut-price capitalism,¨ Guardian, 4 december 2019.

Bronnen:
Onze Markt website.
Onze Markt one-pager pdf.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=9984)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *