Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel over ´eerlijke´ rozen uit Afrika

Foto Hivos

(19 juli 2019) Mensenrechten- en ontwikkelingsorganisatie Hivos lanceerde op 16 juli een spel waarin vijf (en misschien acht) supermarkten de strijd aan gaan voor eerlijke rozen. Hivos: ¨De supermarkten kunnen punten verdienen voor iedere stap die ze zetten op weg naar leefbaar loon voor de rozenpluksters in oostelijk en zuidelijk Afrika¨. Ondanks eeen grote inzet van de kant van Hivos zijn de lonen voor de rozenplukstervrouwen nog te laag.

Via het ‘Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’ kunnen supermarkten punten verdienen voor iedere stap die ze zetten op weg naar leefbaar loon voor de rozenpluksters in oostelijk en zuidelijk Afrika. Hivos hoopt dat dit spel (en ondersteunende druk vanuit de consument) de supers over de streep trekt om de strijd aan gaan voor ´eerlijke´ rozen.

Voor een leefbaar loon

Hivos praatte ruim een jaar lang met de supermarkten om voor elkaar te krijgen dat de Afrikaanse rozenpluksters een leefbaar loon krijgen. Maar dat schoot niet echt op. Een leefbaar loon stelt de pluksters volgens de organisatie in staat te voorzien in de basisbehoeften, zoals voedzaam eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs. Volgens een berekening van vorig jaar is er slechts 13 cent meer per bosje van tien rozen nodig om zo´n leefbaar loon te bereiken.

Die 13 cent extra wordt nog steeds niet betaald. Maar Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl hebben wel hun medewerking toegezegd aan de campagne. En Hivos roept de Deen, Dirk en PLUS op om ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

Via dit spel wordt het voor consumenten en retailers inzichtelijk welke supermarktbedrijven bereid zijn concrete stappen te zetten in de richting van een leefbaar loon.

Hoe werkt het spel?

Via een enquête [1] werd uitgezocht wat de supermarkten doen aan leefbaar loon voor de rozenpluksters. Op basis daarvan kregen ze een aantal basispunten zoals wordt weergegeven in de eerste score (zie foto).

Fase 1: Supermarkten die goed op de hoogte zijn van wat er in hun keten gebeurt en die weten hoe hoog de lonen zijn, krijgen een aantal punten. Er zijn hiervoor maximaal 180 punten te verdelen.
Fase 2: Supermarkten die afspraken maken en de lonen verhogen, kunnen tot maximaal 320 punten extra verdienen.
Fase 3: Zodra een supermarkt zorgt dat de pluksters een leefbaar loon krijgen uitbetaald, wint deze (max 500 punten).

Ook kan iedere supermarkt bonuspunten verdienen door transparant te communiceren over leefbaar loon, en voor andere initiatieven op het gebied van leefbaar loon binnen de productcategorie bloemen en planten. Hivos stimuleert de supers zo om inzicht te krijgen in de lonen bij de rozenkwekers, door te praten met leveranciers en certificeringsinstellingen, en door een gezamelijk een plan van aanpak op te stellen om de lonen te verhogen.

Ook kunnen de supermarkten op deze manier verantwoordelijk worden gehouden voor gemaakte beloftes en afspraken. Indien die afspraken niet worden nagekomen, krijgt de supermarkt minpunten.

Deen, Dirk en PLUS die de enquête nog niet hebben ingevuld, krijgen tot 11 augustus de tijd om dit alsnog te doen.

Om de paar maanden publiceert Hivos een tussenstand om te zien of jouw supermarkt goed op weg is.


Campagne Small Change, Big Deal

De campagne Small Change, Big Deal is bedoeld om de lonen van vrouwen in de Afrikaanse bloemenindustrie te verbeteren. Het streven is een leefbaar loon – volgens Hivos een mensenrecht – zou genoeg zijn om ´fatsoenlijk´ van te kunnen leven. Daarvoor is wel nodig dat alle partijen in de bloemenketen hun verantwoordelijkheid nemen en een eerlijke prijs betalen voor de bloemen. Dus de kwekers, de handelaren, de supermarkten maar ook de consumenten moeten allemaal een (klein) beetje meer betalen, opdat het voor de vrouwen in Afrika een groot verschil maakt.

Meer lezen:
Video ´Hoe moeilijk kan het zijn´ (Hivos, juli 2019).
¨Women@Work Campaign¨.
Over Hivos.
– ¨Vanavond op tv: Keuringsdienst van Waarde op zoek naar wantoestanden in ‘fair trade’-bloemenland,¨ Supermacht, 2 november 2010.
– ¨Hoe fair zijn Keniaanse fairtrade bloemen?,¨ Supermacht, 25 juni 2013.

Noten:
[1] Hivos-enquete.

Bronnen:
– ¨Supermarkten strijden om eerlijke rozen in leefbaar loon spel,¨ Hivos, 16 juli 2019.
– ¨Over de campagne Small Change, Big Deal en Hivos,¨ Hivos, 16 juli 2019.
– ¨Aan alle supermarkten van Nederland: doe mee!,¨ Hivos, 16 juli 2019.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=9149)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *