Kleine weegverschillen leveren AH extra winst op en klant een winkelverbod

(5 augustus 2018)(update 180807) De kassa-weegschaal van Albert Heijn in Zetten weegt steeds méér aan dan de weegschaal in de groente- en fruitafdeling. Een Zettenaar merkte dat op en klaagde daar regelmatig over. Maar zijn klachten (bij de AH-managers en bij de weegschalencontroleur) leverde geen enkele verbetering op. In maart verloor hij zijn geduld en hield een tirade over oplichting door AH. Het resultaat: een winkelverbod van 1 jaar. Onderwijl blijven de weegverschillen de AH een aardig extra zakcentje opleveren…

Een 63-jarige inwoner van Zetten (Gelderland) kreeg in maart een winkelverbod bij het Albert Heijn-filiaal (Gelders Have Groep) in zijn woonplaats.

Sinds een jaar of vier gaat hij na of de weegschalen van de groenteafdeling en bij de kassa hetzelfde gewicht aangeven voor zijn groente of fruitaankoop. Het gebeurde regelmatig dat het gewicht bij de kassa groter was (tot 25 gram aan toe). Dat komt volgens hem onder meer (maar niet alleen) omdat kassamedewerkers ongemerkt hun handen op de schaal leggen bij het wegen. De man: ¨Dat levert kleine, maar, in totaal, prijzige verschillen op. Het verschil in grammen is niet veel, maar als je dat van iedere klant pakt, levert het miljoenen euro’s op

Klagen levert niets op

Hij klaagde in totaal 26 keer over de weegverschillen. De eerste keer kreeg hij het aankoopbedrag netjes terug en vertelde de manager hem dat de weegschalen aan de kassa zouden worden nagekeken. Maar volgens de klant veranderde er niets en het probleem bleef. Hij klaagde ook bij weegschalencontroleurs maar die zeiden dat er niets aan de hand was.

Winkelverbod na tirade over oplichting

Zonder ooit gewelddadig te worden of te gaan schelden ging de man wel steeds meer in discussie met de verschillende managers. In maart dit jaar verloor hij zijn geduld en ¨sprak over oplichting en betrok hij ook andere wachtenden in de rij erbij¨. Dat leverde hem een winkelverbod van een jaar op. Het winkelverbod zou worden opgeheven wanneer hij een overeenkomst zou tekenen om niet meer in discussie te gaan over de weegschalen. Maar dat weigerde hij.

Volgens de Gelderlander willen management en uitbater van Albert Heijn in Zetten niet reageren. De landelijke Albert Heijn-organisatie weet niet of er vaker klachten zijn over de weegschalen in de winkels. Men wil in elk geval niet reageren op een brief die de klager uit Zetten aan de directie van de supermarktketen stuurde, want men wil zich niet mengen in deze kwestie….

Eerdere onderzoeken en klachten

Het Belgische Radio 2-programma ´De Inspecteur´ deed in 2013 al (kleinschalig) onderzoek naar weegschalen en meldde dat een weegschaal bijna nooit het exacte gewicht aangeeft. Meestal blijft het verschil beperkt, maar er zijn ook wel uitschieters bij, soms in het voordeel van de winkel, soms in het voordeel van de klanten. Jaarlijks controleert de FOD Economie duizenden weegschalen in grootwarenhuizen en voedingswinkels in België. Een weegschaal mag een beperkte afwijking vertonen. Een weegschaal die tot op 1 gram nauwkeurig weegt, mag bijvoorbeeld een afwijking hebben van 1 gram op de eerste halve kilo en 3 gram op het volledige bereik van de weegschaal. Bij controles in 2013 had ongeveer 6% van de weegschalen een foutenmarge is van 2 tot 10 gram. Zie: ¨Weegschalen: niet altijd in balans,¨ Radio 2, 3 december 2013.  en ¨6% van de weegschalen in de supermarkt weegt verkeerd,¨ Gondola, 21 oktober 2013.

– De Nederlandse Consumentenbond ontvangt af en toe klachten over weegschalen maar heeft daar nooit onderzoek naar gedaan (want het gaat om niet erg grote verschillen). De bond signaleerde wel dat er ook klachten zijn over gewicht van verpakt voedsel (bijv. rijst) dat niet klopt met wat op de verpakking vermeld staat).

In 2013 was er bij tv-programma Kassa een issue over niet goed afgestelde weegschalen bij de Lidl. Volgens een klager ¨wordt de groente en het fruit bij de kassa afgewogen maar zijn deze weegschalen vaak niet correct ingesteld. Deze maand ben ik 8 x bij de Lidl geweest en 5 x stond de weegschaal niet op de beginwaarde 0, de laatste keer stond deze zelfs op 242 gram. Kassaaaaaaaaaaa!!!¨ Zie: ¨Lidl weegschalen vaak incorrect,¨ Kassa BNNVARA, 25 november 2013.

– Op het blog Barend Blik gaf ene Barend in 2015 aan wat de reacties van Albert Heijn en van Dirk waren toen hij klaagde over weegverschillen. ¨De weegschalen bij de groente-fruitafdeling en bij de kassa van de supermarkt kunnen verschillen. De prijsverschillen kunnen aanzienlijk zijn. Bij Albert Heijn was het verschil vandaag 75 ct. (bananen). Verklaring personeel AH: weegschaal heeft soms ‘kuurtjes’. Kwalijk is daarbij dat de weegschaal op de afdeling van AH geen bon geeft. Je moet het dus onthouden!
Bij Dirk vd Broek (krijg je) wel (een bon bij de weegschaal op de groenteafdeling). Verklaring personeel Dirk (over zijn klacht): het beeldscherm aan de kassa zakt soms, of staat te laag. Drukt daardoor op het product. En daardoor gewicht en prijs hoger!¨ Volgens een bezoeker op zijn site moet een klant bij de Jumbo en Vomar vooraf wegen op de groente- en fruitafdeling en krijgt dan een plakbon aan de hand waarvan wordt afgerekend. Zie: ¨Weegschalen in de supermarkt,¨ Barends Blik, 28 augustus 2015.

– Een bezoeker van een Tweakers-forum klaagde in april dit jaar dat meerdere filialen van Albert Heijn teveel rekenen voor groente en fruit die jij daar kocht. Het gemeten gewicht bij de kassa is structureel te hoog en hem wordt daardoor ¨echt zeer consistent teveel in rekening wordt gebracht¨. Volgens hem kloppen de wegingen bij de Aldi en Lidl wel altijd.
Hij belde  het hoofdkantoor tweemaal hierover en stelde een aantal keren de medewerkers/managers van de winkel op de hoogte. Die laatsten corrigeerden dan elke keer de weegschaal ¨maar blijkbaar wordt dat niet dagelijks bij het opstarten van de kassa’s gedaan. De afgelopen maanden heb ik zó vaak er een opmerking over gemaakt dat ik de moed heb opgegeven dus nu check ik als ik iets te wegen heb eerst dat schermpje en als deze niet op 0 staat dan vraag ik de cassiere deze op 0 te zetten¨. Zie ¨Weegverschil tussen supermarkt en thuis voor groenten/fruit?,¨ Gathering Tweakers, 9 april 2018.

Over metrologie (het ijkwezen) in Nederland en België:
De FOD Economie voert in België de (wettelijke) metrologische controles uit.
Het VSL doet dat in Nederland.

Update: winkelverbod opgeheven door media-aandacht

Albert Heijn heeft het winkelverbod van Fer Pusters, de weegschaalklager uit Zetten, op 7 augustus opgeheven, omdat ¨het geen doel meer zou dienen.¨ AH zou na alle media-aandacht tot ‘voortschrijdend inzicht’ zijn gekomen. Pusters hoeft ook niet te beloven dat hij niet meer klaagt.
AH stelt nu, na controles, dat de weegschalen in orde zijn en de kassières regelmatig moeten controleren of een onbelaste weegschaal op nul staat en zij kunnen de weegschaal zelfstandig op nul zetten. Fer Pusters blijft sceptisch, maar is blij met het opgeheven winkelverbod. (Uit: ¨Weegschaalklager Pusters weer welkom bij zijn Albert Heijn,¨ De Gelderlander, 7 augustus 2018).

Bron:
¨Deze man mag een jaar Albert Heijn niet in omdat hij klaagt over de weegschaal,¨ Gelderlander, 3 augustus 2018.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=8073)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Captcha Captcha Reload