Vlaamse groenteboeren kwaad over te lage inkoopprijzen supermarkten

(10 december 2017)(met toevoeging) In Vlaanderen loopt een discussie over de ongelijke margeverdeling in de voedselketen. Aanleiding: een facebookpagina van een groenteteler die bij geposte fotos van ¨spotprijzen¨ in de supermarkten de extreem lage prijzen noteert die hij voor die groentes krijgt uitbetaald. Omdat vele Vlaamse boeren en telers hun producten al maanden lang onder de kostprijs moeten verkopen, riep het Algemeen Boerensyndicaat de retailers in een open brief op hogere prijzen te betalen.

(door Matt Hermers)

Tonny Hoste uit Langemark (tussen Ieper en Roeselare) begon de Facebooksite ¨Eerlijke prijzen voor eerlijke produkten¨ [1] omdat hij het ¨beu was om supermarkten te zien uitpakken met zogenaamde stuntprijzen. Wij boeren werken momenteel onder kostprijs en intussen vragen de retailers voor onze groenten vlotjes tien keer zo veel aan de consument

Facebooksite

Volgers van zijn Facebookpagina delen de ene na de andere foto van groenten in de winkelrekken of van reclamefolders verstuurd door supermarkten. Overal gaapt een enorme kloof tussen de inkoopprijs en verkoopprijs.

Enorme prijsverschillen

Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) pakte dit initiatief op en bezocht verschillende supermarkten. Een paar voorbeelden van wat ze daarbij aantroffen:
Aldi verkoopt prei 1,45 euro per kilo terwijl de producent nog geen 20 cent krijgt. De Aldi-knolselder gaat de winkel uit voor 99 cent per stuk en daarvan gaat amper 11 cent naar de producent. Colruyt maakt reclame voor raapjes voor ´maar´ 1,99 euro per kilo terwijl de boer daarvoor amper 15 cent krijgt. Van een savooikool van 1,19 euro in de super gaat slechts 19 cent naar de producent. En spruitjes worden aangeboden voor 3,49 euro per kilo terwijl de boer 74 cent uitbetaald krijgt. Rode kool bij de Delhaize kost 2,49 euro per stuk waar de telers op de veiling 19 cent ontvangen….

Open brief

Het ABS stuurde de grootwarenhuizen vervolgens een boze open brief [2] waarin het de retailers oproep om de boeren een winstmarge te gunnen die resulteert in een leefbaar inkomen. Dat betekent een hogere prijs uitbetalen voor hun producten omdat ze die leveren overeenkomstig alle gemaakte afspraken over hoeveelheden, kwaliteit, leverdata en dergelijke. Maar ook voor al het zware werk, de vele investeringen, de vaak slapeloze nachten om de supermarktgroenten op tijd te irrigeren en te verzorgen, en voor de vele controles.

Ketenoverleg

De boeren en het ABS zijn ook ontdaan over het ketenoverleg, een overleg tussen de landbouworganisaties en de retail die dit soort wantoestanden moet tegengaan. ABS-voorzitter Hendrik Vandamme: ¨Ondanks ketenoverleg en gedragscode vinden we vaak geen gehoor bij de retail. Velen in het overleg zijn zich niet bewust van wat er zich op het terrein afspeelt. Die marge tussen aankoop- en verkoopprijs is niet langer te verantwoorden. Steeds meer leden vroegen ons om een reactie. Maar ook de consument is er mee bezig. Consumenten die rechtstreeks bij de landbouwer aankopen via korte keten [3] stellen zich steeds meer vragen bij de hoge prijzen in de supermarkt

¨De consument betaalt tien keer zo veel dan wat de supermarkt aan de boeren geeft terwijl er geen enkele tussenschakel is,¨ aldus Vandamme, ¨Deze zakkenvullerij is het resultaat van de groeiende concurrentie onder supermarkten waarbij steeds meer druk wordt gezet op de leveranciers.¨ Hij roept de retailers op om wat minder marge te nemen en om de boeren eerlijke prijzen te geven zodat ze kunnen overleven. Anders zijn er over enkele jaren geen leveranciers meer over.

Supermarkten wijzen kritiek van de hand

De supermarkten lieten het aan de sectorfederatie Comeos over om te reageren. Woordvoerder Hans Cardijn van Comeos is van mening dat de veel hogere prijzen die de supermarkten vragen van de consument het gevolg zijn van de kosten die ze maken (gekoeld transport, verwerking, verpakking, opslag, dispatching, bederf, personeel). Volgens hem blijft er een marge over van nauwelijks 3%. Cardijn: ¨Boeren weten dat nochtans, geregeld zitten we samen in het ketenoverleg. Ik snap niet waarom we die discussie nu moeten voeren

Toegenomen onderhandelingsdruk

Retailexpert Gino Van Ossel van de Vlerick Business School erkent dat de retailers hoge kosten hebben, maar wijst ook op de toegenomen druk die zij de afgelopen jaren uitoefenen op de boeren om de inkoopprijzen te drukken.

Toevoeging door redactie Supermacht:

Foodlog berichtte op 7 december ook over deze kwestie, maar komt met een vreemde opvatting. Foodlog betoogt dat de inkoopprijzen van supermarkten en handel los moeten worden gezien van de consumentenprijzen. Naar opvatting van Foodlog letten consumenten niet op de ontwikkeling van de waarde in de zakelijk markt (redactie: hoe kunnen ze ook bij gebrek aan inzicht over wat er in die markt gebeurt) zodat de supermarkt (redactie: zonder enig moreel of ander bezwaar) de prijzen kunnen vragen die volgens hen bij de ¨belevingswaarde¨ van de consument hoort. Het wordt tijd dat boeren en consumenten opening van de boeken eisen.
Bron: ¨Belgische groentetelers kwaad over verschil inkoopprijs en prijs in supermarkt¨.

Meer lezen:
– ¨Boze boerin stuurt open brief naar warenhuizen: Gigantische winstmarge op onze rug!´,¨ Knack, 8 december 2017.
– ¨Waarom betalen we in de supermarkt 1 euro voor een selder, terwijl de boer amper 3 cent krijgt?,¨ Nieuwsblad, 6 december 2017.
– ¨Tien cent voor de boer,¨ Foodlog, 4 december 2017.
– ¨‘Fairtrade’ voor Franse boeren,¨ Foodlog, 13 december 2016.

Noten:
[1] ¨Eerlijke prijzen voor eerlijke produkten¨
[2] Open brief ABS.

[3] Zie bijvoorbeeld informatie over de Voedselteams.

Bronnen:
– ¨Groenteboeren betichten supermarkten van zakkenvullerij,¨ Vilt, 7 december 2017.
– ¨Eerlijke prijzen voor eerlijke produkten,¨ Facebook, december 2017.
– ¨Hierom zijn de groenteboeren boos op de grootwarenhuizen,¨ HBVL, 7 december 2017.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=7415)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *