Een flexbaan bij de Appie… weet je dat zeker?

(19 september 2017) Albert Heijn startte gisteren met een grote wervingscampagne voor nieuwe vakkenvullers en caissières. AH wil dat potentiële werknemers van 15 tot 18 jaar supermarktwerk uitdagender en cooler gaan vinden, zodat ze er bij willen gaan horen. Maar of dat nou zo leuk is?
Supermacht verzamelde klachten over slechte behandeling van (jonge) werknemers door de Appie.

(door Matt Hermers)

´Werken bij Albert Heijn. Misschien wel de belangrijkste baan van Nederland´, dat is slogan waarmee de AH sinds deze week jongeren tussen de 15 en 18 jaar werft. Elk jaar trekt de supermarkt zo´n 30 duizend medewerkers, voor het grootste deel jongeren met een bijbaantje. Albert Heijn wil ze graag voor langere tijd als flexwerker aan zich binden.

´Cool´

Volgens René Herremans, manager Employer Branding van Albert Heijn, is het doel van de campagne dat jongeren het supermarktwerk uitdagender en cooler
gaan vinden. Tegen Distrifood zei hij dat AH bekend staat als aantrekkelijke bijbaanwerkgever en dat jongeren weten wat ze bij AH kunnen verwachten.

Om de jongeren te werven, maakt de retailer gebruik van social media (Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram, Spotify) met stoere fotos, filmpjes en commercials. Via een speciale website kunnen de jongeren meteen zien of en welke vacatures er in hun regio beschikbaar zijn.

Klachten

In de PR van die website gaat het over ¨iets betekenen¨, ¨goed verdienen¨, ¨samenwerken en ¨verder komen met Appie¨. Maar de werkelijkheid ziet er voor menig werknemer heel anders uit, zo blijkt uit de kritiek van vakbonden en uit de klachten die over de jaren heen bij Supermacht.nl binnen kwamen.

Vakbonden

De FNV en Young&United bekritiseren al heel lang het arbeidsbeleid van Albert Heijn en voeren regelmatig actie tegen flexwerk en onzekerheid en voor ´gewoon goed werk´. Vakbond CNV heeft een meldpunt geopend.

Bedrijfsleider

Een voormalige bedrijfsleider van Albert Heijn vertelde Supermacht dat het hoofdkantoor van Albert Heijn sinds 2003 een groot deel van het middenkader er uit heeft gewerkt om de loonkosten te drukken. Sindsdien blijft bezuinigen van de loonkostensom de focus van het supermarktconcern. Zo worden in toenemende mate jongeren tussen 15 en 18 aangenomen terwijl oudere werknemers juist worden gedemotiveerd om lang te blijven. Contracten van werknemers van 18+ worden stelselmatig niet verlengd.

Ook wordt ontmoedigd en tegengewerkt dat werknemers creatief meedenken en zelf initiatieven nemen. Wel wordt van de werknemer verwacht dat die elke opdracht uitvoert, ook al behoort die niet tot het functieprofiel of takenpakket. Bedrijfsleiders en hoofden van afdelingen hebben geen enkele zeggenschap binnen hun filiaal of domein; ze moeten doen wat het hoofdkantoor voorschrijft.

Lezersreacties op Supermacht.nl

Op de website van Supermacht.nl zijn in de loop der jaren vele klachten binnengekomen over de structureel slechte behandeling van met name jongeren door de Appie. Het gaat bijvoorbeeld om:

– een te hoge werkdruk
– het ongewenst veranderen van werkroosters
– het moeten doorwerken tijdens pauzes
– andere overtredingen van wet- en regelgeving
– geen rekening houden met arbeidsbeperkingen
– het verplichten tot (struktureel) overwerk
– het vernederen, intimideren en wegpesten van personeel door leidinggevenden
– het niet ingrijpen door het hoofdkantoor bij wantoestanden
– het voortdurend ontmoedigen van oudere werknemers met vast contract
– het niet uitbetalen van alle gewerkte uren

Veel van deze klachten zijn afkomstig van de ouders van de jongeren die bij Albert Heijn hebben gewerkt.

De klachten zijn te vinden als lezerreactes onderaan de volgende artikelen:
* ¨Ernstige klachten over de behandeling van personeel bij Albert Heijn-vestigingen (update)¨;
* ¨Nieuw voorbeeld van schofterige behandeling van medewerker door Albert Heijn¨;
* en ¨Twintig AH-vakkenvullers onterecht beticht van diefstal en gedumpt om personeelskosten te drukken?¨.

Bronnen:
– ¨AH: campagne in zoektocht naar vakkenvullers,¨ Distrifood, 18 september 2017.
– ¨Misschien wel de belangrijkste baan van Nederland,¨ Albert Heijn, 18 september 2017.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=7182)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *