Rumour op facebook over prijs en herkomst vlees van Aldi

(25 juli 2017) Voor de tweede keer in korte tijd klaagt een Aldi-klant over het vleesaanbod van de discounter. In mei ging het over de veel te lage vleesprijs en wat dat betekent voor dieren en de sector. Afgelopen week was het de niet-functionerende transparantiecode voor de herkomst van vlees. In beide gevallen gingen deze Facebook-berichten ´viral´. En heeft Aldi moeite om zijn image weer op te poetsen.

(door Rob Bleijerveld)

Op 17 mei schreef ene Dominik Boisen een woedend bericht op facebooksite van Aldi Süd [1] na de aankoop van een stuk barbecuevlees van ruim 500 gram waar hij 1,99 euro voor betaalde.

Goedkoop vlees = dieren- en ketenuitbuiting

Boisen ging ervan uit dat Aldi ondanks alle kosten die elders in de keten worden gemaakt (denk aan veeteler, transporteur, slachter, verwerker, verpakker en winkelpersoneel) tòch nog winst maakt op die lap vlees. Hij maakte zich zeer kwaad over de ´waarde´ die vlees blijkbaar heeft voor Aldi. Want – zo concludeerde hij – het produceren van zo´n goedkoop stuk vlees moet wel gepaard gaan met de uitbuiting van alles en iedereen binnen de hele keten. Van dieren tot aan kassapersoneel. ¨En dat reken ik Aldi Süd aan. Jullie gedrag is niet alleen verwerpelijk, maar ook onverantwoordelijk,¨ zo schreef hij.

Verantwoordelijk zou Aldi zijn als het bedrijf zijn dominante marktpositie zou gebruiken om het goede voorbeeld te geven en zo een verandering in de ketenverhouding tot stand zou brengen. ¨Maar jullie zijn daarin niet geïnteresseerd. In tegendeel: jullie zijn voortdurend bezig om te concurreren voor nòg meer marktaandeel en dat leidt tot een neerwaartse prijsspiraal. Goedkoop, goedkoper, het goedkoopst, dat is jullie geloof,¨ aldus Boisen. Hij voegde toe dat daartegen niets helpt, ook niet Aldi´s nieuwe filosofie van chique en hoogwaardig. Hij sloot zijn facebookbericht af met een flinke belediging aan het adres van Aldi.

Reactie van Aldi

Zijn bericht op facebook kreeg binnen korte tijd duizenden likes, commentaren en shares en vervolgens pakte de Duitse pers dit gretig op. Het duurde bijna 2 weken voordat Aldi eindelijk reageerde [2]. Ondertussen had de onderneming al wel het bericht van Boisen verborgen omdat het de netiquette van het bedrijf zou overtreden.

Het antwoord van de discounter bleef echter oppervlakkig. ¨We weten dat we als een van de leidende discounters de opgave hebben om maatschappelijke verantwoording (over) te nemen. Met ons engagement voor het brancheoverstijgende, vrijwillige label Initiative Tierwohl (Dierenwelzijn Initiatief) zetten wij ons in voor de bevordering van een vleesproductie die duurzaam is en die past bij de diersoort in kwestie (tierartgerecht).¨

Sinds april 2016 siert het label „Initiative Tierwohl“ menige verpakking van varkens- of kippenvlees bij de Aldi en van elke kilo verkocht vlees gaat 4 cent naar een ´dierwelzijnsfonds´. Boisen reageerde en noemt dit label ¨niet meer dan een gezichtscorrectie¨.

Ook organisaties van consumenten en van dierenbeschermers hebben kritiek op het label. Het Dierenwelzijn Initiatief zorgt niet voor echt veel verbetering van het dierenwelzijn: nu leven er 18 kippen op een vierkante meter, in plaats van 20. En varkens krijgen maar 10% meer ruimte. Bovendien zijn niet alle productiebedrijven van Aldi-vlees bij het label aangesloten.

Neem de klant vooral serieus!

Boisen adviseerde Aldi ook om de consument niet voor dom te houden. ¨De mensen vinden dit onderwerp blijkbaar veel belangrijker dan jullie misschien denken. Een Initiative Tierwohl zorgt niet voor betere leefomstandigheden voor de dieren en het zorgt evenmin voor de transparantie die de consument verlangt en die hij en zij terecht kunnen verwachten. Hoe zit het met jullie geloofwaardigheid?¨ zo sluit Boisen zijn reactie af.

Herkomst-transparantie: loze belofte

Afgelopen week verscheen er op facebook weer een klacht tegen Aldi. Het is een aanklacht van Hendrik Haase tegen Aldi Nord getiteld ´Wurstsack´ [3].

Haase scande de QR-Code van rundergehakt van het merk Meine Metzgerei in, maar was verrast over de weinige informatie die dat opleverde over het product. Haase: ¨Bij het inscannen van de QR-Code kwam ik erachter dat het rund ergens in Duitsland heeft geleefd, dus in een gebied van ruim 35 miljoen hectare groot. Maar waar precies? Welke boerderij? De code geeft hierover geen enkele informatie. Op welke wijze werd het rund gehouden? Met welk voer? Wat was de leeftjd? Welk ras? Ook hierover geen informatie¨.

Het enige dat de QR code aangaf waren de steden Husum en Oldenburg. Er is heel wat gegoogle voor nodig voordat Haase er achter komt dat het slachthuis van Meine Metzgerei zich in Husum bevindt en Danish Crown heet. En dat het geslachte rund 300 km verderop, in Oldenburg, is verwerkt tot gehakt. Daarna is het vleesproduct nog eens 450 km vervoerd voordat het in de winkel lag waar Haase het kocht.

Niet alleen biedt Aldi helemaal niet de transparantie over de herkomst van zijn waren zoals in 2014 is beloofd [4]. Maar ook heeft ´Meine Metzgerei´ volgens de klager een vreemde opvatting over ´vers´ en ´kwaliiteit´ als het vlees bij elkaar meer dan 750 km heeft moeten afleggen voordat het in de winkel ligt.

De foto van de koe op het pak gehakt doet Haase overigens denken aan uitgemergelde Holsteiner koeien. De zuivelindustrie beschouwt die koeien na zo´n 2,8 jaar trouwe dienst als ´afval´ omdat ze dan onrendabel worden of ziek. ¨Maar goed Aldi Nord, laten we het nu maar niet hebben over de transparantie van je goedkope melk. Maak maar eerst eens je huiswerk waar het gaat over het vlees,¨ zo sluit Haase zijn bericht af.

Nieuwe ´viral´

Ook dit facebook bericht is inmiddels door duizenden mensen geliked, becommentarieerd en geshared. Volgens de Mitteldeutsche Zeitung uitten velen van hen zich eveneens kritisch over het beleid van de discounter en diens invloed in de keten. Maar in de discussie gaat het ook over verwachtingen van de consument bij de kwaliteit van vlees als de prijs zo laag is. En over het feit dat het merendeel van de consumenten door gaat met het kopen van (te) goedkoop voedsel bij Aldi en andere supermarkten.

Op de website van Aldi Nord [4] staat onder de zoekterm ´Aldi Transparenz Code´ te lezen: ¨Van onze leveranciers eisen wij de dat de herkomst van onze producten is terug te volgen tot aan hun oorsprong¨. Haase zal vinden dat de discounter hier nog heel wat werk te verrichten heeft….


Meer lezen:

(Aldi Süd)
– ¨Unsere Tierwohl Einkaufspolitik,¨ Aldi Süd, 17 februari 2017.

(ALDI Nord)
– ¨ALDI Transparenz Code (ATC) – Rückverfolgbarkeit und Transparenz,¨ Aldi Nord.
– ¨Willkommen beim ATC,¨ Aldi Nord.
– ¨ALDI introduceert Dierenwelzijnsbeleid en start samenwerking met de Dierenbescherming,¨ Aldi Nederland, 1 febr 2016.
– ¨Dierenwelzijnsbeleid bij ALDI,¨ Aldi Nederland, februari 2016.

(Duitsland)
– ¨DiscounterAldi will mehr Transparenz bei Fleisch,¨ Wirtschaft Woche, 4 september 2014.
– ¨Dumpingpreise Grüne wollen Billigfleisch aus Supermärkten verbannen,¨ Mitteldeutsche Zeitung, 14 juni 2016.

(Nederland)
– ¨Supermarkt Jumbo misleidt klant,¨ Wakker Dier, 12 juni 2014.
– ¨Rapport Traceerbaarheid en transparantie in de voedselketen,¨ Consumentenbond, 1 juli 2014.
– ¨Lidl haalt truc uit met plofkip,¨ AD, 13 januari 2016.
– ¨AH, Jumbo, Plus en Lidl kochten van Selten,¨ Distrifood, 18 januari 2016.
– ¨Reis door de keten – herkomst en productinformatie door de keten en aan de consument,¨ Alliantie Verduurzaming Voedsel en ministerie van Economische Zaken, november 2016.
– ¨NVWA moet openbaar maken waar het sjoemelvlees terecht is gekomen,¨ foodwatch, 2016.
– ¨Rapport over ketentransparantie aangeboden aan Van Dam en Dijkhuizen,¨ GS1 Data Source, 8 december 2016.
– ¨Hoe transparant kan de voedselketen worden?,¨ Duurzaamnieuws, 30 maart 2017.
– ¨Block chain: ketentransparantie van riek tot vork,¨ Flandersfood, 15 mei 2017.
– ¨‘Vleesfraude is zeer lucratieve business’,¨ Nieuwsuur, 17 juli 2017.
– ¨Vleeshandelaar weer verwikkeld in schandaal,¨ Trouw, 18 juli 2017.
– ¨Kritiek op Franse oorsprongsetikettering vlees en melk,¨ NEVI, 22 juli 2017.
– ¨Albert Heijn introduceert augmented reality productscanner,¨ Marketing Fuel, 24 juli 2017.

Noten:
[1] Het oorsponkelijke bericht op de FB-site van Aldi Süd is weggehaald door Aldi ¨omdat het niet binnen de netiquete paste¨. Het bericht is nog wel hier te lezen: ¨Hallo Aldi¨ (Dominik Boisen‎ aan Aldi Süd), Facebook, 17 mei 2017.
[2] ¨Lieber Dominik (In der Kritik: unser Preis für Frischfleisch), Blog Aldi Süd, 29 mei 2017.
[3] ¨Wurstsack¨ (Hendrik Haase), Facebook Aldi, 20 juli 2017.
[4] ¨ALDI Transparenz Code (ATC) – Rückverfolgbarkeit und Transparenz,¨ Aldi Nord.

Bronnen:
¨Hallo Aldi¨ (Dominik Boisen‎ aan Aldi Süd), Facebook, 17 mei 2017.
– ¨Kritik an Aldis „tierfeindlichem“ Billigfleisch wird zum Facebook-Hit,¨ Focus, 28 mei 2017.
– ¨Steak für 1,99 Euro Billigfleisch bei Aldi – Verbraucher macht seinem Ärger Luft,¨ Mitteldeutsche Zeitung, 29 mei 2017.
¨Wurstsack¨ (Hendrik Haase), Facebook Aldi, 20 juli 2017.

– ¨„Meine Metzgerei“ Aldi Nord droht ein Shitstorm wegen fehlender Transparenz bei Fleisch,¨ Mitteldeutsche Zeitung, 23 juli 2017.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=7065)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *