´Laat je niet misleiden! Reclamecampagne pluimveesector promoot (weer) plofkip´

(foto Wakker Dier)

(10 juli 2017) Loethe Olthuis – schrijfster van ¨Zin en onzin in de supermarkt¨ – werd zaterdag geïnterviewd door Avro/Tros Nieuwsshow op Radio1. Aanleiding waren grote advertenties van Kip in Nederland in de ochtendkranten van de afgelopen week die tevreden kippenboeren tonen en veel ruimte voor hun kuikentjes. Alles lijkt weer helemaal goed te zijn met kip, zo wordt ons tenminste voorgeschoteld…

(door Rob Bleijerveld)

In krantenartikels, op het internet [1] en via de brochure ¨Ondernemers in de vleeskuikensector: Vernieuwend op weg naar 2020¨ presenteert Kip in Nederland [2] (lees: Nepluvi) een positief beeld over de gangbare kiphouderij. Negatieve aspecten worden buiten beschouwing gelaten, evenals een realistisch beeld van de houderij van 1-Beter Leven-sterkippen of biologische kippen. Volgens Olthuis duidelijk een poging om de supermarktklant over te halen weer (of meer) plofkip te gaan eten. Zij werd op 8 juli geïnterviewd door Avro/Tros Nieuwsshow [3].

Slimme campagne

Nieuwsshow: ¨Door de plofkip-campagne van Wakker Dier liet menigeen zijn kippetje staan, maar inmiddels lijkt die kip weer terug van weggeweest. Althans, dat is wat ons wordt voorgeschoteld. Afgelopen week stonden er grote advertenties in de ochtendkranten met tevreden kippenboeren en veel ruimte voor hun kuikentjes. Alles lijkt weer helemaal goed.¨

Olthuis vindt het een slimme campagne omdat alleen de positieve punten worden belicht (¨die er ook wel zijn¨ [4]) terwijl met geen woord wordt gerept over wat er absoluut niet in orde is. Overigens hebben ze het in de brochure over de gangbare kip. Nergens staat het woord plofkip, terwijl de ´gangbare kip´ toch echt een plofkip is. ´Gangbaar´ wordt zo tot norm verheven.

Altijd honger

De meeste van de in Nederland gefokte vleeskuikens zijn plofkippen en die worden in zes weken van kuikentje van 30-40 gram opgefokt tot een jonge kip van iets meer dan 2 kilo¨. Dat kan, omdat het geen natuurlijk kippenras is. Het is een door Wageningen ontworpen ras van beesten die altijd honger hebben. De kuikens eten veel in korte tijd waardoor ze snel groeien. En waardoor ze door hun poten zakken of hartproblemen en dergelijke krijgen. Vandaar de naam plofkip. Ook de fokdieren, de moeders van de kuikens, hebben altijd honger. Maar die mogen niet te zwaar worden, anders zakken ze in elkaar bij de paring met een haan.

Veel water

In de campagne van Nepluvi wordt ontkend dat er meer water zit in de plofkip dan in andere kip. Waterinjecteren is verboden, maar er zijn andere, slimme manieren om te zorgen dat vlees meer water opneemt tijdens de productie van die kip. De kippen krijgen bijvoorbeeld zeer geconcenteerd voer waardoor ze enorm dorstig worden en veel drinken. Ze krijgen lauw water te drinken dat ze heerlijk vinden. Door het fosforgehalte in het voer aan te passen kun je zorgen dat er meer vocht wordt vastgehouden in de spieren. Door het vlees na de slacht meteen te koelen in een koudwaterbad neemt het vlees ook nog meer water op. Dat staat allemaal niet in de brochure.

Antibiotica

Er leven 24 plofkippen op 1 vierkante meter en hun leefruimte wordt in die 6 fokweken niet schoongemaakt. Dus er is een enorme stank en vuiligheid. Daarom moeten de infecties aan de poten (die ontstaat door de vuiligheid) ook worden bestreden. In de campagnebrochure staat dat antibiotica niet meer preventief wordt toegediend (zoals vroeger) maar dat het nu alleen nog wordt ingezet bij ziekte en infectie. Het zijn de slechte leefomstandigheden die volgens Olthuis ziekte en infectie veroorzaken waardoor achteraf toch antibiotica nodig is. Daarbij is het antibiotica-gebruik met slechts 30% afgenomen. Dat is nog steeds niet OK.

Misleidende beeldvorming biokip

In de brochure wordt ook gesproken over de biologische kippenhouderij. Over de grotere leefruimte die de kippen ter beschikking hebben en over het langzamere groeitempo. Volgens Kip in Nederland presteert de biologische kip op milieugebied echter slechter dan de ´gangbare kip´: een 58% hogere CO2-voetafdruk, 50% meer energieverbruik en 60% meer benodigde land.
Olthuis: Biokippen hebben meer ruimte en dat is beter voor hen. Ze leven daardoor langer en eten meer. Daarom is het energieverbruik van deze houderij hoger. Qua biodiversiteit, qua gifgebruik en dergelijke scoort de biosector natuurlijk veel beter. Voor het voer worden bijvoorbeeld geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen gebruikt. Er zijn hele goede pluimveestallen (zoals de rondeelstal en de kipsterstal), speciaal gemaakt om een groot aantal kippen op een diervriendelijke manier te houden. De stallen hebben ook zeer geavanceerde manieren om de mest te verwerken, om de lucht te laten circuleren (tegen fijnstof) m ze zijn vrijwel energieneutraal.

1-Beter Leven-ster helemaal uit beeld

Hoewel er steeds meer 1-Beter leven-sterkippen van de Dierenbescherming worden gekocht, de kip die iets langzamer groeit en iets sterker is dan de plofkip, lijkt het erop dat deze kip in de bochure onder de mat is geveegd.

In de supermarkten

IDe meeste kip die in de supermarkten wordt verkocht is nog steeds de plofkip. Ondertussen wordt daar naast de 1-Beter leven-sterkip en de biokip ook andere kippen verkocht, zoals de Kip van Morgen, een iets langzamer groeiend ras die 5 centimeter meer leefruimte heeft, 2 dagen langer leeft en in sommige gevallen zelfs daglicht geniet. De supermarkten hebben er goed klinkende namen voor verzonnen: Spar heeft bijvoorbeeld de Kip met de Pluim en Albert Heijn de Nieuwe Kip… Dit soort kippen heeft het een beetje beter dan plofkippen, maar nog steeds niet goed genoeg om de 1-Beter Leven-ster van de Dierenbescherming te krijgen.

Export en kostenaspect

Volgens Olthuis wordt 70% van de Nederlandse vleeskuikens (plofkippen) geëxporteerd naar het buitenland en is daar heel veel geld mee gemoeid. De Nederlandse pluimveesector is afhankelijk van die plofkip en lijkt door te willen gaan met de productie. In het buitenland maakt men zich niet druk over hoe het met de kip gaat. In Nederland wordt wel gelet op leefomstandigheden en voedselkwaliteit.

De Nederlandse consument eet nu minder gangbare plofkip. En sector en supermarkten willen iedereen weer aan de plofkip. Want het produceren van kippen met iets meer leefruimte die ook nog langer leven kost meer energie, stalruimte en voer, en dus geld.

Die 1 Beter Leven-ster kip zal maar een dubbeltje per 2 ons duurder zijn, denkt Olthuis. Biologische kip is wel een stuk duurder, bijvoorbeeld omdat de kippen 2x zo lang leven (12 weken). Maar duurdere kip kan de pluimveesector niet aan het buitenland kwijt.

De consument

Olthuis vindt dat de consument wordt misleid. De consument laat zich graag misleiden omdat het over de eigen portemonee gaat. ¨Het is fijn om te kunnen blijven kopen zonder je druk te hoeven maken over hoe beroerd die kippen het hebben.

Als we en masse over zouden gaan naar kip van minimaal 1-Beter Leven-ster dan zal de sector zich gaan aanpassen¨. Uit gesprekken die ze voerde met pluimveehouders concludeert ze dat die van goed wil zijn en best wel willen veranderen. Maar ze krijgen onvoldoende geld van de inkopers van de supermarkten om een omslag te kunnen maken.

Oproep

Haar oproep aan de consument: ¨Laat je niet misleiden. Gangbare kip is gewoon plofkip¨.

Het nawoord van de makers van de Nieuwsshow: de reclamecampagne van Kip in Nederland doet ons dus geloven dat de sector er goed voor staat door allerlei negatieve zaken weg te laten. Positieve manipulatie dus. We moeten er niet intuinen; dat is de boodschap van vandaag.

Meer lezen:
* Wakker Dier:
– ¨Plofkip en alternatieven¨
– ¨Bedrijven en plofkip¨
– ¨Plofkip en supermarkten¨
– ¨Red de plofkip van McDonald’s¨
– ¨Stop de plofkip!¨

* Supermacht:
– ¨Facebook Albert Heijn bestookt door ‘plofkip’ridders van Wakker Dier¨ (14 mei 2012)
– ¨Wakker Dier campagne tegen ‘plofkippen’ van AH en Jumbo goed van start¨ (11 januari 2013)
– ¨Ghana: lokale kipvleesproductie in plaats van gedumpte (Nederlandse) plofkip¨ (29 juni 2015)
– ¨Opiniestuk Laugs (CIWF): Overheid aan zet na afwijzen ‘Kip van morgen’¨ (28 januari 2015)

* Tweedekamer:
– ¨Agenda van Tweedekamer Hoorzitting ´De analyse van de ACM betreffende “De kip van morgen”´ van 4 juni 2015¨
– ¨Kamerstukken plofkip¨
– ¨Beantwoording vragen over de plofkip,¨ Rijksoverheid, 19 april 2013.
– ¨Antwoord vragen van de leden Van Dekken en Jacobi over plofkippen en het Beter Leven Keurmerk,¨ Tweedekamer, 20 juni 2012.
– ¨Antwoord vragen van het lid Schouw over het verdwijnen van de plofkip uit de Nederlandse winkelschappen,¨ Tweedekamer, 19 april 2013.

Pluimveesector:
– ¨Ondernemers in de vleeskuikensector: Vernieuwend op weg naar 2020¨ (brochure Kip in Nederland)
– ¨Imagocampagne vleeskuikensector inclusief ondetitelde versies film¨ (Nepluvi.

Pers:
– ¨Analyse ACM van duurzaamheidsafspraken ‘De Kip van Morgen’,¨ ACM, 26 januari 2015.
– ¨Dossiers: ´Kip van morgen´,¨ Pluimveeweb, 3 augustus 2015.
– ¨De Kip van Morgen is bijna overal,¨ Boerderij, 11 maart 2017.
– ¨Kabinet komt met opvolger Kip van Morgen,¨ Distrifood, 24 mei 2017.
– ¨Hoe langzaam groeit kip ‘van een langzamer groeiend’ ras?,¨ Radar, 17 juni 2017.

Noten:
[1] ¨Kip in nederland: de vleeskuikensector in beweging¨.
[2] Volgens de Nepluvi, de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, is de brochure een visiedocument ¨waarin we een aantal feiten en cijfers over de vleeskuikensector presenteren, waarin we de keten van bedrijven toelichten en waarin we een aantal misverstanden adresseren. Verder is het bedoeld om te laten zien welke ontwikkelingen de sector in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en welke ontwikkelingen de komende jaren mogen worden verwacht.¨ De brochure is hier te vinden.
[3] ¨De kip is weer hip¨, NPO Radio, 8 juli 2017.
[4] Zoals het geleidelijk aan verduurzamen van het kippenvoer.

Bron:
– ¨De kip is weer hip¨, NPO Radio, 8 juli 2017.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=6989)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *