Wakker Dier: promotie kweekzalm door supermarkten ondanks leed en vroegtijdige sterfte

(29 mei 2017) De afgelopen driekwart jaar werd er door Nederlandse supermarkten 3400 keer gestunt met zalm. Dat is twee keer meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Absurd, vindt Wakker Dier, want de vissen leiden een afschuwelijk leven en sterven massaal door parasieten zoals zeeluizen. De organisatie wil dat de overheid komt met wetgeving die de vissen beschermt en dat supermarkten eerlijk communiceren over de vis die ze aanprijzen.

(door Matt Hermers)

Tussen juli 2016 en april 2017 is er op televisie 2,5 keer meer reclame gemaakt voor vis, garnalen en schelpdieren. In ongeveer de helft van de gevallen ging het om de promotie van kweekzalm. Wakker Dier concludeert dit uit gegevens van onderzoeksbureau Nielsen.

De sterfte onder kweekzalm in Chili en Noorwegen neemt al enige tijd toe en de laatste tijd ook de consumentprijs. Toch wordt er meer zalm dan ooit tevoren verkocht via de supermarkten. Wakker Dier denkt dat dat komt door de toegenomen reclame (vooral door Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Coop).

(foto: Living Oceans)

Ellendig leven

De ¨Nederlandse kweekzalm¨ wordt voornamelijk in Noorwegen geproduceerd. Daar leven honderdduizenden vissen opgepropt in grote kooien in een fjord. Het gebrek aan voldoende leefruimte leidt tot agressiviteit en depressiviteit bij de vissen.

Maar ook lijden ze door zeeluizen. Deze parasieten, die een centimeter lang kunnen worden, strippen huid, vlees en bloed van de levende zalm af. De luizen kruipen ook in de kieuwen waardoor ademhalen moelijker wordt. De zalm heeft pijn, kan ziek worden en er aan sterven.

De grote hoeveelheden pesticiden die worden ingezet zorgen voor nog meer stress bij de zalm. De inzet van in het wild gevangen poetsvisjes leidt tot een sterke achteruitgang van die populatie. Het afspoelen van de zalm met warm water is een stressvolle handeling waardoor veel zalmen sterven.

ASC-keurmerk: geen verbetering

Ook kweekzalmen die worden gehouden volgens het ASC-keurmerk hebben ook een erbarmelijk leven. Ze leven met evenveel dieren per kubieke meter en voor zeeluizen hanteert het keurmerk geen extra maatregelen boven de Noorse wetgeving.

Misleiding door de supermarkten

Volgens Wakker Dier laten de supermarkten ons geloven dat Noorse kweekzalmen in ruime, schone fjorden leven. Vooral Albert Heijn maakte op tv, in Allerhande en reclamefolders veel reclame voor de Noorse zalmindustrie. Daarbij beweerde de retailer dat zijn zalmen ´het neusje van de zalm´ zijn: ´hele blije vissen´, die ´volop de ruimte´ en ´optimale leefomstandigheden´ hebben. De zeeluis wordt doodleuk verzwegen, aldus de dierrechtenorganisatie.

Welzijnsregels voor vissen

Wakker Dier heeft al diverse malen consumenten gewaarschuwd voor het leed van vissen. Er zijn geen welzijnsregels voor het houden en doodmaken van vissen. Wakker Dier wil dat de overheid vissen gaat beschermen met wetgeving en dat supermarkten eerlijk communiceren over vis.

Meer over het welzijn van kweekvissen:
Wakker Dier-rapport ´Het welzijn van vis´ (febr. 2015).

Bronnen:
– ¨Kweekzalm: veel leed, meer reclame,¨ Wakker Dier, 28 mei 2017.
– ¨Zalm schreeuwend duur door dodelijke plagen en stijgende vraag,¨ Volkskrant, 1 mei 2017.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=6972)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *