Palmolieproductie: intransparant, onduurzaam en bron van ontbossing en verdrijving (Greenpeace)

160303-GP-Forest_protection_NOW-banner(8 maart 2016 – update 181119) Volgens Greenpeace kunnen 13 van 14 grote palmolieverwerkende multinationals niet aangeven waar ´hun´ palmolie vandaan komt. De veertien kunnen niet bewijzen dat ´hun´ olie geen ontbossing veroorzaakt. De Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie geeft toe dat er grote problemen zijn, maar belooft beterschap met het RSPO Next-programma. Onderwijl houdt Initiatief Duurzame Handel gewoon vol dat de bedrijven voorkomen dat oerbos wordt vernietigd…

(door Matt Hermers)

Uit de bedrijfsscorekaart die Greenpeace op 3 maart publiceerde, blijkt dat de grote opkopers en verwerkers van palmolie nog steeds veel te weinig doen om te zorgen dat de winning van palmolie niet leidt tot ontbossing.

Greenpeace onderzocht van 14 grote multinationals wat ze doen om te garanderen dat de palmolie die zij kopen niet gelinkt is aan ontbossing. Hoe transparant zijn ze over de leveranciers van hun palmolie? Hoe gaan ze om met leveranciers die zich niet houden aan hun ´no deforestation´-beleid? Wat doen ze om de palmolie-industrie als geheel te hervormen?

160303-GP-Palmoil_companies-Score_card

Palmolie wordt gebruikt bij de productie van vele duizenden producten die we dagelijks kopen, van tandpasta en tortilla chips tot afwasmiddel. De palmoliesector is de grootste oorzaak van ontbossing in Indonesië. Sinds 1990 is 31 miljoen hectare, een gebied ter grootte van Duitsland aan bosgebied verloren gegaan, dit is voor een aanzienlijk deel te wijten aan de palmolieproductie. De ontbossing levert gevaar op voor de leefomgeving van bedreigde diersoorten, maar de productiebedrijven bedreigen ook de oorsponkelijke bewoners en verdrijven hen met gewelds uit het gebied.
Daarnaast is ontbossing voor palmolie de belangrijkste oorzaak van de branden die afgelopen jaar grote delen van Indonesië hebben verwoest.

Volgens Suzanne Kröger, campaigner bossen bij Greenpeace Nederland, kan palmolie wel degelijk duurzaam worden verbouwd, dus zonder dat bossen worden gekapt of dat het leefgebied van lokale gemeenschappen of oerang oetans bedreigd wordt. Palmolieopkopers en -verwerkers kunnen volgens haar een cruciale rol spelen om te zorgen dat hun eigen productieketen echt duurzaam wordt. Kröger: ¨Mensen moeten toch hun tanden kunnen poetsen zonder dat ze bang hoeven zijn dat daarvoor het leefgebied van de oerang oetan verdwijnt. En dat kan ook

Een aantal bedrijven maakt volgens Greenpeace goede vorderingen waar het gaat om het nakomen van hun ´no deforestation´-belofte die zij aan hun klanten hebben gedaan. Maar de meeste bedrijven bewegen veel te traag. Alleen Ferrero is in staat om bijna 100 procent van de gebruikte palmolie te herleiden naar de plantage waar het vandaan komt. Onderaan de lijst staan de Amerikaanse bedrijven Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson en PepsiCo die zich helemaal niet meer kunnen verstoppen achter hun zogenaamde beloften en toezeggingen.

Bedrijfsovername: rampzalig

De Guardian maakte gisteren bekend dat ´s werelds grootste palmolieproducent Felda Global Ventures Holdings nummer 6 op de wereldranglijst (Eagle High Plantations) deels wil overnemen. Beide bedrijven zijn berucht wegens hun rol in ontbossing en mensenrechtenschendingen in Indonesië. Campagnedirecteur Deborah Lapidus van Waxman Strategies roept de afnemers van beide producenten, waaronder Cargill, Golden Agri-Resources en Wilmar, dringend op om de contracten te beëindigen omdat deze overname anders uit zal lopen op een enorme milieuramp.

Initiatief Duurzame Handel: understatement

Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) – een platform voor multinationals die zeggen in te zetten op duurzame handel – blijft ondertussen grossieren in understatements. Het IDH noemt het ¨ongelukkig¨ dat er ¨in enkele gevallen in Indonesië en Maleisië palmolie wordt verbonden met milieuproblemen zoals rooien van bossen en het droogleggen van veengebieden, en met sociale conflicten en arbeidsrechtelijke kwesties.¨ De organisatie beweert ook dat deze bedrijven zich steeds meer inzetten voor ¨traceerbaarheid, duurzaamheid en het tegengaan van ontbossing…

Greenpeace: Bosbranden op West Kalimantan (sept. 2015)

Greenpeace: Bosbranden op West Kalimantan (sept. 2015)


RSPO Next

De Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie lijkt de zaak wat realistischer te bekijken. In elk geval geven ze toe dat de conventionele palmolieteelt door velen wordt gezien als verantwoordelijk voor grootschalige ontbossing en de jaarlijkse nevel-crisis. Ervan uitgaande dat het bijna onmogelijk is om producten in de supermarkt te kopen waarin geen palmolie is verwerkt, stelt de RSPO de vraag of we desondanks toch op een gewetensvolle en verantwoordelijke wijze palmolieproducten kunnen blijven gebruiken.

De organisatie geeft nu toe dat hun huidige standaardcriteria niet alle milieu en sociale problemen voorkomen. Dat zou komen doordat de huidige normen ¨ruimte laten voor interpretatie¨. Daarom stelt de RSPO nu haar NEXT-programma voor dat de duurzaamheid van palmolieproductie dichterbij moet brengen en dat uitgaat van de kracht van haar Principles and Criteria en de toepassing van een extra set van indicatoren bovenop de bestaande RSPO-certificering.

Allemaal mooi en aardig, maar helpt het ècht om multinationals te vragen om niet meer uit te gaan van gemakkelijk haalbare winsten maar van andere waarden? Weinig kans, zo blijkt uit het Greenpeace-rapport en uit de campagnes die al vele jaren lang worden gevoerd tegen deze misdrijven.

Rapport

Het Greenpeace-rapport is getiteld ¨Cutting deforstation out of the palmoil supplychain¨ en is hier te vinden:

Petitie

160303-GP-Kies_bossen_geen_branden

Teken ook de Greenpeacepetitie ´Kies bossen, geen branden´ (zie nu deze pagina) en protesteer bij de leidinggevenden van de PepsiCo, Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson en de andere bedrijven die palmolie gebruiken tegen de voortgaande verwoesting van bossen en veengronden en eis dat ze afdoende maatregelen daartegen nemen.

Foto´s

Foto´s die heel duidelijk de vernietiging van oerbos en veengrond laten zien, vindt je hier.

Meer lezen:
Palmolie-artikelenreeks op Supermacht.

Bronnen:
– ¨Palm Oil – Avoided deforestation due to pailm oil,¨ IDH.
– ¨Taking RSPO to the NEXT Level,¨ RSPO, 29 februari 2016.
¨Consumentenbedrijven doen nog steeds te weinig tegen ontbossing voor palmolie – Meeste bedrijven scoren ondermaats op nieuwe ranglijst van Greenpeace,¨ Greenpeace, 3 maart 2016.
– ¨The multimillion dollar palm oil deal we should all be worried about,¨ The Guardian, 7 maart 2016.

(Verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=5645)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *