Radar-tv, 1 febr.: ¨Supermarkten verkopen ondanks afspraak nog steeds vlees zonder Beter Leven Keurmerk

Varkens-in-nood(1 februari 2016) Volgens Stichting Varkens in Nood komen de supermarkten de afspraak niet na om dit jaar helemaal over te gaan op de verkoop van vlees met het Beter Leven keurmerk van ten minste één ster. De organisatie voert met petitie en radiospots campagne tegen de vele misstanden in de varkensteelt. En wil sanering van de intensieve varkenshouderij en investeringen in hoogwaardige vervangers van vlees, zuivel en ei. Tros Radar zendt hierover vanavond een programma uit (20:30u).

Het tv-programma Radar besteedt vanavond ondermeer aandacht aan de misstanden in de varkensteelt. De organisatie Varkens in Nood die tegen die misstanden campagne voert, deed onderzoek naar de verkoop van varkensvlees door supermarkten. De conclusie: vanaf 1 januari 2016 zouden de supermarkten allemaal zijn overgestapt op het Beter Leven keurmerk en alleen nog varkensvlees van ten minste van één ster verkopen, maar ze houden zich niet aan de afspraak. Radar vraagt zich af wanneer ze dat wel gaan doen.

De uitzending begint om 20:30 uur op NPO 1. En is na vandaag nog te bekijken via het online archief van Radar.

Radiocampagne Varkens in Nood

Varkens in Nood startte op 19 januari met een radiocampagne: ¨Nog steeds zijn er veel mensen die denken dat misstanden onder varkens alleen in het buitenland voorkomen. Helaas is dit niet waar. In de Nederlandse varkenshouderij lijden de varkens nog altijd onder 120 misstanden, zo blijkt uit ons misstandenrapport

Varkens-in-nood-logo
Volgens de organisatie heeft de consument het recht te weten wat er mis is met de varkenshouderij in Nederland. Via radiospotjes wordt de luisteraars opgeroepen om hun petitie te tekenen vóór verandering in de varkenshouderij. Op deze pagina zijn spotjes te horen over 4 van die misstanden die voor komen in de sector.

Petitie voor verandering van de varkenshouderij

De petitie van Varkens in Nood roept de overheid op om de ¨zieke¨ varkenssector te saneren en om te investeren in nieuwe, veelbelovende vervangers van vlees, zuivel en eieren. De organisatie denkt dat die transitie mogelijk is door middel van een accijns op vlees.

Haar voorstel over de toekomst van de varkenshouderij is hier te lezen.

Kiloknaller verbergt veel dierenleed

Een andere organisatie die campagne voert voor het welzijn van varkens, Wakker Dier, stelt dat de lage (vlees)prijzen in de supermarkt veel kwalijke gevolgen hebben voor de gehele keten, van dier tot boer tot consument.
Bij ´kiloknallers´ gaat het om keurmerkloos vlees van industrievarken en plofkip dat als klantenlokker en stuntartikel via de supermarktfolder worden aangeboden. Wakker Dier: ¨Als vlees zo goedkoop is, blijft er weinig geld over voor dierenwelzijn¨.

Wakker Dier-logo
Volgens de organisatie bepalen slechts vijf inkooporganisaties wat er in het supermarkt ligt, en daarmee ook wat de Nederlandse consument eet. Dat zijn de inkooporganisaties van Albert Heijn, Jumbo, Superunie, Lidl en Aldi. Door hun onderlinge concurrentiestrijd veroorzaken deze supermarktconcerns een negatieve prijsspiraal met alle gevolgen voor het dierenwelzijn.

De lage prijzen leiden echter ook tot (méér) prijsdruk prijsdruk in de keten waardoor de telers en boeren steeds minder per (kilo) diervlees verdienen. Op hun beurt compenseren zij dat door schaalvergroting en méér efficiëntie. Maar dat leidt weer tot méér faillisementen en meer dierenleed. Voorbeelden van dat laatste: te weinig leefruimte; verwijdering van (delen van) staarten en snavels (vaak zonder verdoving); te snelle groei die leidt tot ziektes en pijnlijke gebreken; gesleutel aan dag- en nachtritme.

Volgens Wakker Dier worden diervriendelijkere producten veel te weinig gepromoot door de supermarkten en remmen de huidige lage vleesprijzen de vraag naar beter vlees en vleesvervangers, en werken ze daarmee ook de verduurzaming van de landbouw tegen. Uitzonderingen zijn Ekoplaza, Estafette en Natuurwinkel die geen vlees uit de vee-industrie verkopen.

Bronnen:
– ¨Beter Leven keurmerk,¨ TROS Radar, 1 februari 2016
– ¨Start radiocampagne 120 misstanden,¨ Varkens in Nood, 19 januari 2016
Petitie ¨Ja, ik teken voor verandering¨.
– Voorstel ¨Het is nu tijd om de varkenshouderij te veranderen,¨ Varkens in Nood, januari 2016.
– ¨Achter de kiloknaller verbergen supermarkten een hoop leed,¨ Wakker Dier, januari 2016.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=5567)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *