BBFAW-rapport: ´Dierenwelzijn steeds belangrijker in beleid voedingsbedrijven´

CIWF-logo(26 januari 2016) Onderzoek naar de omgang met dierwelzijn door bedrijven in de levensmiddelenketen laat zien dat steeds meer bedrijven publiceren over het eigen dierenwelzijnsbeleid en doelstellingen opstellen voor het welzijn van landbouwhuisdieren. Toch kan dat nog beter volgens Compassion in World Farming (CIWF) en World Animal Protection (WAP).

Dierenwelzijn steeds belangrijker in beleid voedingsbedrijven – VION zakt in benchmark-onderzoek dierenwelzijn.

Overgenomen uit persbericht van het CIFW (Nijmegen, 26 januari 2015)

Vandaag verschijnt het Business Benchmark rapport voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW)[1], waarin de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven staan gepresenteerd. Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht zakte VION Food een categorie (van 3 naar 4), terwijl Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) hun plaats behielden. Ondanks de algemene vooruitgang die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, bood 40% van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King (US), Domino’s Pizza Group (UK) en Starbucks (US), weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwhuisdieren. Het deel van de bedrijven met een gepubliceerde dierenwelzijnsbeleid is echter wel toegenomen van 46% in 2012 naar 69% in 2015, en van bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt van 26% naar 54%. DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World Animal Protection (WAP).

Pascal de Smit, directeur van World Animal Protection Nederland zegt: “Het welzijn van landbouwhuisdieren staat hoog op de agenda van de consument en van ’s werelds toonaangevende voedingsbedrijven verwachten we veel hogere normen voor dieren dan ze nu laten zien.”

Directeur Geert Laugs van Compassion in World Farming CIWF)zegt: “Te weinig bedrijven in de voedselsector leggen verantwoording af over het welzijn van landbouwdieren. Maar het is bemoedigend te zien, dat hun aantal sinds het bestaan van deze benchmark toeneemt. Consumenten hebben er recht op te weten hoe de dieren leefden, die gehouden werden voor hun vlees, melk of eieren.”

Noot
[1] ¨The Business Benchmark on Farm Animal Welfare, 2015 Report¨, BBFAW, jan. 2016.
– – – – – –

Compassion in World Farming komt op voor landbouwdieren, waar ook ter wereld.

Op de CIWF-website staan een paar tips voor consumenten:
* Ontdek de ware kosten van goedkoop vlees: lees het spraakmakende boek ¨Farmageddon, The true cost of cheap meat¨.
* Als je dierenwelzijn belangrijk vindt, kies dan voor diervriendelijkere producten. Die herken je aan de aanwezigheid van keurmerken.
* ¨Hulp in de supermarkt¨. Met de QuestionMark App kun je eieren, vlees- en zuivelproducten scannen en direct zien hoe ze scoren op dierenwelzijn.
http://www.ciwf.nl/wat-eet-jij/hulp-in-de-supermarkt/

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=5558)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *