Fairfood aan Ahold-Delhaize: samen aan de slag voor eerlijke lonen in de voedselketen!

(26 juni 2015) De supermarktreuzen Ahold en DelHaize gaan fuseren. Campagneorganisatie Fairfood International feliciteert beide bedrijven en roept hen op om ¨samen aan de slag te gaan voor eerlijke lonen in de voedselketen¨. Een pleidooi om te voorkomen dat lagere consumentenprijzen door deze fusie ten koste gaan van de meest kwetsbaren onderaan de wereldwijde voedselketen: de arbeiders en de boeren, de plukkers, de inpakkers, de snijders.

De Nederlandse Ahold en de Belgische DelHaize supermarktbedrijven lieten op 24 juni weten van plan te zijn op gelijkwaardige voet een fusie aan te gaan [1]. Naar eigen zeggen beschikken beide bedrijven samen over ruim 6500 winkels (in verschillende landen [2]) en zijn de directe werkgever van zo´n 375000 werknemers. Ook zijn ze in staat om wekelijks grofweg 50 miljoen klanten te bedienen in Europa en de VS.

Fairfood feliciteert Ahold en Delhaize met de fusie, ´En nu samen aan de slag voor eerlijke lonen in de voedselketen´
Persbericht Fairfood [3], 26 juni 2015

De inkoopkracht van Ahold Delhaize brengt de consumenten een voordeel, onze boodschappen worden goedkoper. Maar wie betaalt de prijs? Fairfood vreest dat de neerwaartse druk op de prijzen met name voelbaar zal zijn bij de meest kwetsbaren aan het begin van onze voedselketen: de arbeiders en de boeren, de plukkers, de inpakkers, de snijders wereldwijd.

Miljoenen mensen zijn werkzaam in de voedselketen. Velen van hen verdienen geen eerlijk loon. Een eerlijk inkomen verzekert dat zij en hun omgeving een humaan bestaan kunnen leiden, waar kinderen naar school kunnen, waar veilige en sociale arbeidsomstandigheden zijn en waar aandacht is voor het milieu.

De fusie zal grote kostenbesparingen opleveren. Dit is het perfecte moment voor Ahold Delhaize om eerlijke lonen in hun voedselketen te implementeren. En voor Ahold Delhaize en Fairfood om samen naar slimme oplossingen te zoeken, in de dialoog die we al hebben.

¨Fairfood ziet dat op heel veel plekken in de wereld arbeiders en boeren na een dag hard werken niet in staat zijn om voldoende te eten, fatsoenlijk te wonen en hun kinderen naar school te sturen. De oplossing van dit maatschappelijke probleem ligt mede bij bedrijven als Ahold Delhaize en de consument. Zij hebben de macht om het verschil te maken. Wij werken graag met Ahold Delhaize samen,¨ aldus Maxine Tillij, Managing Director van Fairfood International.

Fairfood roept de nieuwe Ahold en Delhaize groep en al haar klanten op om samen met ons aan de slag te gaan voor eerlijk inkomen voor alle mensen in de voedselketen.

Noten:
[1] De verwachting is dat de fusie midden 2016 rond is en dat de Delhaize Group (Delhaize) en Koninklijke Ahold N.V. (Ahold) dan samen verder gaan onder de naam Ahold Delhaize.
[2] Eigen vestigingen (winkels, distributiecentra en kantoren) en online leveringsplatforms zijn er in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Griekenland, Roemenië, Servië en de VS. Daarnaast zijn er ook vestigingen op basis van joint ventures in Portugal en Indonesië.
[3] Fairfood International over zichzelf: We zijn een innovatieve, op feiten gebaseerde organisatie die streeft naar een eerlijke en transparante voedselketen. Onze missie is om de sociaaleconomische omstandigheden van kwetsbare werknemers in de voedingsindustrie, zoals kleine boeren en vissers, te verbeteren. Daarnaast wil Fairfood een duurzaam voedselsysteem creëren met respect voor mensenrechten en een gezonde economie. Samen met bedrijven in de voedsel en drankindustrie en overheden wil Fairfood de sociale, ecologische en economische vraagstukken binnen de mondiale voedselketen aanpakken.

Bronnen:
– ¨Ahold and Delhaize announce intention to merge,¨ Ahold, 24 juni 2015.
– ¨Kerncijfers, aantal winkels op jaareinde,¨ Delhaize, begin 2015.
– ¨Our brands, Europe, US¨, Ahold, begin 2015.
– ¨Fairfood congratulates Ahold and Delhaize with merger,¨ Fairfood International, 26 juni 2015 (Nederlandse versie kwam per mailing).

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=4998)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *