Ahold: doelstellingen voor audits naar werkomstandigheden bij leveranciers niet behaald

(10 maart 2015) Op 9 maart publiceerde Ahold zijn Responsible Retailing Report 2014. Met dit document in de hand kunnen aandeelhouders de Ahold-bestuurders op 15 april aan de tand voelen over de duurzaamheidsdoelstellingen op de vijf prioriteitsgebieden ¨gezond leven, lokale betrokkenheid, onze mensen, verantwoorde producten en zorg voor het klimaat¨. Volgens het Parool geeft Ahold zichzelf in het sociaal verslag een ¨tik op de vingers¨, omdat het nog altijd niet aan de eigen norm voldoet voor het controleren van sociale omstandigheden bij toeleveranciers van zijn huismerken in alle risicolanden.

.
Op 15 april komen Ahold´s aandeelhouders weer bijeen voor hun jaarvergadering. Het supermarktconcern heeft de agenda ervan al vastgesteld en op haar website een aantal relevante documenten gepubliceerd [1], waaronder het Duurzaamheidsrapport 2014 [2]. Op pagina 8 van dat document wordt verwezen naar het ¨Reshaping Retail framework¨ [3] van het concern. Daarin zijn de lijnen uitgezet voor de strategische ambities en de manier waarop het concern opereert en is aangegeven wat Ahold wil zijn als onderneming. Op die pagina staat onder meer dit te lezen: ¨We hebben een robuust business model dat is gebouwd op sterke lokale merken. We houden ons aan onze beloftes: Ahold wordt een beter plek om te winkelen, een betere plek om te werken en een betere buur.¨

Duurzaamheids-doelstellingen

Mooie woorden, maar in hoeverre worden die waargemaakt? Retail Detail las het Duurzaamheidsrapport 2014 van Ahold door en gaf de belangrijkste resultaten weer.

Op pagina 9 en 10 van het rapport zijn de vijf prioriteitsgebieden en de bijbehorende achttien doelstellingen weergegeven. Van die doelstellingen blijken er slechts dertien behaald (danwel het behalen daarvan wordt eind dit jaar verwacht). Een van de doelstellingen die waarschijnlijk behaald zal worden is dat bijna een kwart van de voeding die Ahold in 2014 via haar supermarkten in de VS en Europa verkoopt kan worden gekwalificeerd als ‘gezonde voeding’.

¨Ahold ontevreden over sociale audits huismerkleveranciers¨

Retail Detail concludeert dat Ahold bij de andere vier duurzame doelstellingen achter ligt op de eigen verwachtingen. En het concern zou ¨ronduit ontevreden¨ zijn over het doorlichten van bedrijven in landen met ¨verhoogd risiko¨ [4] op niet-duurzame of onethische productiewijzen bij zogenaamde verantwoorde producten, in het bijzonder de huismerken. ¨Eigenlijk wilde Ahold al in 2012 alle huismerkleveranciers afkomstig uit landen met een verhoogd risico op niet-duurzame of onethische productiewijzen geaudit hebben. Die twee jaar oude doelstelling is ook vorig jaar niet gerealiseerd.¨ In Europa is slechts 80% van alle huismerkleveranciers gecontroleerd op werkomstandigheden en in de VS [5] is dat 72%.

Het Parool concludeert dat Ahold – wat het sociaal verslag betreft – zich zelf een tik op de vingers geeft [6].


Uit het Responsible Retailing rapport 2014:

* Pagina 32: Improving social compliance

¨The International Labour Organization (ILO) conventions set out international requirements relating to child labor, forced labor, discrimination, compensation, working hours, and other labor conditions.
As an international retailer, we play a role in improving working conditions in the supply chain of our products. We therefore have Standards of Engagement in place for all our suppliers, which are publicly available on our website, www.ahold.com. In addition, we require our own-brand suppliers in high-risk countries to be audited on social compliance to ensure acceptable working conditions.¨

Progress on our targets

¨To make sure our products are produced with respect for people,
we have set the following target:
At Ahold, we find it important that our suppliers treat their workers with respect. To support this, we have a strong supplier screening process in place to ensure suppliers meet our standards. These supplier expectations are outlined in the Ahold Standards of Engagement, which form part of every buying agreement. We require all own-brand suppliers located in high-risk countries to show that they have been audited against an Ahold-approved social compliance standard (Business Social Compliance Initiative (BSCI) or equivalent).
Their audit reports must at the minimum confirm the absence of child labor, bonded labor and unsafe factory conditions. However if there are findings in an audit report relating to non‐compliance with other issues, the supplier is given the opportunity to develop and implement an action plan to resolve these over time, after which a re-audit occurs. As a result we were able to increase the number of audited suppliers in the U.S. by 36% points.¨

Social compliance

Blokgrafiek: Percentage of suppliers in high-risk countries audited on social compliance

¨For our European businesses, at the end of 2014, 80% of our last-stage production sites in high-risk countries had been audited against BSCI or equivalent standards – (66% in 2013). For the U.S., 72% of our last-stage production sites in high-risk countries had been audited against BSCI or equivalent standards (36% in 2013).
Some of our suppliers have undergone a social audit against a standard that we do not deem to be BSCI-equivalent. We consider these standards to be a stepping stone to full BSCI‐compliance. When taking into account these social compliance audits, the percentage of last-stage production sites that have been audited is 96% for Europe (up 14% compared to 2013) and 90% for the U.S. (up 16% compared to 2013).¨

Continued focus on social compliance

¨At Ahold, we find it important that our suppliers treat their workers with respect. To support this, we have a strong supplier screening process in place to ensure suppliers meet our standards. These supplier expectations are outlined in the Ahold Standards of Engagement, which form part of every buying agreement. We require all own-brand suppliers located in high-risk countries to show that they have been audited against an Ahold-approved social compliance standard (Business Social Compliance Initiative (BSCI) or equivalent).
Their audit reports must at the minimum confirm the absence of child labor, bonded labor and unsafe factory conditions. However if there are findings in an audit report relating to non‐compliance with other issues, the supplier is given the opportunity to develop and implement an action plan to resolve these over time, after which a re-audit occurs. As a result we were able to increase the number of audited suppliers in the U.S. by 36% points.¨

* Pagina 36: The Data, Social compliance

¨To ensure acceptable working conditions in our supply chain, we have Standards of Engagement in place for all our suppliers and require our own-brand suppliers in high-risk countries (note 1) to be audited on social compliance. At the end of 2014, for our European businesses, 80% of our last-stage production sites in high-risk countries had been audited against BSCI or equivalent standards. For the U.S., 72% of our last-stage production sites in high-risk countries had been audited against BSCI or equivalent standards. The audits we recognize as BSCI or equivalent are:
Business Social Compliance Initiative (BSCI), Ethical Trading Initiative (ETI) / SMETA, Intertek Workplace Conditions Assessment (WCA), Social Accountability (SA) 8000, Rainforest Alliance / SAN, Fairtrade / FLO-CERT, MPS – Socially Qualified (SQ), Initiative Clause Sociale (ICS), Sustainable Agriculture in South Africa (SIZA) and Floverde. We also recognized ICTI‐CARE as an Ahold-accepted standard (even though it is not BSCI equivalent) because it is the best practice in the toy industry.¨

Note 1: ¨The classification of a high risk country is based on the Business Social Compliance Initiative (BSCI), which in turn uses the Worldwide Governance Indicators (World Bank)¨

Grafiek ´Percentage of suppliers in high-risk countries audited on social compliance´ (US 2012: 22, US 2013: 36, US 2014: 72 – EU 2012: 48, EU 2013: 66; EU 2014: 80). Bijbehorende noot: ¨When taking into account social standards other than BSCI, BSCI-equivalent or recently expired programs, the percentage of suppliers that have been audited rises to 90 for our U.S. businesses and 96 for our European businesses.¨
.

Meer lezen:
– ¨Brief NESRI in FD weerlegt Ahold´s bezwaren tegen Fair Food Program van het CIW,¨ Supermacht, 30 mei 2014.
– ¨Ahold weigert deelname aan Fair Food Program – de mythe van de ‘effectieve’ ketenstandaard (#1),¨ Supermacht (2013).
– ¨Ahold weigert deelname aan Fair Food Program – de mythe van de ‘eerlijke marktprijs’ (#2),¨ Supermacht (2013).
– ¨Ahold weigert deelname aan Fair Food Program – de mythe van de ‘aanpak van mensenrechtenschendingen door bedrijven’ (#3),¨ Supermacht (2013).

Noten:
[1] ¨Agenda Ahold Annual General Meeting 2015¨ (Engels) en ¨Agenda Ahold Aandeelhouders Vergadering 2015¨ (NL)
[2] ¨Ahold Responsible Retailing report 2014¨ (alleen Engels). ¨2014 Responsible Retailing (page)¨, maart 2015: ¨Being responsible is integral to our business. This is reflected in the way we support the health and well-being of our customers, associates and communities, and work to source our products and operate our businesses in a socially and environmentally responsible way.¨
[3] ¨Reshaping Retail at Ahold¨. Hier staan ook de Strategische Peilers (uit 2011) vermeld: toenemende klantloyaliteit, verbreding van het aanbod, uitbreiding van het geografische bereik, eenvoud, verantwoordelijke retail, en prestaties/ontwikkeling van het personeel. Bron: ¨Ahold presents its six strategic pillars to accelerate growth,¨ 21 november 2011.
De huidige strategie loopt eind 2015 af. Naar verwachting zal het bestuur van Ahold in de tweede helft van dit jaar een nieuwe strategie presenteren. Bron: ¨U.S. Banners Shine in Ahold’s 2014 Responsible Retailing Report,¨ Progressive Grocer, 9 maart 2015
[4] Business Social Compliance Initiative (BSCI): ¨BSCI list of Risk Countries¨
2 januari 2014
[5] Leveranciers in de VS leveren aan Ahold´s dochterondernemingen Giant Carlisle, Giant Landover, Stop & Shop New England en Stop & Shop New York Metro. Verder verkoopt Ahold daar online levensmiddelen via het bedrijf Peapod. Bron: ¨Ahold Company Profile¨.
[6] ¨Huiswerkklassen van Albert Heijn groot succes (Dienst breidt uit in Amsterdam),¨ Parool, 9 maart 2015

Bronnen:
– ¨Ahold publiceert duurzaamheidsprestaties over 2014 (Ahold ontevreden over sociale audits huismerkleveranciers),¨ Retail Detail 9 maart 2015
– (samenvatting)
¨Ahold publishes Responsible Retailing Report 2014,¨ Ahold, 9 maart 2015
¨Ahold jaarverslag 2014¨ (Alleen Engels)

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=4516)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *