Panorama (Canvas-België, 11 en 12 sept.): ´De prijs van goedkoop eten´

(10 september 2014)(Update) Het Belgische tv-programma Panorama onderzoekt de strijd op leven en dood tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn. Op het eerste gezicht is dat leuk nieuws voor de consument, maar iemand betaalt de prijs. Op 11 en 12 september op Canvas tv.

In een zelf gemaakte productie gaat Panorama na hoe de supermarkten ¨op leven en dood¨ strijden om de goedkoopste te zijn. Hun prijzenslag levert de klant goedkope boodschappen op, maar ten koste van wie?

In België gaat dat bijvoorbeeld om werknemers van supermarktconcern Delhaize zijn hun baan verliezen (ondermeer door de succesvolle opkomst van Albert Heijn in het land). Of om toeleveranciers, die voortdurend hun prijzen moeten verlagen en over de gratis leveringen, ‘rekgeld’, wurgcontracten en waterkoekjes. Of om de consumenten zelf die minder kwaliteit voor hun geld krijgen.

Panorama legt de werking van het concurrentiemechanisme bloot.

Presentatie: Phara de Aguirre
Duur: 50 minuten
Uitzending:
Canvas (België 2) op donderdag 11 september van 21:35 tm 22:25 uur
Canvas (België 2) op vrijdag 12 september van 14:15 tm 15:05 uur (herhaling).
Trailer: hier te zien

Update
Op de Panorama-pagina is de opinie te vinden van VRT-journaliste Greet Pluymers. Ze schrijft bijvoorbeeld over het voorkomen van oneigenlijke druk van supermarkten op hun leveranciers (vooral boeren) die de lage prijzen mogelijk maken waar de consument zo naar op zoek zou zijn en die vele leveranciers in grote problemen brengt. Ze weerspreekt dan ook de stelling dat ´de markt´ de prijs voor ons voedsel zou bepalen. En bevestigt dat er altijd iemand een zware prijs betaalt voor ´goedkoop´. Ze kiest voor fair trade.

Op de website van Unizo is een repliek te lezen van vertegenwoordigers van Boerenbond, FEVIA, BABM, Comeos en Unizo. Zij zeggen te pleiten voor een ¨genuanceerd debat, een structureel ketenoverleg en een gezamenlijk streven naar een kwaliteitsvol voedingsaanbod¨. En: ¨Wanneer concurrentie omslaat in een prijzenoorlog, dreigt er een probleem. Boeren kunnen dan hun (stijgende) kosten niet of nauwelijks doorrekenen aan de afnemers¨. Ze vinden dat de ´gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen´ wél goed werkt. Ze blijven geloven in duurzame productie, ketenrelaties en consumptie op de langetermijn. De EU moet hiervoor wel een duidelijker kader creëren en voor een ¨gelijk speelveld¨.

Bronnen:
– ¨Aflevering 26: De prijs van goedkoop eten,¨ Panorama Canvas
– ¨Panorama legt reële kostprijs van goedkoop eten bloot,¨ 10 september 2014

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=4147)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *