Crowdfunding levert in 1 dag genoeg geld voor opstart Berlijnse supermarkt zonder verpakkingen

(15 mei 2014) Twee vrouwen uit Berlijn openen binnenkort een supermarkt waarin geen van de aangeboden levenswaren zijn verpakt. In hun ‘Original Unverpackt’-winkel geen plastic folie om de komkommer, een extra zakje om het vlees of ontbijtkoek in een kartonnen doosje. Ook geen zakken bij de kassa. De klanten nemen zelf de door hun gewenste verpakking mee van thuis. Crowdfunding leverde al binnen 1 dag genoeg geld op om de zaak op te starten.

Sara Wolf (30) en Milena Glimbovski (24) maakten op 2 mei hun idee bekend via social media en vroegen op die manier leningen aan mensen opdat ze kunnen opstarten met hun winkel in de Berlijnse wijk Kreuzberg. Binnen 1 dag was het benodigde startkapitaal van 20.000 euro al toegezegd door sympatisanten. De teller staat nu al op zo´n 82.000 euro en hun actie stopt pas eind mei [1].

In de supermarkt worden droogwaren (meel, suiker, muesli, erwten, noten, noedels en thee) in grote dozen aangeboden. Met een schep kunnen klanten een zelf meegebrachte of geleende doos, zak of container vullen. Zuivel, zoals boter en kaas worden – net als vroeger – in de gewenste hoeveelheid afgesneden voor de klant of zelf ingeschonken in meegenomen kannen.

De klanten kunnen zelfmeegenomen verpakking gebruiken of ter plekke herbruikbaar verpakkingsmateriaal kopen of lenen. Het ontbreken van verpakkingsmateriaal, maar ook het afwegen naar behoefte, zal naar verwachting bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling.

Volgens de initiatiefneemsters is dit alles overigens niet onhygiënisch. Ze zijn ervan overtuigd dat hun winkel ¨de schoonste van Duitsland¨ zal zijn. De opzet is in elk geval om niet bij te dragen aan nog meer (zwerf)afval. Zo belanden 8 van de 100 miljard plastic tasjes die elk jaar in Europa worden gebruikt belanden op de vuilnisbelt en een ander deel komt uiteindelijk terecht in zee [2].

De winkel omvat 100 vierkante meter en zal in augustus open gaan. De vrouwen hebben gekozen voor Kreuzberg omdat daar volgens hen veel avontuurlijke mensen wonen die milieubewust zijn. Ze hebben het voornemen om in een later stadium meer filialen te openen in Berlijn en elders in Duitsland.

Op dit moment wordt onderhandeld met leveranciers en bio-ondernemers over levercontracten. Het plan is dat hun winkel niet duurder is een willekeurige andere supermarkt.

Ook in andere landen is dit concept eerder uitgeprobeerd, met of zonder succes.

Zo opende in 2007 de Britse supermarkt ‘Unpackaged’ zijn deuren in Islington, later in East London). Inmiddels is de winkel gesloten want niet meer rendabel. In Wenen startte begin 2014 de ouderwetse kruidenierswinkel, Lunzers Maß-Greißlerei.

In de VS zijn er twee verplakkingsvrije winkels: In.gredients (Austin (Texas, augustus 2012) en Rainbow Grocery Coöperatie (San Francisco, in de jaren ´70). In Italië zijn er twee Effecorta-vestigingen (Lucca en Milano). Verder is er een winkel zonder verpakking in Schotland (New Leaf Co-op, Edinburgh).

Binnenkort openen ook ¨Robuust, the Zero Waste Shop¨ in Antwerpen en ¨La Recharge¨ in Bordeaux.

Noten:
[1] ¨Original Unverpackt – the supermarket without disposable packaging,¨ Startnext, mei 2014.
[2] Zie ¨26mrt, nl 3: ‘Wat kost een plastic tasje?’ (Rekenkamer, KRO)(+ weblinks),¨ Supermacht, 26 maart 2014.

Bron:
– ¨Berlijn krijgt supermarkt zonder verpakkingen,¨ Z24, 14 mei 2014.
– ¨Supermarkt zonder verpakkingen (‘Original Unverpackt’),¨ Distrifood, 28 april 2014.
– ¨Wir sind dran,¨ Original Unverpackt, 2 meio 2014.
– ¨Verpackungsfrei einkaufen,¨ Die Zeit, 7 april 2014.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=3846)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *