Kerstboomverkopers steeds meer onderuit door concurrentie grootwinkelbedrijven

kerstwagen(14 december 2013) De tijd dat kerstboomverkopers nog een aardig centje konden bijverdienen, lijkt nu grotendeels voorbij. De traditionele verkoop van kerstbomen verdwijnt meer en meer uit het straatbeeld. In toenemende mate bieden tuincentra, bouwmarkten, maar ook supermarkten bomen onder de kostprijs aan en nemen ze de markt over.

(door Matt Hermers)

De zelfstandige verkopers zien hun jaarlijkse winsten verdampen door dumpacties van de grote bedrijven. Met het prijsgestunt proberen de supers, doe-het-zelfzaken en tuincentra extra klanten binnen te halen.

Klantenbinding

Intratuin en Ikea bieden zelfs spotgoedkope bomen aan (resp. voor 4,95 en 1 euro). Maar dan moet de klant wel minimaal een vast bedrag bij het bedrijf besteden (resp. 20 en 19 euro)…. De Ikea heeft dan nog als bonus, dat van elke verkochte boom 1 euro naar Natuurmonumenten gaat.

Albert Heijn verdient op zijn beurt veel aan de binnengehaalde klant door de verkoop van kerstballen (die gaan voor bijna 2 euro per stuk over de toonbank, terwijl de inkoop ongeveer een stuiver is).

Veel zelfstandige kerstboomverkopers doen dit werk erbij, naast een andere baan of andere bedrijfsvoering. Het gaat om een belangrijke bijverdienste gedurende zo’n 2 weken vanaf het Sinterklaasfeest. Voor hen is het daarom ook belangrijk om alle bomen te kunnen verkopen. Bij de grootwinkelbedrijven gaat het daarentegen om het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten, ook al moeten zij uiteindelijk de helft van hun bomen bij het afval zetten.

Kwaliteit

Een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Kerstbomenkwekers klaagde ook over de kwaliteit van de bomen die door de grootwinkelbedrijven worden verkocht. Hij vermoedt dat de bomen van Ikea al enige tijd daarvoor gerooid zijn en daardoor minder lang mooi zullen blijven. De bomen van de leden van de vereniging zijn volgens hem vers van het veld en duurzaam geteeld.

Volgens een woordvoerster van Ikea loopt de ‘Kerstboom voor één piek’-actie nu voor het derde jaar achtereen en zijn de verkochte bomen milieuvriendelijk geteeld. Ze snapt niet waarom er nu zoveel gedoe over is. Desgevraagd verwijst ook Natuurmonumenten naar de duurzame aspecten van de Ikea-bomen. De organisatie is blij met de bijdragen voor natuurbeheer via de verkoop bij de woongigant.

Ondertussen hebben ook de tuincentra last van de dumpactie van Ikea. Ze geven aan dat er ze al een aantal jaar te lijden hebben onder de ‘branchevervaging’. Ze zien dat vooral de straatverkopers daar het meeste last van hebben. De tuincentra zelf kunnen de verminderde bomenverkoop enigszins compenseren uit de verkoop van overige kerstartikelen.

Meer lezen en zien
– “Prijzen echte bomen,” Kerstboomprijzen, december 2013
– “Start kerstbomenverkoop supermarkten,” Kerstboomprijzen, 3 december 2013
– “De Rekenkamer: Wat kost een kerstboom (KRO),” Uitzending Gemist, december 2013

Bronnen:
– “Kerstboom voor 1 piek nekt straatverkopers,” AD, 9 december 2013
– “Kerstbomenoorlog: straatverkoper legt het af tegen Albert Heijn en Ikea,” Z24, 9 december 2013

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=3218)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *