FoodWatch roept op tot protest bij Albert Heijn tegen diens ‘misleidende en verwarrende’ Puur&Eerlijk-keurmerk

(17 augustus 2013 – update 181119) “Voedselwaakhond” FoodWatch roept consumespeaker-foodwatchnten op via email en facebook te protesteren tegen het “misleidende en verwarrende” Puur&Eerlijk-keurmerk van Albert Heijn. FoodWatch wil dat het keurmerk écht puur en eerlijk wordt. Albert Heijn, Max Havelaar en de Dierenbescherming zijn het er niet mee eens.

De onafhankelijke “voedselwaakhond van Nederland”, FoodWatch, is een email- en facebookactie gestart tegen het Puur&Eerlijk-keurmerk van Albert Heijn. De organisatie roept consumenten op emails of facebookberichten te sturen naar AH met de eis dat deze de producten met het Puur&Eerlijk-keurmerk écht puur en eerlijk maakt. Foodwatch zegt dat het keurmerk “verwarrend en misleidend” is voor consumenten en dat het geen enkele garantie geeft over wat er in de producten zit. De eigen criteria van Puur&Eerlijk bepalen dat elk product tenminste één verantwoord ingrediënt moet bevatten. Volgens de campagnevoerders bestaat het overgrote deel van de producten uit toevoegingen die niet gezond, eerlijk of veilig zijn. Zoals smaakversterkers, onnodig toegevoegde suikers, veel zout, discutabele E-nummers en dieronvriendelijk vlees.

In de winkels zijn (nog steeds) veel verschillende keurmerken te vinden. Albert Heijn zegt met het Puur&Eerlijk-keurmerk een einde te willen maken aan de verwarring onder de consumenten. Volgens FoodWatch is dat echter niet gelukt, omdat het bij Puur&Eerlijk gaat om producten die óf biologisch óf fairtrade óf duurzaam zijn gecombineerd met onverantwoorde ingrediënten.

Onverantwoorde ingrediënten

Een paar voorbeelden zijn:
– de jalapeñoburger (80% scharrelvlees, veel water en 20 andere ingrediënten, waaronder suiker en smaakversterker);
– scharrelcocktail- en knakworsten (met E-nummers die hoofdpijn,E-nummers-foodwatch lage bloeddruk en hyperventilatie kunnen veroorzaken, mogelijk kankerverwekkend zijn en ook kans geven op astma, hyperactiviteit en allergische reacties);
– mayonaise, halvanaise, slasaus, tomatencrèmesoep, knakworstjes, potten doperwten en bonen, rode kool met appeltjes, pangasius mediterraans, surimi sticks en gesneden kipfilet (allen met onnodige toevoeging van suiker als smaakverbeteraar, dus potentieel dikmakend);
– puur&eerlijk scharrelvarken-braadworst, tofu roerbakblokjes en pangasius mediterraans (met gistextract als smaakversterker);
– Surimi Sticks (met MSG/v-tsin als smaakversterker); en
– jalapeño burger, zalm in bladerdeeg, scharrelcocktail- en knakworsten, tomatencrèmesoep, tofu roerbakblokjes en scharrelvarken-braadworst (met teveel zout)

Dieronvriendelijk

In het vleesschap liggen biologisch vlees en scharrelvlees naast elkaar met allebei een Puur&Eerlijk-logo, terwijl de levens van beide beesten onvergelijkbaar is. “Dat een scharrelkip die een beroerd leven heeft gehad het Puur&Eerlijk-merk net zo makkelijk krijgt als haar biologische zusje, zegt genoeg over het logo”, stelt Meike Rijksen, campagneleider bij FoodWatch.

Niet puur, niet eerlijk

Meike Rijksen: “Al met al kunnen we concluderen dat de claim ‘puur’ voor deze Puur&Eerlijk-producten wel erg ver gezocht is. En ‘eerlijk’ is het al helemaal niet. Albert Heijn biedt consumenten geen uitweg uit het woud van keurmerken, maar voegt er nog een verwarrende variant aan toe. Consumenten tasten in het duister over het verantwoorde karakter van de producten. We willen mensen bewust maken van de misleiding rond het label. Maar het zou het mooiste zijn als de supermarkt deze claim alleen maar zet op producten die écht puur en eerlijk zijn.”

Actie

FoodWatch vraagt consumenten om deel te neem aan haar email- en facebookactie. Daarbij kunnen kant-en-klare emails worden gestuurd aan Albert Heijn om aan te dringen op écht puur en eerlijk! Ook kunnen berichten worden geplaatst op de Albert Heijn-facebookpagina.

Wat moet AH veranderen?

1. Alle Puur&Eerlijk-producten moeten zijn gemaakt met respect voor mens én dier én milieu én natuur. Een onafhankelijke instantie moet de vooraf opgestelde criteria toetsen en er op toezien dat ze worden nageleefd;
2. Puur&Eerlijk-producten moeten aantoonbaar biologisch zijn;
3. In visschotels met ASC- of MSC-gecertificeerde vis moeten de overige ingrediënten biologisch zijn’;
4. In de producten mogen geen overbodige – en zeker geen mogelijk schadelijke – E-nummers of andere kunstmatige toevoegingen zitten;
5. Waar relevant moeten altijd fairtrade-ingrediënten worden gebruikt; en
6. Op de verpakking moeten consumenten alle relevante en helder uiteengezette productinformatie kunnen vinden.

Reacties

Volgens “supermarktdeskundige” Gerard Rutte stijgt het aantal reacties via facebook dramatisch na de eerste publiciteit rondom de FoodWatch-actie.

* Albert Heijn vindt de aantijgingen van FoodWatch onjuist en onterecht.  Volgens het supermarktconcern is Puur&Eerlijk bedoeld als overkoepelend merk om de verwarring onder consumenten weg te nemen en om een duurzamere keuze te vergemakkelijken. Op de verpakking staat duidelijk vermeld onder welke categorie een product valt. Er zijn vijf categorieën (biologisch, fairtrade, duurzame vis, scharrel en ecologisch), één herkenbaar merk en één herkenbare verpakking.

De duurzaamheid van iedere categorie wordt volgens AH gegarandeerd door een onafhankelijk/bij wet bepaald keurmerk of kenmerk, zoals EKO/EU-blaadje, Fairtrade Max Havelaar, ASC/ MSC, Beter Leven kenmerk en Nordic Swan/Blaue Engel. Zo wordt AH gehouden aan de gestelde eisen van extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu die voor Puur&Eerlijk gelden.

Het grootwinkelbedrijf wijst ook op een eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie over vermeende misleiding van het Puur&Eerlijk-keurmerk naar aanleiding van een klacht van Milieudefensie en Solidaridad. De Commissie wees de klacht af [1].

* Volgens de Dierenbescherming staat op de verse kip-, rund- en varkensvleesproducten van Puur&Eerlijk het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming en dat zou de consument wél houvast geven als het gaat om een bewuste keuze.

Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming: “Als producten het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming dragen, dan zijn ze juist diervriendelijker geproduceerd. Het is heel simpel: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker het product is geproduceerd. Het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming wordt streng gecontroleerd door onafhankelijke instanties.”

* Max Havelaar of wel het internationale keurmerk voor Fairtrade, is gericht op ontwikkelingskansen voor arme boeren in ontwikkelingslanden. Die boeren ontvangen minimaal een kostendekkende prijs voor duurzame productie en een premie. Daarnaast gelden bij Fairtrade strenge sociale- en milieucriteria.

Alle AH Puur&Eerlijk-producten die het Fairtrade/Max Havelaar-keurmerk dragen, voldoen volgens de Max Havelaar-organisatie aan de internationale Fairtrade-standaarden en dragen daarmee bij aan de volume groei van Fairtrade-producten in Nederland. Door de toename in verkopen jaar na jaar wordt er meer premie afgedragen en dit geeft de boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden de kans om op eigen kracht te werken aan een betere toekomst.


Meer lezen:

– “Teveel voedselkeurmerken, Samengaan keurmerken geen optie,” Distrifood/BioJournaal(.
– “Bedrijfsleven blij met gezamenlijke agenda verduurzaming voedsel,” Veneca, 12 juli 2013.
– “Consument heeft minder vertrouwen in voedsel,” Duurzaam Ondernemen, 4 juni 2013.
– “Omzet AH puur&eerlijk in 2012 met 10% toegenomen,” FoodHolland, 19 april 2013.
– “‘Vinkje’ krijgt nationale en EU-erkenning,” Unilever, april 2013.
– “Hoe puur en eerlijk is Albert Heijn?,” MT, 18 april 2013.
– “Klant koopt niet bewust product met keurmerk,” EVMI, 5 september 2012.
– “Consument heeft behoefte aan duidelijkheid in duurzaamheidkeurmerken,” LEI WUR, 29 november 2011 (artikel is niet meer online te vinden).

– “Keurmerken voedingsmiddelen slaan de plank mis” Marketresponse, 6 november 2011. (Weblink niet meer actief. Zie nu: ¨Keurmerken voedingsmiddelen zeer onduidelijk¨ Gezonder worden, 7 november 2011).
– “Rapport 2011-033: Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels,” LEI, september 2011.

– “Voedselkeurmerken op een rij,” Kassa VARA, 25 februari 2009. (artikel is niet meer online te vinden).
– “Keurmerken in de supermarkt verwarrend,” Kassa VARA, 25 februari 2009. (artikel is niet meer online te vinden).
– “Albert Heijn past eigen gezondheidslogo aan,” Adformatie, 14 januari 2009.

Noten:

[1] Zie: Reclame Code Commissie over door Milieudefensie en Solidaridad bestreden reclame-uitingen mbt ´AH puur & eerlijk´ van 27 april 2010.

Bronnen:
– “Foodwatch: Albert Heijn’s puur&eerlijk is bewerkt en misleidend,” AGF, 16 augustus 2013.
– “Puur & Eerlijk levert veel werk op voor Albert Heijn PR-machine,” Uw Supermarkt, 15 augustus 2013 (artikel is niet meer online vindbaar).
– “Dierenbescherming vindt kritiek op AH puur&eerlijk vlees ongegrond,” 15 augustus 2013.
– “Albert Heijn vs Foodwatch: waar gaat het over?,” MT, 14 augustus 2013.
– “Albert Heijn vindt de aantijgingen van Foodwatch onjuist en onterecht,” augustus 2013.
– “Toelichting Fairtrade/Max Havelaar keurmerk op AH puur&eerlijk producten,” Max Havelaar, 14 augustus 2013 (artikel is niet online vindbaar).
– “AH puur&eerlijk: een onzuiver (keur)merk,” FoodWatch, 16 mei 2013.
– “Meer informatie,” FoodWatch, 14 augustus 2013.
– “Doe mee met de e-mailactie!,” FoodWatch, 14 augustus 2013.
– “Albert Heijn reageert,” FoodWatch, 14 augustus 2013.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=2221)

 

Een reactie op FoodWatch roept op tot protest bij Albert Heijn tegen diens ‘misleidende en verwarrende’ Puur&Eerlijk-keurmerk

  1. wil je echt eerlijk vlees, ga naar de bio slager
    of naar een boer
    simpeler kan het niet ! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *