Arbeidsinspectie onderzoekt behandeling personeel door Aldi

(23 juni 2013) (update 131018, 180610)- De Arbeidsinspectie is bezig met een uitgebreid onderzoek naar misstanden bij de behandeling van werknemers door discounter Aldi. Dit mede naar aanleiding van vele klachten die binnen kwamen bij de CNV Dienstenbond. Oud-medewerkers reageren op hun Facebook-pagina op dit onderzoek.

De Telegraaf meldde zaterdag dat de Arbeidsinspectie (Inspectie Sociale Zaken & Werkgelegenheid) deze zomer een diepgaand onderzoek uitvoert bij Aldi naar aanleiding van klachten over ernstige misstanden bij de behandeling van het personeel. Het onderzoek zal zo’n 6 maanden in beslag nemen en plaatsvinden in de negen distributiecentra en 45 winkels. Ook de directieleden van de acht Aldi-kantoren worden ondervraagd. Medewerkers krijgen volgens de krant de mogelijkheid om te vertellen hoe ze worden behandeld.

Veel klachten

De CNV Dienstenbond liet weten dat er de afgelopen maanden op haar klachtenmeldpunt tientallen reacties van Aldi-werknemers zijn binnen gekomen. Deze reacties bevatten veel collectieve klachten, problemen en misstanden bij de Aldi. Het gaat bijvoorbeeld om “absurde” werkdruk, werk zonder pauzes, lichamelijke klachten en gevallen van intimidatie.
De Dienstenbond heeft zich in het verleden intensief bezig gehouden met het verzamelen van klachten van werknemers en het (tevergeefs) aanspreken van de directie.

Volgens de CNV-bestuurder Roos Rahimi zijn er inmiddels gesprekken geweest met de Arbeidsinspectie en de politiek rondom de situatie bij de Aldi. “Wij zijn hiermee zo min mogelijk naar buiten getreden omdat we de arbeidsinspectie tijd willen geven om in alle rust het onderzoek uit te voeren,” aldus Rahimi.

Onderzoek

Het onderzoek kan zo’n 6 maanden duren en de CNV vraagt de medewerkers nadrukkelijk om mee te werken aan een eventueel schriftelijke onderzoek. “Dit is uw enige kans om uw onvrede kenbaar te maken. Indien u zich nu laat leiden door angst is de kans erg groot dat uw werkgever met alle misstanden wegkomt en CNV Dienstenbond collectief niets meer voor u kan betekenen. Wij zijn namelijk tot het uiterste gegaan voor alle Aldi medewerkers en nu ligt de bal bij de medewerkers zelf om respect af te dwingen,” zo vervolgt de bestuurder.

Rahimi meldt verder dat die gevallen waarbij sprake is van schouder- en polsklachten inmiddels al zijn aangemeld bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten en dat advocaten bezig met het onderzoeken of het mogelijk is om Aldi collectief aansprakelijk te stellen voor de beroepsgerelateerde klachten.

De CNV-bestuurder geeft aan dat Aldi tijdelijk “de druk van de ketel heeft gehaald” en nu – uit eigen belang – een “charmeoffensief” voert. Ofwel, de medewerkers moeten zich hierdoor echter niet op het verleerde been laten zetten.

Reactie oud-medewerkers Aldi

Hieronder de reactie van Oud-medewerkers van Aldi zoals die te vinden is op hun facebookpagina:

Oud-medewerkers Aldi, 22 juni 2013

Uiteraard hebben wij gereageerd op het Telegraaf artikel. Dit konden echter maar 550 tekens zijn. Veel te kort om een aantal reacties van anderen te weerleggen. Vandaar een verwijzing naar onze facebookpagina. Bij deze onze volledige reactie.

Beste lezers,

wij zijn een groep oud-medewerkers van Aldi en willen het graag opnemen voor de huidige medewerkers op de werkvloer. Wij weten als geen ander hoe hard zij moeten werken en met welke problemen zij te maken krijgen.

Hoe hebben wij het bedrijf Aldi ervaren? Kort samengevat: zolang je in staat bent om je werk naar behoren te doen, niet chronisch geblesseerd raakt en je ogen sluit voor de manier waarop sommige anderen wél slecht behandeld worden kan Aldi een leuk bedrijf zijn. Je moet hard werken, maar het verdient goed en je hebt mogelijkheden om promotie te maken.
Kritische geluiden worden echter niet getolereerd… Wij hebben veel medewerkers arbeidsongeschikt zien raken, maar opmerkingen van ons hierover werden de kop ingedrukt d.m.v. dreigementen en andere maatregelen (o.a. overplaatsing/slechte beoordelingean/geen vrij kunnen krijgen). Aldi is ook een mooi bedrijf, maar de keerzijde van het alsmaar meer winst willen maken is helaas dat er steeds minder personeel op de werkvloer komt te staan. Het personeel dat er nog is wordt steeds zwaarder belast. Ondertussen maakt Aldi ieder jaar meer winst, over de ruggen van het personeel. Veel mensen ervaren lichamelijke- en psychische klachten.

Wij zijn daarom blij dat de arbeidsinspectie een onderzoek doet bij Aldi. Het is goed dat de problemen in kaart gebracht worden. En als er niks zou spelen bij Aldi, dan hoeft de Aldi-directie toch ook niet bang te zijn voor dit onderzoek?

Er is echter vanuit de buitenwereld ook altijd veel onbegrip voor medewerkers die klachten hebben. Een veelgehoorde kreet is: “ze moeten niet zeuren, ze moeten blij zijn dat ze werk hebben”. Ook wordt door veel mensen genoemd dat er bij ieder bedrijf wel iets is. Beide punten zijn helemaal maar, maar geen argument om dan maar alles te moeten accepteren. Aldi-medewerkers zijn inderdaad blij dat ze een baan hebben en accepteren dat er wel eens kleine problemen zijn op de werkvloer. Op dit moment is er bij Aldi echter geen sprake meer van incidentele problemen. Er zijn veel medewerkers met dezelfde soort klachten, er lijkt sprake te zijn van structurele problemen en hier moet op een normale manier over gecommuniceerd kunnen worden tussen de directie en de medewerkers.

Aldi zet kritische mensen echter liever onder druk. Een voorbeeld: in de BV Drachten (er zijn in Nederland 9 BV’s) hebben eind vorig jaar een aantal districtleiders gezamenlijk een brief geschreven aan de regiodirecteur. Hierin gaven ze aan dat ze vinden dat de communicatie tussen de directie, de verschillende managementlagen en de werkvloer moet verbeteren. Wat deed de regiodirectie? De districtleiders werden één voor één op het matje geroepen en werden onder druk gezet om de brief weer in te trekken. Dit is de manier waarop de directie met zijn medewerkers omgaat. Er wordt niks gedaan met de signalen die vanaf de werkvloer komen… De districtleiders uit Drachten hebben de brief toen toch maar weer ingetrokken.
Is dit laf? Veel mensen roepen meteen: “Je kan toch ook ontslag nemen? Je hoeft toch niet bij Aldi te werken?” Nee, natuurlijk ben je niet verplicht om bij Aldi te werken, maar is dat dan een argument om je personeel onder druk te mogen zetten? In onze ogen niet.

Uit een aantal reacties op het Telegraafartikel “Aldi zwaar onder vuur” maken wij verder op dat de indruk bestaat dat Aldi-personeel niet WIL werken. Wij willen dit even rechtzetten: Aldi-personeel is loyaal en bereid om zeer hard te werken. Dit moet ook wel, want met weinig mensen een winkelbedrijf (winkel, distributiecentrum maar ook transport) runnen is in onze ogen topsport. Topsport kan erg leuk zijn, maar er moeten wel realistische doelen/eisen worden gesteld… Als Sven Kramer bijvoorbeeld van de één op de andere dag te horen krijgt dat hij de 10 kilometer een minuut sneller moet schaatsen omdat zijn sponsor dat wil… Dat kan hij dat wel willen, maar zou het hem ook lukken? Doet Epke bij de volgende Olympische spelen 7 vluchtelementen achter elkaar omdat zijn sponsor dat wil? Wie weet. Maar als ze bij de Aldi hadden gewerkt dan was het van ze geëist. Als ze hier vervolgens niet aan zouden kunnen voldoen, of geblesseerd zouden raken zouden ze gewoon door moeten trainen. Blessures zijn voor aanstellers. Er zou worden gemeld: “beter je best doen! Als je het nou eens goed zou organiseren was het wel gelukt!” Dat is de houding van de Aldi-directie. Ze pushen hun personeel tot het uiterste en zijn nooit tevreden.

Het Aldi-personeel zeurt over het algemeen echter niet, zij gaan door totdat ze er letterlijk bij neervallen of totdat zij hun schouder(s) niet meer kunnen bewegen. Wij vinden dat het bedrijf Aldi in het geval van blessures door de werkzaamheden zijn verantwoordelijkheid hoort te nemen. In plaats daarvan ontkennen ze de problemen en zetten ze de betreffende medewerkers onder druk. Medewerkers krijgen te horen dat het hun eigen schuld is dat ze klachten hebben. Vervolgens gaan de meeste zieke werknemers toch maar weer aan het werk. Uiteindelijk als ze echt niet meer verder kunnen zijn ze gedwongen zich ziek te melden. Vervolgens doet Aldi er alles aan om de betreffende medewerkers zo snel mogelijk het bedrijf uit te werken. Er wordt druk op medewerkers uitgeoefend om zich beter te melden en ontslag te aanvaarden. Het gevolg is dat medewerkers niet in de ziektewet komen maar in de WW. Uiteindelijk draait op die manier de samenleving voor de kosten van de arbeidsongeschiktheid van de medewerkers op en niet de Aldi. Ondertussen https://www.supermacht.nl/?p=1966)maken ze wel een dikke 80 miljoen winst per jaar… Weglopen voor je verantwoordelijkheden noemen wij dat!

Zoveel mensen, zoveel reacties. Wat eenieder van deze zaak moge denken… Dat moet iedereen zelf maar weten. Wij begrijpen dat er veel mensen zijn die hebben gereageerd, die nu of in het verleden hard hebben gewerkt. Gelukkig maar, anders ging ons land kapot. Ook de Aldi-medewerkers willen hard werken. Dit doen zij ook al jaren, kijk maar eens in de filialen en de distributiecentra. Maar zij willen wel op een fatsoenlijke manier worden behandeld door de directie. Wij vinden daarom dat de directie kritisch moet kijken naar de problematiek die er speelt en hierover in gesprek moet gaan met de medewerkers.

Wij weten dat de Aldi-directie vindt dat wij (de oud-medewerkers) én de vakbonden een hetze tegen hen voeren en Aldi negatief in de publiciteit willen brengen. Het is echter absoluut niet de bedoeling van ons om Aldi in een kwaad daglicht te stellen. Wat er wel aan de hand is: er gaan mensen lichamelijk en geestelijk kapot. Medewerkers hebben jarenlang geprobeerd om hierover met Aldi in gesprek te gaan. De Aldi-directie heeft echter stelselmatig geweigerd om in gesprek te gaan. Intern werd door de verschillende hogere managementlagen iedere vorm van communicatie over de problematiek die er speelt onmiddellijk afgekapt Zie het voorbeeld van de districtleiders in Drachten. Een ander voorbeeld is bedrijfsarts Edwin Sijtsma. Hij wilde met de directie in gesprek gaan over het vele aantal schouderklachten. Aldi zette hem op non-actief. Als Aldi met hem in gesprek was gegaan i.p.v. hem om non-actief te zetten, dan had Sijtsma zijn verhaal niet in de media hoeven doen. Als er een oplossing voor de problemen was gevonden dan was er mogelijk nu ook geen onderzoek van de arbeidsinspectie nodig geweest. Het feit dat Aldi nu negatief in de publiciteit is, heeft het daarom volledig aan zichzelf te danken.

Wij zijn wel blij dat de Aldi-directie inmiddels de deur op een kier heeft gezet naar de bonden toe. Er zijn gesprekken mogelijk. Wij hopen dat hier ook concrete verbeteringen uit voort komen! Meer medewerkers op de werkvloer zou een mooie start zijn.
Wij zijn ook blij dat er tussen de reacties op het Telegraafartikel ook een paar positieve geluiden te horen zijn van (oud-)medewerkers. Goed om te horen, want Aldi is niet alleen maar slecht! Ook wij hebben het lange tijd best goed naar onze zin gehad bij Aldi.
Aan de huidige medewerkers die geen problemen ervaren zouden wij echter wel willen meegeven: sluit je ogen niet voor de problematiek die er wel degelijk is, kijk niet weg op het moment dat een collega kapot gemaakt wordt! Kijk niet weg op het moment dat een zieke collega psychisch zwaar onder druk wordt gezet! Je kan zomaar de volgende zijn…
Steun je collega die wel klachten ondervindt! Het is wél zo collegiaal om serieus te kijken naar de klachten die er leven. Op die manier kunnen in de toekomst hopelijk meer Aldi-medewerkers zeggen dat ze met plezier werken/hebben gewerkt bij Aldi!

Aldi geeft steeds aan het beleid volgens de letter van de wet correct uit te voeren. Wij zouden graag zien dat bij het correct uitvoeren van het beleid ook hoort: het fatsoenlijk omgaan met mensen. Bij ieder bedrijf is wel iets, maar bij Aldi is op dit moment geen sprake van incidenten… Wij hopen dat de medewerkers en de directie samen tot een goede oplossing komen en dat Aldi daarna positief in het nieuws mag komen!

Met vriendelijke groeten,

Oud-medewerkers Aldi
www.facebook.com/oudmedewerkers”

Zie ook:
Oud-medewerkers Aldi op facebook.
– “Klachten-meldpunt over Aldi een succes. Komen er acties in de winkels?,” Supermacht, 22 januari 2013.
– “Der Spiegel: bespionering van personeel en klanten, en angstklimaat bij Aldi,” Supermacht, 7 januari 2013.
– “Personeel van Aldi pikt het niet meer,” Supermacht, 8 november 2012.

Bronnen:
– “Aldi zwaar onder vuur,” Telegraaf, 22 juni 2013. Met veel reacties, onder andere van mensen die bij Aldi hebben gewerkt. Een uitgebreidere weergave van dit Telegraaf-artikel (“De Arbeidsinspectie zet zwaar geschut in tegen Aldi”) staat niet meer online. Voor info van de Telegraaf over deze kwestie: gebruik zoektermen Aldi arbeidsinspectie.
– “Meldpunt Aldi: hoge werkdruk – lage waardering,” CNV Dienstenbond, 11 juni 2013 [redactie Supermacht: Dit artikel is nu niet meer online].
– “Arbeidsinspectie start onderzoek Aldi,” Niewsbank/CNV Dienstenbond, 6 februari 2013. Dit artikel is niet meer online te vinden.
– “Steungroep oud-medewerkers Aldi opgericht,” ROC, 5 december 2012.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=1966)

Een reactie op Arbeidsinspectie onderzoekt behandeling personeel door Aldi

  1. We schrijven het jaar 2007. Mijn broer werkte bij de Aldi en kwam regelmatig gesloopt, zwaar prikkelbaar en met pijn thuis. Hij vertelde dat zijn toenmalig werkgever Aldi haar personeel onheus bejegende, intimideerde en niet conform de richtlijnen behandelde. Naar de arbeidsinspectie stappen durfde hij als gevolg van de intimidatie waar hij slachtoffer en getuige van was, niet en omdat ik zelf hij het CWI werkte, belde ik ze op. Bij de informatie De medewerker van de Arbeidsinspectie vond dat de medewerkers hun klachten maar zelf moesten bespreken met de leiding die hen intimideerde en een (lange) procedure moesten starten waarbij hun identiteit bekend zou worden.
    Nu in 2013 (7 jaar later) komt er een onderzoek. Ik ben van mening dat de arbeidsinspectie het werknemers door haar werkwijze en procedures moeilijk maakt om daadwerkelijk een vuist te maken tegen uitbuiting door werkgevers en dat hierom de Arbeidsinspectie medeverantwoordelijk is voor evt. arbeidsongeschiktheid die uit het gedrag van het management van de Aldi is voortgekomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *