Onderzoek Kassa: kwaliteit standaard huismerken van 6 supers vergelijkbaar, maar niet hun prijs

(26 mei 2013) Kassa (VARA) liet half mei onderzoek doen naar prijzen en kwaliteit van 27 “basisboodschappen” (huismerken) die te verkrijgen zijn bij zes grote supermarktketens. Op een paar “uitschieters” na zijn alle producten uit de 6 supers qua samenstelling en voedingswaarde vergelijkbaar, maar de prijzen zijn dat niet. Bij de duurste supermarkt betaal je voor het pakket zo’n 15 euro meer dan de goedkoopste.

(door Rob Bleijerveld)

In het consumentenprogramma Kassa (VARA) van afgelopen zaterdag werd de uitkomst gepresenteerd van een vergelijkend onderzoek naar de prijzen en kwaliteit van een pakket van 27 basisproducten die werden gekocht in 6 verschillende supermarktketens. Het gaat daarbij om onderling vergelijkbare standaard huismerken van Lidl, Aldi, Jumbo, C1000, Plus en Albert Heijn. Er is niet gekeken naar aanbiedingen of naar budgetmerken, en de prijzen zijn omgerekend naar vergelijkbeare hoeveelheden product.

Bij de Lidl en Aldi waren de boodschappen zowel in januari (eerste test) als half mei (tweede test) het goedkoopst, en die bij C1000 en AH het duurst. Het prijsverschil tussen de aankopen in de goedkoopste en de duurste winkel was zo’n 14 resp. 15 euro. De gemiddelde prijsstijging van januari tot half mei was gemiddeld 2,6%. Het viel op dat de prijzen bij de Aldi en Lidl zeer vergelijkbaar zijn (ze houden elkaar goed in de gaten, zo lijkt het) en dat de prijzen voor bontwasmiddel bij Albert Heijn, C1000 en PLUS in die 4 maanden flink waren gestegen.

Volgens hoofdeconoom van Mulligen van het Centraal Buro Statistiek is de totale stijging van de supermarktprijzen in het afgelopen jaar 3,6%, 1% meer dan de inflatie. Over het algemeen genomen houden de supermarktprijzen gelijke tred met de inflatie en vanaf 2008 zijn ze allebei met 10% gestegen. “De wereldmarktprijzen werken sterk door in de voedselprijzen,” aldus van Mulligen.

Vergeleken met andere Europese landen is boodschappen doen in Nederland goedkoop; “Nederland is een middenmoter”. Volgens van Mulligen besteed de gemiddelde Nederlander nu ruim 11% van het inkomen aan eten en drinken, dat was in de jaren ’90 zo’n 14%). Mensen met een lager inkomen geven overigens relatief meer aan uit aan voedsel dan mensen met meer inkomen.

Om na te gaan of de kwaliteit van de producten van de discounters vergelijkbaar is met de kwaliteit van de huismerken van de andere supermarkten, liet Kassa drie deskundigen daar naar kijken. Voedingsdeskundige van der Gaag, voedingsexpert van de Consumentenbond van Nieuwland en voedingsmiddelen/supermarkten-journalist Thijssen togen naar de superarkt en vergeleken de kwaliteit van de inhoud van de Kassa-boodschappentas. Hun conclusie: “Vergeet de eventuele goede naam van een supermarkt… Op een paar uitschieters na zijn de producten van alle supers vergelijkbaar wat de kwaliteit aangaat. Maar dat is niet zo wat betreft de prijzen. En: goedkopere producten zijn niet gezonder of minder vet, zout of zoet dan de duurdere.”

Meer over de inflatie is hier te vinden.
Over prijsvergelijking tussen NL en andere EU-landen:

Bron:
– “Boodschappen in vier maanden tijd duurder geworden,” VARA, 25 mei 2013.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=1849)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *