In 2012 weer forse groei verkoop fairtrade voedsel, vooral via supermarkten

(10 mei 2013) Uit onderzoek door GfK en NCDO blijkt dat het aantal Nederlandse huishoudens dat in 2012 fairtrade levensmiddelen kocht, is toegenomen. Van de totale fairtrade omzet (Fair Trade Origina producten, Fairtrade/Max Havelaar keurmerk) werd 90% bij supermarkten behaald.


(door Rob Bleijerveld)

Hoeveel huishoudens in Nederland kochten in 2012 fairtrade levensmiddelen? Welke fairtrade levensmiddelen werden vooral gekocht? Wie zijn de voornaamste kopers van fairtrade levensmiddelen? En waar worden fairtrade levensmiddelen gekocht? Dat zijn een paar van de vragen die centraal stonden in het onderzoek dat supermarktonderzoeksburo GfK en het Nederlandse kennis- en adviescentrum voor burgerschap en internationale samenwerking (NCDO) deden naar het aankoopgedrag van fairtrade voedingsmiddelen in Nederland.

Het gaat hierbij om producten die door Fair Trade Original op de markt zijn gebracht en/of beschikken over het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk. Het NCDO beschouwt het kopen van fairtrade prodcuten als een invulling van “mondiaal burgerschap” en als een uiting van “betrokkenheid bij de wereld en bij internationale samenwerking”.

Sinds 2007 wordt jaarlijks nagegaan wat het aantal Nederlandse huishoudens is dat één of meerdere keren fairtrade levensmiddelen per jaar koopt. Dat aandeel blijkt elk jaar fors te zijn toegenomen: in 2009 was het 46%, in 2010 51%, in 2011 56% en in het afgelopen jaar was het opgelopen tot 60% (4,5 miljoen huishoudens). Het blijkt bovendien dat de huishoudens uit deze groep vaker en meer kopen van het fairtrade aanbod en daarvoor ook meer geld uittrekken.

De meeste fairtrade producten worden afgezet via supermarkten; in 2012 ging het om 90% van de totale fairtrade omzet. De producten die het afgelopen jaar relatief meer werden verkocht zijn uit de categorie fruit (+24%), vruchtensappen (+24%) en ‘culinair’2 (+23%). Ook was er groei in de categorieën wijn (+17%), chocoladeproducten (+11%), koffie (+9%) en thee (+2%). Chocolade is overigens bij de meeste mensen favouriet.

De kopers zijn vooral alleenstaanden en gepensioneerden met een hoger inkomen. De hoogste bestedingen in deze productgroep worden gedaan door huishoudens met kinderen en een hoger inkomen. Fairtrade kopers wonen met name in westelijk Nederland, zijn relatief vaak afkomstig uit de hogere sociale klassen en hebben een hoger opleidingsniveau en/of werkniveau.

RapportNederlanders & fairtrade 2012 – Onderzoek naar aankoopgedrag bij fairtrade levensmiddelen,” NCDO, GfK, mei 2013.

Bronnen:
– “Aankoop fairtrade producten in 2012 gestegen,” Foodholland, 7 mei 2013
– “Supermarkt belangrijkste groeimotor voor fairtrade,” Levensmiddelenkrant, 7 mei 2013
– “Nederlanders en Fairtrade 2012,” NCDO, mei 2013.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=1624)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *