Kijk maar uit: je oogbewegingen worden gevolgd in de supermarkt

(5 mei 2013) In de supermarkt dwaalt je blik over het assortiment in het schap naast je. Je ogen blijven wat langer gericht op een bepaald soort chips. Je wilt verder lopen maar dan wordt je gewaar dat diezelfde chips worden aangeprezen op de videozuil vlak voor je. Dan toch maar zo’n zak in je karretje gegooid, toch? Een nieuwe videotechniek volgt de oogbewegingen van de klant.

(door Rob Bleijerveld)

Tijdens de SIGCHI Conference On Human Factors In Computing Systems die van 27 april tot 2 mei plaatsvond in Parijs werd een protoype getoond van een nieuwe uitvinding die de reclamekosten van retailers kan doen afnemen. Drie wetenschappers (van het Max Planck Instituut voor Informatica (D) en de Lancaster Universiteit (UK)) hebben de software voor een videosysteem verbeterd zodat oogbewegingen van proefpersonen beter gevolgd kunnen worden.

Het systeem kan 14 verschillende horizontale oogbewegingen registreren, van mensen van verschillende lengte, leeftijd en oogkleur. De toepassing die nu bedacht en ontwikkeld is – genaamd Sideways – is te gebruiken in supermarkten en andere winkels om snel in te kunnen spelen op (onbewuste) verlangens en behoeften van de klanten.

De eye-tracking-cmara ‘vangt” de gezichten van mensen die langs lopen en berekent dan waar de ogen zich bevinden ten opzichte van de ooghoeken. Op deze wijze kan worden nagegaan waarheen de klant kijkt, wat daarbij de meeste aandacht krijgt en hoe het kijkgedrag van deze klant is.

Vervolgens kan dit middel worden ingezet om bepaalde producten en merken op subtiele wijze “aan te bieden” aan de winkelende consument via gerichte videobeelden op speciale displays. En het kan ook helpen om inhoud en vormgeving van advertenties af te stemmen op wensen van de consument.

De techniek is tevens ontwikkeld om interactief gebruikt te worden. De kijker (klant) kan het video-display actief gebruiken door met de ogen over het scherm te gaan. Diverse aanbiedingen uit die lijst kunnen worden getoond als daar de blik op valt.

Volgens de makers is er geen proefpersoon-ijking of specialistische hardware nodig zoals bij andere systemen die op de markt zijn, en er is geen tussenkomst van personeel nodig voor de bediening: “Person-independence and interaction without preparation are critical steps toward genuinely spontaneous interaction with displays we encounter in public environment.”

Er zijn volgens Andreas Bulling, een van de ontwikkelaars, nog een paar hindernissen te overwinnen, zoals het goed kunnen onderscheiden van meerdere blikken tegelijkertijd en van mensen met spiegelende brilleglazen.

Bulling denkt overigens dat de consument het systeem wel zal accepteren als duidelijk is dat het wordt ingezet voor een “betere shopping ervaring” oplevert. Als het echter op “passieve” (lees: registrerende) wijze wordt ingezet, dus zonder dat de klant of passant dat weet, dan zou dit volgens Bulling wel problematisch zijn op gebied van de privacy.

Ook bij de ontwikkeling van andere technologieën vindt het gebruik van eye-tracking steeds meer ingang, zoals bij schermen van televisie en smartphones. Denk ook aan de google-bril die naar verwachting binnenkort wordt gelanceerd.

Meer lezen: SideWays: A Gaze Interface for Spontaneous Interaction with Situated Displays

Bronnen:
– “Nieuw onderzoek brengt eye-tracking advertenties naar de supermarkt,” Numrush, 3 mei 2013
– “SideWays eye-tracking prototype sees what you’re ogling while shopping,” Digital trends, 29 april 2013
– “SideWays eye-tracking system shown at Paris conference (w/ video),” Phys, 1 mei 2013
– “New adverts ‘could track your eyes’ in supermarkets,” BBC, 30 April 2013

(verkorte link: https://www.supermacht.nl/?p=1589)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *