(22 januari 2013) Poolse uitzendkrachten reikten op 21 januari de “Platina Plof-Pool” uit aan Albert Heijn en uitzendbureau Tempo Team. Ze zijn werkzaam in AH’s Distributiecentrum Zwolle en vinden dat ze slecht worden behandeld. Ze eisen betere werk- en woonomstandigheden.
(door Rob Bleijerveld)
Albert Heijn en uitzendbureau Tempo Team kregen op 21 januari in Zwolle de Platina Plof-Pool uitgereikt. Volgens een groep Poolse uitzendkrachten die werkzaam is in het distributiecentrum Zwolle hebben ze die ‘Oscar’ dubbel en dwars verdiend. De Polen voelen zich namelijk opgejaagd en geïntimideerd. Ze werken tegen lage instroom-lonen, worden na een jaar weggestuurd om daarna weer tegen de laagste lonen terug te keren. Ze betalen hoge huren voor hun gezamenlijke huisvesting, en worden continu bedreigd met boetes en ontslag. Honderden Poolse distributiewerkers hebben een onzeker contract (tijdelijk of op uitzendbasis). Ze worden ook ongelijk behandeld: voor werken op zondag krijgen ze geen toeslag uitbetaald.
“Wij werken graag hard. Maar we zijn het zat om als tweederangswerkers te worden behandeld. Wij zijn mensen, geen batterijkippen!,” aldus één van de ongeveer 30 actievoerders. Ron Meyer van FNV Bondgenoten vult aan: “Dit is het andere gezicht van Albert Heijn. De rauwe werkelijkheid van duizenden distributiewerkers staat in schril contrast met het sprookjesachtige imago van de nationale troetel-supermarkt.” De Poolse distributiewerkers van Albert Heijn eisen betere werk- en woonomstandigheden.
Reactie AH
Supermarktketen Albert Heijn laat weten dat de klachten van de Polen serieus neemt. Het zegt toe samen met uitzendburo Tempo Team de klachten te gaan onderzoeken. “Als een klacht gegrond is, dan zoeken we naar een oplossing. Ook willen we voorkomen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen onze eigen medewerkers en uitzendkrachten uit Polen,” aldus een woordvoerster Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. Ze benadrukte dat Albert Heijn de uitkomsten van het FNV-onderzoek niet herkent. Aspeslagh: “Wij bemerken geen brede onzekerheid over werkzekerheid of inkomen. Het percentage uitzendkrachten ligt lager dan 50%.” Ze benadrukte ook dat AH de intentie heeft uitgesproken om het percentage uitzendkrachten in de DC’s terug te brengen.
Bondgenoten liet van haar kant weten, dat er meer acties zullen volgen als er volgende week maandag geen bevredigende oplossing is gevonden.
‘Het andere Gezicht van Albert Heijn’
FNV Bondgenoten steunt de Poolse uitzendkrachten bij de DC’s van Albert Heijn. Die steun is onderdeel van de ‘Het andere Gezicht van Albert Heijn’-campagne voor een beter personeelsbeleid bij de super. Onder dezelfde titel verscheen er al een Youtube-filmpje dat de arbeidsomstandigheden in de distributiecentra van Albert Heijn aan de kaak stelt. Het is een parodie op de tv-commercials met de vrolijke filiaalchef van Albert Heijn en de blije klanten.
Expertmeeting
Op 22 januari organiseerden FNV Bondgenoten samen met de Amerikaanse vakbond UFCW onder dezelfde titel een expertmeeting over de rol van Ahold/Albert Heijn met betrekking tot duurzaamheid in mensen en middelen. Onderwerpen die daar ter sprake komen zijn de toenemende onzekerheid op de werkvloer, het veranderende straatbeeld door de strategie van Albert Heijn, de lage lonen in de detailhandel en ‘eerlijk’ voedsel. Tijdens de expertmeeting werd het rapport ‘Het andere gezicht van Albert Heijn’ gepresenteerd.
AH-woordvoerder Aspeslagh zei verbaasd te zijn over deze bijeenkomst “omdat we momenteel juist goed en constructief met elkaar in gesprek zijn over de nieuwe cao, waarbinnen we afspraken maken over werkzekerheid en werkgelegenheid. We blijven de komende jaren investeren in onze medewerkers en hun ontwikkeling in de distributiecentra en daarvan is FNV op de hoogte.”
‘Veramerikanisering’ van Ahold
Het andere gezicht van Ahold en Albert Heijn – het gezicht dat de consument niet te zien krijgt – is het invoeren in Nederland van Amerikaanse normen ten aanzien van werk, zekerheid en vakbondsvrijheid. Dat staat in schril contrast met het imago van maatschappelijk verantwoord ondernemen dat het concern hier heeft. In Nederland krijgen de vakbonden steeds meer te maken met tegenwerking en de supermarktwerkers met intimidatie. Het personeelsbeleid van Albert Heijn in toenemende mate uit van (personeels)kostenreductie en de uitholling van vakmanschap, werk en zekerheid.
Ahold-woordvoerder Jochem van de Laarschot zegt dat het concern zich niet herkent in deze kritiek. “Het zijn beschuldigingen die niet zijn gebaseerd op feiten. Bijna tachtigduizend medewerkers van Ahold USA zijn vertegenwoordigd door vakbonden en dertigduizend Giant Carlisle-medewerkers hebben gekozen voor rechtstreeks contact met de vakbond. Beide keuzes respecteren wij, en we hopen dat de vakbonden dat ook doen,” aldus van de Laarschot.
Meer lezen:
– “Omzet Ahold stijgt in 2012 met ruim twee miljard euro,” NRC, 17 januari 2013.
– “FNV: supermarktketens schenden cao en intimideren werknemers,” Supermacht, 6 januari 2013.
– “FNV start ‘kerstcampagne’ tegen AH-dc’s,” Levensmiddelenkrant, 20 december 2012.
– “Albert Heijn krijgt Respect-cheque van distributiewerkers,” FNV Bondgenoten, 19 december 2012.
– “De FNV wil gewoon goed werk voor iedereen,” Brandbrief van FNV Bondgenoten, FNV Bouw en Abvakabo FNV
aan minister Asscher van SZW, 11 december 2012.
– “De FNV en arbeidsmigratie uit Midden- en Oost-Europa – Voorwaarden voor vrij verkeer: meer en betere bescherming van werknemers, en stevige maatregelen tegen oneerlijke concurrentie,” Nota FNV, 10 november 2011.
– “Winkelpersoneel en distributiewerkers komen op voor zichzelf,” Supermacht, 13 juli 2012(.
– “Albert Heijn traineert cao-afspraak en komt ermee weg bij de rechter,” Supermacht, 16 mei 2012.
– “Reorganisatie- en bezuinigingsdrang Albert Heijn stuit (weer) op verzet distributie-medewerkers (+),” Supermacht, 20 december 2010.
Andere media:
– Distributiewerkers Nu.
– Video/fotos 1
– “Video: Het andere gezicht van Albert Heijn” (YouTube, 19 december 2013).
– Fotos 2
– “Audio -BNR’s verslaggever Laurens Boven in gesprek met Ron Meijer van FNV Bondgenoten” (BNR, 22 januari 2013).
– “Audio – ‘Er zit een rauwe werkelijkheid achter ’troetelsupermarkt’ AH’” (NOS, 22 januari 2013).
Bronnen:
– “Poolse uitzendkrachten in actie bij Albert Heijn,” 21 januari 2013.
– “AH krijgt ‘Platina Plof-Pool’ van Pools dc-personeel,” Logitiek NL, 21 januari 2013.
– “Actie bij AH distributiecentrum Zwolle,” RTV Oost, 21 januari 2013.
– Rapport bij expertmeeting: “Het andere gezicht van Albert Heijn – Feiten en achtergronden in de distributiecentra van Albert Heijn in Nederland“, FNV, 18 januari 2013.
– “FNV Bondgenoten en UFCW organiseren een expertmeeting over ‘De vele gezichten van Ahold’,” FNV Bondgenoten, 18 januari 2013.
– “Bonden waarschuwen voor ‘vele gezichten Ahold’,” Levensmiddelenkrant, 18 januari 2013.
(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=552)