Brits onderzoek: ‘Supermarkten misleiden de consument met zogenaamde koopjes’

(25 mei 2012) De Britse consumentenorganisatie Which? onderzocht een jaar lang allerlei ‘supermarktkoopjes’ en concludeert dat de klant daarmee vaak duurder uit is. De Britse supermarkten gebruiken sluwe trucs om de consument teveel te laten betalen. Ze beweren echter dat het om fouten gaat en dat ze nooit bewust hun klanten misleiden.

(Rob Bleijerveld)

Een van die trucs is om producten in prijs te verhogen vlak voordat ze als koopje worden aangeboden. De uiteindelijke prijs is dan inderdaad lager, maar eigenlijk betaal je veel meer dan voorheen. Ook gebeurt het dat een product nooit werkelijk is aangeboden voor de zogenaamde ‘oude prijs’ en dat de verlaging in feite geen verlaging is. Bij ‘koopjes’ van meerdere producten tegelijkertijd blijkt regelmatig dat de prijs van de afzonderlijke producten flink is verhoogd; het blijkt goedkoper om zo’n product ‘los’ te kopen.

Which? ontdekte ook dat producten veel langer als (goedkoper) koopje worden aangeboden dan als ‘gewone aankoop’. De vraag komt op: wat is de werkelijke  prijs, die van het ‘koopje’ of de ‘gewone’?

De onderzoekers bekeken in één jaar tijd  de prijsgegevens van 700.000 producten – van fruit tot dierenvoeding – op de onafhankelijke winkelwebsite mysupermarket.

Volgens Which? werken de bestaande regels om dit soort misbruiken tegen te gaan, niet. Ze roept de overheid op om de voorschriften te herzien. De organisatie vraagt consumenten dit streven te steunen via haar website.

Which? roept supermarkten op om transparant te zijn over de eenheidsprijzen, ofwel de prijzen aan te geven per gewicht, volume- of andere eenheden. Dan kunnen ze gemakkelijker worden vergeleken door de consument. Uitleg over het systeem van eenheidsprijzen is hier te vinden. En ze roept de winkelbedrijven op om alleen dat een koopje te noemen dat ook werkelijk een koopje is.

Supermarkten beweren dat ze met hun ‘koopjes’ gezinnen helpen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Het antwoord van de grote super Tesco op de beschuldigingen: “Elke week worden miljoenen prijslabels in onze winkels en op onze website aangepast om de kosten voor de consument zo laag mogelijk te houden. We maken wel eens fouten, waarvoor onze excuses. We doen er alles aan om te voldoen aan de regeringsrichtlijnen voor prijspromotie”. Het antwoord van Asda (Walmart): “Ook wij zijn mensen die fouten maken. Over het algemeen zorgen onze systemen en procedures ervoor dat er zo min mogelijk fouten worden gemaakt. Maar als het toch fout gaat, dan verontschuldigen we ons en herstellen we het zo snel mogelijk.”

Het onderzoek is (voor Which?-leden) hier in te zien.
Voor niet-leden is het hier te bestellen.

Bronnen:
– “Supermarket special offers that aren’t very specialWhich? research reveals dodgy special offers,” Which, 24 mei 2012.
– “Supermarktpromoties kosten klanten meer geld,” De Standaard, 24 mei 2012.
– “Revealed: The tricks behind so-called supermarket special offers that actually cost us MORE,” Daily Mail, 23 mei 2012 – met ruim 500 reacties van lezers!
– “Are supermarket price promotions just clever trickery?,” Whcih?, 17 maart 2012.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=509)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *