(14 mei 2012) Op 8 mei opende Albert Heijn een facebookpagina en meteen werd deze overstroomd met actielogo’s van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier als protest tegen de verkoop van ‘plofkippen’.
Op 8 mei opende Albert Heijn een facebookpagina. Meteen werd de pagina overstroomd met actielogo’s van Wakker Dier waarbij sympatisanten protesteerden tegen de verkoop van zogenaamde plofkippen en van producten gemaakt van deze dieren. ‘Plofkippen’ zijn kippen die zo snel mogelijk wordt vetgemest voor menselijke consumptie. Ze leven in zeer slechte omstandigheden en kampen met grote gezondheidsproblemen.
De actie-oproep kreeg veel navolg en was daarom een succes. AH voelde zich daarbij gedwongen om zo snel mogelijk alle Wakker Dier-logo’s van de site te verwijderen (maar liet vele protest-commentaren staan).
Het supermarkbedrijf zegt als enige supermarktketen in Nederland, dat het niet mogelijk is nu te stoppen met de verkoop van plofkippen. Het liet op 11 mei weten dat het 90% van alle scharrel- en biologische kip in Nederland verkoopt en dat het nog niet mogelijk is alleen maar scharrel- en biologische kip te verkopen. Eerder liet Albert Heijn weten dat het al vier jaar bezig is om samen met de Dierenbescherming een oplossing te zoeken voor vervanging van de plofkip. Het bedrijf suggereerde dat de consument naar andere winkels zou uitwijken indien AH nu alleen nog (het duurdere) scharrel- of biologisch kippen(vlees) zou gaan verkopen. Verder zou het bedrijf ‘investeren in het welzijn van de kippen’ door leveranciers te vragen minimaal 20 procent (…) extra leefruimte te bieden aan de kippen.
Wakker Dier begon een paar weken geleden met de Stop de Plofkip-campagne. En zette als eerste Unilever onder druk. Die fabrikant liet meteen weten dat het binnen 3 jaar zou stoppen met het verwerken van plofkippen in zijn producten. Inmiddels heeft Wakker Dier ook actie gevoerd via de facebookpagina van McDonalds.
Bronnen:
– “Wakker Dier bestormt Albert Heijn,” Telegraaf, 11 mei 2012.
– “AH twist met Wakker Dier over kip,” Distrifood, 24 februari 2012.
– Stop de plofkip! (Wakker Dier campagne)
– “Actievoeren via Facebook: Wakker Dier vs. McDonald’s“, Wakker Dier
– “Wakkere Winkelaar“, Wakker Dier
(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=504)