Prijzenoorlog Albert Heijn ten koste van vrachtwagenchauffeurs en toeleveranciers

(18 maart 2012) Recentelijk startte Albert Heijn een nieuwe prijzenslag. Het is een reactie op dalende omzet en ‘klantloyaliteit’. Het concern probeert nu zijn marktaandeel en omzet te vergroten ten koste van (de inkomens van) chauffeurs en toeleveranciers.

(door Matt Hermers)

Op 13 maart is Albert Heijn een nieuwe prijzenslag begonnen tegen zijn concurrenten. De actie ‘Uw dagelijkse boodschappen in prijs verlagen. Dat helpt’ stond vermeld in de ochtendedities van 2 grote landelijke kranten [1]. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een honderdtal A-merken en huismerken in prijs verlaagd en gaf aan dat in de komende weken andere prijsverlagingen volgen.

AH helpt…

Albert Heijn beweert met de actie de klant tegemoet te komen in deze tijden tijden van bezuinigingen door de prijzen te verlagen van artikelen die vaak of regelmatig worden gekocht. Albert Heijn-directeur Cees van Vliet zei dat het bedrijf de consument wil helpen om op de kleintjes te letten en zo een bondgenoot te zijn in moeiijke tijden…

Volgens de Telegraaf staan de omzetten van de supermarkten door de crisis onder druk en is deze actie uit nood geboren. De consument houdt de hand op de knip en de klantenloyaliteit is heel erg laag (“de klant koopt steeds vaker bij verschillende supermarkten”). Supermarkten reageerden hierop door de prijzen de afgelopen maanden te verhogen. Volgens marketingdeskundige Paul Moers was voedsel kopen bij de super niet meer voldoende om de inflatie tegen te gaan. Moers: “De stijgende trend van weleer is verdwenen. Sinds het begin van dit jaar worden ze voor het eerst in de malaise meegesleurd.”

Onderzoek naar  de prijsverlagingen

Onderzoek door de prijsvergelijkingssite Inprijsverhoogd.nl naar de prijsverlagingen die Albert Heijn op 13 maart aankondigde, laat zien dat die niet zo hoog zijn als wordt voorgesteld. Op basis van de prijzen op 1 november bedraagt de totale prijsverlaging slechts 3,9 procent.
Daarbij bedriegt de schijn, want Albert Heijn heeft voor het ingaan van de actie de prijzen van veel producten eerst behoorlijk verhoogd. Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl. becijferde dat AH de eerste tien weken van 2012 ter waarde van 298 euro prijsverhogingen heeft doorgevoerd en ter waarde van 241 euro aan prijsverlagingen. In 2012 was er slechts in 3 van de 11 weken sprake van vooral prijsverlagingen, aldus Van der Tuin.

Chauffeurs de klos

FNV Bondgenoten liet een paar dagen na het begin van prijzenactie weten dat dit ten koste dreigt te gaan van de vrachtwagenchauffeurs die de AH-filialen bevoorraden. Bestuurder Huub van den Dungen zei: “We zien dat Albert Heijn zijn transporteurs de duimschroeven aandraait en zo de verlaging van de prijzen afwentelt op de transportbedrijven. Dat is onaanvaardbaar.” De chauffeurs dreigen namelijk hun prijscompensatie mis te lopen omdat hun werkgevers zo zijn genoodzaakt vast te houden aan de nullijn. Daarnaast dreigen ze ook hun bonus voor op tijd rijden – een verworven recht – te verliezen.

Bondgenoten roept de transportondernemingen op niet te zwichten in de onderhandelingen met het supermarktconcern. Het zou volgens Van der Dungen  onaanvaardbaar zijn indien een transportbedrijf zijn werknemers niet kan compenseren voor de stijgende kosten omdat de klant (Albert Heijn) ineens minder wil betalen. De bestuurder gaf verder aan dat de bond dit niet zou accepteren wanneer het punt ter sprake komt bij de nieuwe CAO-onderhandelingen.

En toeleveranciers ook

Laurens Sloot, directeur van EFMI Business School, vertelde aan de Levensmiddelenkrant dat de grondstofprijzen sinds een piek eind 2010 behoorlijk zijn  gedaald. Marktleider AH neemt een voorsprong door als eerste super in te springen op de dalingen van de afgelopen tijd. En dat kan het bedrijf doen door een flink deel van de prijsverlagingen te laten betalen door lagere inkoopprijzen te eisen van zijn leveranciers [2].

Noten:
[1] Zie ook de AH-website.
[2]  Vooral voedsel- en drankconcerns zullen profiteren van de lagere prijzen voor agrarische grondstoffen (Zie: Graanvoorraden verbeteren, VN verwacht lagere voedselprijzen,” Boerenbusiness, 13 maart 2012).

Bronnen:
– “Prijzenoorlog over rug van vrachtwagenchauffeur,” FNV BG, 15 maart 2012.
– “Albert Heijn start nieuwe prijzenslag,” Levensmiddelenkrant, 13 maart 2012.
– “Strijd om supermarktklant barst los,” Telegraaf, 14 maart 2012.
– “Afprijzingen Albert Heijn vallen reuze mee,” Levensmiddelenkrant, 15 maart 2012.
– “Prijsstrijd ingegeven door economische crisis,” Levensmiddelenkrant, 14 maart 2012.
– “EFMI-directeur Laurens Sloot: “Supermarktprijzen zullen binnen enkele maanden 5 tot 8% stijgen“,” Levensmiddelenkrant, 17 februari 2011.

Meer over de agrarische grondstofprijzen, zie:
– “The FAO Food Price Index rose further in February,” FAO 8 maart 2012.
 – “Global Food Prices Lower, U.S. Economist Says,” IIP Digital, 24 februari 2012.
– “Better supplies to drive world food prices lower in 2012,” Reuters, 12 maart 2012.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=497)

http://www.fao.org/worldfoodsituation/wfs-home/foodpricesindex/en/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *