Weer Aseed-stickeractie tegen foute soja van Albert Heijn

(5 december 2011)   Op vrijdag 2 december werd weer gestickerd en geflyerd bij een Amsterdams Albert Heijn-filiaal. De aktie van Aseed was gericht tegen producten gemaakt op basis van gifsoja. Ondanks dreigen met politie-inzet door AH gaat de campagne door totdat Ahold zich terugtrekt uit de RTRS.

Op vrijdag 2 december werd weer gestickerd en geflyerd bij een Albert Heijn-filiaal in Amsterdam. De aktie van Aseed was gericht tegen producten gemaakt op basis van gifsoja.

Albert Heijn kondigde bij de vorige aktie – op 10 november – aan de politie te zullen inschakelen indien weer zou worden gestickerd of indien op een andere manier binnen aktie zou worden gevoerd. Tegelijkertijd deelden beveiligers namens de directie eigen pamfletten uit aan consumenten (zie onder). Wat volgde was een strijd om de consument, beide kampen probeerden hun flyer te slijten en meestal kreeg deze er dan ook twee.

De aktie van 2 december bij het filiaal aan de Celebesstraat was van te voren aangekondigd. De voorlichters tegen gifsoja werden door een beveiligers tegengehouden. Daarom werd uitgeweken naar een ander filiaal waar vervolgens alsnog uitgebreid werd gestickerd. Klanten bij dat andere filiaal kregen pamfletten uitgereikt en opnieuw reageerden heel veel mensen positief op de actie.

Campagne tegen RTRS-soja

Sinds enige tijd voert Aseed een stickercampagne gericht tegen de deelname aan de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) door de moedermaatschappij van Albert Heijn, Ahold. In verschillende steden in Nederland en Belgie zijn sindsdien akties gehouden om consumenten en omwonenden van AH-filialen te informeren over het feit dat dierlijke producten gevoed met RTRS-soja niet verantwoord zijn en dat Albert Heijn de consument misleidt.

ASEED vraagt Ahold dringend te stoppen met die misleiding. Ahold moet uit de RTRS stappen en op zoek gaan naar werkelijke oplossingen. “Zolang Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren. Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten,” aldus Aseed.


Groenwassen

Albert Heijn (Ahold) is de enige Nederlandse supermarktketen die lid is van de Ronde Tafel. Albert Heijn zegt in haar Corporate Responsibility Report van 2010 dat soja in 2015 duurzaam moet zijn. Dat moet gebeuren door het verduurzamen van de soja-keten via de RTRS. Maar de criteria van deze Ronde Tafel zijn zo zwak dat de grootschalige import en teelt van (genetisch gemodificeerde) soja met veel gebruik van gif gewoon doorgaat. De soja die de RTRS sinds kort laat produceren en verhandelen is niet verantwoord en zeker niet duurzaam te noemen. De teelt van soja met het RTRS-label draagt nog steeds bij aan ontbossing, milieuvervuiling (door grootschalig gifgebruik), sociale en gezondheidsproblemen, vermindering van de (agro)biodiversiteit en gebruik van gepatenteerde GM-soja.

Albert Heijn doet het echter voorkomen alsof het vlees, de zuivel en de eieren die afkomstig zijn van dieren die zijn gevoed met RTRS-soja, beter is dan de producten in andere supermarkten. In feite is er slechts een virtueel groen sausje over foute producten heen gedaan.

Sinds de oprichting van de RTRS in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. Het nieuwe label wordt voor een groot deel gefinancierd door de Nederlandse overheid en door bedrijven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland.

Aseed wil binnenkort de verzamelde handtekeningen aanbieden om haar argument kracht bij te zetten.

Materialen:
* pamflet tegen gifsoja (voorkant)
* pamflet tegen gifsoja (achterkant)
* pamflet van Albert Heijn aan consument (10 november 2011)
* brief Albert Heijn aan actievoerders (10 november 2011)
* korte (Nederlandstalige) animatie-film ‘What is behind the “responsible” soy label? Detective Pig finds out…”
* brief aan Nederlandse supermarkten (maart 2011):

Hier een overzicht van verslagen en aankondigingen van de gevoerde akties:
* Weer geslaagde stickeractie tegen misleiding ondanks maatregelen Albert Heijn (2 december 2011)
* AH: ‘Bij stickeren in winkel politie ingeschakeld’ (29 november 2011)
* Pamflettenstrijd bij en met Albert Heijn over gifsoja (11 november 2011)
* Nieuwe stickeractie bij AH nu ook vooraf in buurt aangekondigd (10 november 2011)
* Kick-off sticker-actie-week in Amsterdam (18 oktober 2011)
* Weer geslaagde actie tegen misleiding AH (17 oktober 2011)
* ASEED wederom in actie tegen ‘foute’ AH-soja (12 oktober 2011)
* AH producten vol gifsoja stickers: geen reactie van bedrijf (1 augustus 2011)
* Persbericht ASEED “Actie tegen misleiding door Albert Heijn opgeschroefd” (1 augustus 2011)
* Item over gifsoja en acties bij AH in Uitgesproken VARA (25 juli 2011)
* Albert Heijns ondergestickerd tijdens Foute Soja Sticker-week (18 juli 2011)
* Stickeracties in het land, interview op VARA’s Vroege Vogels (10 juli 2011)
* Stickeractie tegen gifsoja in Wageningen en Nijmegen (7 juli 2011)
* Verslag aktie Wageningen
* Protest tegen gifsoja en misleiding bij Albert Heijn (27 juni 2011)
* Albert Heijn wees eerlijk over je producten (23 juni 2011)
* video: “Landbowactivisten waarschuwen consument voor gifsoja” (23 juni 2001)
* Consument gewezen op gifsoja in producten Albert Heijn (15 juni 2011)
* Wo 15 juni actie tegen gifsoja bij Albert Heijn in Amsterdam (9 juni 2011)
* Landbouw activisten wijzen consument op gifsoja producten van Albert Heijn (2 mei 2011)
* Ahold, (ver)koop geen leugens – oproep aan aandeelhouders (20 april 2011)
* Animatie laat zien wat er mis is met ‘verantwoorde’ soja (29 maart 2011)
* Ontwijkende reactie Taskforce Duurzame Soja (op de brief aan de supermarkten) (25 maart 2001)
* Brieven aan supermarkten in Duitsland, Belgie, Groot Brittanie en Spanje (11 maart 2011)
* Brief aan supermarkten: ‘verantwoorde soja is consumentenbedrog’ (8 maart 2011)

Overzicht van overige artikelen mbt gifsoja, RTRS en Initiatief Duurzame Handel:
* Een einde aan duurzaam bedrog? (8 november 2011)
* Pamflet bij opening Europees kantoor Sustainability Consortium
* Meer informatie over het consortium

* Milieudefensie: ‘verantwoorde’ soja niet duurzaam (8 juni 2011)
* Nieuw “verantwoord” sojalabel is consumentenbedrog (8 juni 2011)

* Sojateelt verdient geen milieulabel (‘Milieu’ van de Vereniging voor Milieuprofessionals) (19 mei 2011)
* “Certified responsible? Critical assessment of the Round Table on Responsible Soy”,
rapport van GMWatch, Friends of the Earth, Corporate Europe Observatory (maart 2011)
* Gentech soja in diervoer – kort TV item over gifsoja: weet wat u eet (14 februari 2011)
* Forse kritiek uit België op steun NGO’s aan foute soja (4 februari 2011)
* Initiatief Duurzame Handel: de nieuwe duurzame VOC ? (3 februari 2011)
* Pamflet “Is het Initiatief Duurzame Handel (IDH) de nieuwe duurzame VOC?” (18 januari 2011)
* Nieuw label voor ‘verantwoorde soja’ ontmoet wereldwijde kritiek (8 juni 2010)
* Geen NL ontwikkelingsgeld meer voor RTRS (2 april 2010)
* 10.000 mails roepen NL regering op te stoppen met steun aan RTRS (12 november 2009)
* GM gifsoja in melk, eieren, kaas en vlees (6 november 2009)
* Petitie voor een gentech-vrij logo

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=470)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *