Wal-Mart probeert schurken-image af te schudden met pro-vrouwen programma

(20 september 2011) Wal-Mart heeft veel image-schade gelden door een grote rechtszaak wegens vrouwendicriminatie (Dukes vs Wal-Mart). Het bedrijf is nu een 5-jarig programma gestartom dat image op te vijzelen.

(door Rob Bleijerveld)

In juni van dit jaar ontsnapte Walmart aan een historisch hoge boete wegens een collectieve klacht van ongeveer 1,6 miljoen (ex-)werkneemsters wegens loondiscriminatie. Ondanks gelijke bekwaamheden zouden vrouwen systematisch minder betaald krijgen en minder vaak promoveren. Zes vrouwen dienden een klacht in en traden daarbij op in naam van de anderen. Ze eisten een flink schadebedrag voor elke benadeelde vrouw.

Het Amerikaanse Hooggerechtshof was echter van oordeel dat de klacht niet de status had van een ‘class action’ (representatieve actie). Geen enkele vrouw zou kunnen aanvoeren op dezelfde wijze te zijn gediscrimineerd als de anderen….  Met 5 tegen 4 stemmen wees het Hof de eis af.
Het is niet bekend of het zestal (the Dukes) verder procedeert, maar Walmart zal in zo’n geval veel minder (financiele) schade leiden.

Image opvijzelen: van schurk tot ‘sociaal verantwoordelijk’

Om zijn image op te vijzelen – na de langdurige negatieve beeldvorming in de VS die het bedrijf teisterde door deze zaak – is Wal-mart op 14 september een 5-jarig programma gestart om de positie van vrouwen wereldwijd te verbeteren. De super zegt toe voor 20 miljard dollar aan diensten en goederen te betrekken van bedrijven die eigendom zijn van vrouwen en om het bedrag dat het besteedt aan overzeese toeleveringsbedrijven van vrouwen te verdubbelen. Daarnaast zal het cursussen voor verbetering van vaardigheden aanbieden aan 60000 vrouwen die in fabrieken werken die aan Wal-Mart leveren. Ook biedt het bedrijf ‘life skills’ cursussen (varierend van punctualiteit tot eenvoudig boekhouden) aan aan 200000 vrouwen buiten de VS en aan 200000 vrouwen in de VS met een laag inkomen.
Verder zegt het te willen bevorderen dat er voor eind 2016 meer vrouwen en leden van minderheidsgroepen werk krijgen bij bedrijven die Wal-Mart met meer dan 1 miljard dollar aan goederen en diensten beleveren.

Afleider of werkelijke verandering?

Deze stap van Wal-Mart kan deels worden uitgelegd als afleider voor de agressieve wijze waarop het bezig is om internationaal uit te breiden. Zo werd in juni de grote Zuid-Afrikaanse retailer Massmart overgenomen, waartegen veel verzet kwam van de kant van Zuid-Afrikaandse vakbonden en kleine ondernemers. Tegelijkertijd is het pro-vrouwen programma gericht op het beinvloeden van de 200 miljoen klanten die wekelijks naar de winkels van Wal-Mart komen, in merendeel vrouwen.

Volgens Helen Gayle, voorzitter van Care USA, is dit programma een ‘game changer’, een omvangrijk initiatief dat niet alleen een verandering inluidt van de wijze waarop Wal-Mart onderneemt, maar dat ook veel invloed zal hebben op andere bedrijven. Wal-Mart is de grootste werkgever in de VS en algemeen erkend als voorbeeld voor gemeenschappen en andere bedrijven.

Recentelijk heeft Wal-Mart ook veranderingen doorgevoerd in zijn beleid zoals het verhogen van de inkoop bij kleine leveranciers, het nemen van duurzaamheidmaatregelen op milieugebied, het vergroten van verscheidenheid en eerelijkheid in zij winkels. Een aantal vakbonden en organisaties die vechten voor sociale rechtvaardigheid zijn hier niet ontevreden over, maar men blijft sceptisch over de oprechtheid van de multinational en over het werkelijke belang van de maatregelen op gebeid van sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid door Wal-Mart.

De uitbuiting gaat door

Jennifer Stapleton, woordvoerder voor Making Change at Wal-Mart – een campagne van de United Food and Commercial Workers internationale vakbond, stelt het echter scherper: “Wal-Mart’s meest recente PR-uitlatingen zijn een poging om tientallen jaren van onrechtvaardige behandeling van vrouwen te verhullen. Maar vrouwen weten beter. Wal-Mart veroorzaakt systematisch economische schade aan vrouwen in de VS en wereldwijd. en dat is precies waarom het bedrijf ons een nieuw image probeert te verkopen. Wal-Mart houdt miljoenen vrouwen in de VS en daarbuiten in armoede, schiet tekort in het beschermen van vrouwen tegen sexuele aantasting en andere vormen van onacceptabele arbeidsplaatspraktijken en buit vele vrouwen wereldwijd tot op het bot uit in ‘sweatshops’. Daarbij betaalt het vrouwen minder dan mannen zoals aangetoond in de Dukes vs. Wal-Mart gender-discriminatie rechtszaak.”

Zie ook:Massarechtzaak tegen Wal-Mart wegens genderdiscriminatie kan uitlopen op miljardenstrop,” Supermacht, 3 mei 2010.

Bronnen:
-“Wal-Mart Launches Initiatives To Support Women,” AP OfficialWire, 14 september 2011.
– “Walmart ontsnapt aan miljardenclaim,” Standaard, 21 juni 2011.
– “Wal-Mart and Women: Skeptics Question New Initiative,” In These Times, 19 september 2011.
– “Walmart v. Dukes: New Hurdles and a Significant Step Back for Women Employees,” NWLC, 7 september 2011.
– “Wal-Mart aims to train and do more work with women,” Reuters, 14 september 2011.
– In mei en juni deed de Organization United for Respect at Wal-Mart (OUR Walmart) naar betaling, fairness en kansen onder vrouwelijk personeel in Wal-Mart winkels. Zie hier.
– “Statistical analysis of gender patterns in Wal-Mart workforce,” Drogin, 2003.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=465)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *