Hoe de supermarkt je meer geld doet uitgeven dan je eigenlijk wilde

(1 augustus 2011) Op 27 juli stond er een kort artikeltje op het internet over de wijze waarop supermarktbedrijven je meer geld uit de beurs kloppen dan je van plan was uit te geven… Volgens onderzoek door de Amerikaanse zakensite Business Insider blijft in het ontwerp van een supermarkt geen centimeter onbenut en heeft alles één enkel doel: de klant verleiden tot het besteden van zoveel mogelijk geld.

Hieronder de 15 manieren die BI opsomde:

1. Het winkelwagentje – al ingevoerd in 1938… – maakt het gemakkelijker om meer mee te nemen tijdens het winkelen.

2. Bloemen en brood(artikelen) zijn producten waarop veel winst wordt gemaakt en staan daarom bij de ingang als bij de klant het koop-enthousiasme nog groot is en de wagen of mand leeg.

3. Met natuurlijke of kunstmatige geuren (brood, bloemen, geurverspreiders) worden de speekselklieren en neus geactiveerd en de gemoedsrust aangezwengeld, hetgeen kan leiden tot meer impulsaankopen.

4. Om de schappen met zuivelproducten en (andere) onmisbare zaken te bereiken moet de klant eerst alle gangen van de winkel doorlopen. Dat verhoogt de kans dat ook producten die niet op het lijstje staan, worden aangekocht.

5. Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, is daar bij het ontwerpen van supermarkten rekening mee gehouden: de ingang is aan de rechterhand en de algemene beweegrichting in de winkel is een bocht naar links (zodat de producten die de klant het meest waarschijnlijk zal gaan kopen zich aan de rechterhand bevinden).

6. De dure producten liggen meestal op ooghoogte, de goedkopere meer naar onderen (“hernia-positie”). Zowel aan het begin en einde van elke gang staan de topproducten uitgestald.

7. Chocolade, koek en snoep liggen meestal op ooghoogte van kinderen….

8. Over het algemeen zijn de supermarktengangen en andere ruimtes breed opgezet zodat de klant niet snel het gevoel krijgt dat het druk is en dus weg wil (minder kans op impulsaankopen).

9. Trage muziek door de speakers van de winkel maakt het winkelgedrag rustiger en stimuleert tot meer geld uitgeven. Harde muziek doet mensen sneller winkelen, zonder dat ze minder uitgeven. Klassieke muziek verhoogt de kans op verkoop van duurdere producten.

10. Dwars op het uiteinde van gangen bevindt zich de zogenaamde ‘racetracks’. Klanten lopen hier op geconditioneerd wijze doorheen op zoek naar de gewenste productsoort.

11. Proeftafels en bijzondere displays vertragen de tred van de klant en vergroot de kans dat die daar nieuwe producten gaat bekijken.

12. Warme gevelkleuren trekken klanten aan. Koele kleuren binnen stimuleren tot overdenking van een aankoop en tot hogere omzet.

13. Bij de kassa probeert de supermarkt de meeste winst te behalen omdat de klant daar vaak moet wachten en dan vaak de aankoop  van sommige luxeproducten niet kan weerstaan.

14. De klantkaart en de regelmatige aangeboden kortingen en extraatjes zorgen voor klantbinding. En het levert het winkelbedrijf veel interessante gegevens over je koopgedrag.

15. Tot slot en om natuurlijk niet te vergeten: het effect van de reclame (thuis, op straat en in de winkel)….

Bron: “15 Ways Supermarkets Trick You Into Spending More Money,” door Gus Lubin, 26 juli 2011″

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=452)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *