Stop het ‘groenwassen’ van foute soja! Teken de petitie aan supermarkten (ook: animatiefilmpje)

(30 maart 2011) Europese organisaties voeren aktie tegen het ‘verantwoorde’ gifsoja-animatiesoja-label van de RTRS, de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. Ze vragen supermarkten en voedingsindustie dringend om geen producten te gebruiken of te verkopen waarin die soja is verwerkt. Ook is er een petitie gestart waarin consumenten deze aktie kunnen ondersteunen. Deze week werd er op You Tube een grappig animatiefilmpje gelanceerd over een varken dat onderzoek doet naar de foute soja.

Enkele tientallen maatschappelijke organisaties in Europa voeren aktie tegen het misleidende label voor ‘verantwoorde’ soja van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS). Deze Ronde Tafel is een coalitie van grote grote bedrijven die belang hebben bij de uitbreiding van de sojateelt en -distributie. De RTRS zal binnenkort een label lanceren voor soja die ze duurzaam of verantwoord noemt. Maar dit label maakt geen einde aan de ontbossing en aan het verdrijven van kleine zuidamerikaanse boeren van hun land. Het gifgebruik (Round Up) voor de gentech sojaplanten zal daarbij de gezondheid van de lokale bewoners verder aantasten. Tevens leidt de inzet van de RTRS de aandacht af van echte oplossingen voor de problemen die met de grootschalige teelt van soja gepaard gaan.

Begin maart stuurden de critici van de RTRS een open brief aan de leiding van supermarktconcerns en levensmiddelenfabrikanten. Daarin deden ze het dringende verzoek om de ‘gecertificeerde’ soja van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja af te wijzen. En om in plaats daarvan met hun leveranciers te werken aan meer duurzame oplossingen. Zoals het vervangen van geïmporteerde soja door lokaal geproduceerd veevoer, het stimuleren van duurzamere vormen van landbouw, en het promoten van duurzamere diëten (minder vlees, betere kwaliteit zuivel). Ze roepen de supers en fabrikanten op om de consument niet te misleiden met claims over zogenaamde duurzame of verantwoorde RTRS-soja.

Iedereen kan de aktie steunen door het tekenen van de petitie “Stop het ‘groenwassen’ van foute soja!”. De ondertekeningen worden direkt doorgestuurd naar zo’n 60 supers en fabrikanten in Europa.
Hieronder vind je de petitietekst – “Stop het ‘groenwassen’ van foute soja!”

DE PETITIE (Stop het ‘groenwassen’ van foute soja!):

De oproep bij de petitie (16 maart 2011)

Supermarkten en de voedingsindustrie laten u graag geloven dat hun producten goed zijn voor u en het milieu. Maar let op! Niet-biologisch vlees, kaas, melk en eieren komen van dieren die zijn gevoed met genetisch gemanipuleerde soja. Belangrijk, maar staat het niet op het label. Wel wordt deze soja binnenkort ‘verantwoord’ genoemd. Dat label komt van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS). Daarin zitten vooral bedrijven die belang hebben bij een groeiende soja-industrie: producenten, graanhandelaren, biotech- en chemiebedrijven, vlees- en zuivelindustrie en oliesector. RTRS leden zijn onder andere Ahold, BP, Shell, Cargill, Bayer, Syngenta en Monsanto. Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds geven maatschappelijke dekking.

Het label doet niets aan het massale gebruik van pesticiden die mens en milieu in Zuidamerika vergiftigen. Het stopt niet de landconflicten. Het houdt zelfs de ontbossing niet tegen. Het gaat zeker de sojaimport niet verminderen. Wel geeft het een ‘groen’ label aan een genetisch gemanipuleerd gewas. Voor het eerst krijgt een gentech-gewas, gemaakt om met veel pesticiden te bespuiten, een verantwoord’ label.

Om daar tegen te protesteren hebben milieu- en maatschappelijke organisaties uit heel Europa de supermarkten een brief gestuurd met het verzoek hun klanten niet te misleiden met een vals label. Friends of the Earth, Global Forest Coalition, Red het Regenwoud, European Coordination Via Campesina, Food and Water Europe en vele anderen – zijn sterk gekant tegen het ‘groenwassen’ van foute soja. We willen dat de soja-import wordt teruggedrongen en vinden dat radicale veranderingen nodig zijn in de manier waarop voedsel wordt geproduceerd.

Help Gifsoja.nl en laat de supermarkten weten dat u het misleidende label voor ‘verantwoorde’ soja afwijst. Teken de petitie en deze wordt (in het engels) gezonden naar supermarkten en voedingsbedrijven in heel Europa.

Stuur een bericht aan de supermarkten:
http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/Actie/actie.html

* De ondertekeningen (naam, stad, land) gaan direkt naar 60 bedrijven waaronder Ahold, Albert Heijn, CBL, Unilever, Friesland Campina, Mark & Spencer, Carrefour, Delhaize, Colruyt, ASDA, Morrison, Lidl, Aldi, Nevedi, FEFAC en MVO. Een cc gaat naar gifsoja. De emailadressen worden niet doorgegeven aan derden.

DE ‘SUPERMARKTBRIEF’ (begin maart 2011)

* De aan supermarkten en voedselfabrikanten verzonden brieven zijn hieronder te vinden:
Duitse brief
Engelse brief
Spaanse brief
Belgische brief
Nederlandse brief

* De deelnemende organisaties:Internationaal/Europees: Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe, Friends of the Earth International, Global Forest Coalition, European Coordination Via Campesina, Food and Water Watch Europe, GM Watch, SOS Save Our Seeds, Rainforst Rescue , Combat Monsanto

België: VELT, BioForum, NGO-koepel 11.11.11., Vredeseilanden, Wervel, landbouwwerkgroep Jeugdbond voor Natuur en Milieu, Oxfam-in-België, Friends of the Earth Vlaanderen en Brussel, Rurale Ontwikkeling Broederlijk Delen, Belgische antenne van Africa Europe Faith and Justice Network.
Spanje: Amigos de la Tierra España, Salva la Selva España.
UK: ActionAid UK, Friends of the Earth UK, toxicsoy.org, GM-Free Cymru, GM-Free Ireland Network, GM-free Scotland, GM Freeze (UK), Rainforest Rescue, Soil Association (UK).
Duitsland: Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND) e.V., Arbeitsgemeinschaft bäuerliche Landwirtschaft (AbL) e.V., Deutscher Berufs und Erwerbs Imker Bund (DBIB) e.V., Deutscher Naturschutzring (DNR) e.V., Gen-ethisches Netzwerk e.V., NABU e.V., Naturland e.V., Rettet den Regenwald e.V., Zivilcourage Vogelsberg e.V.
Nederland: ASEED Europe, Nederlandse Akkerbouw Vakbond, Nederlandse Melkveehouders Vakbond, Platform Aarde Boer Consument, XminY Solidariteitsfonds, gifsoja.nl

HET ANIMATIEFILMPJE:Wat zit er achter het ‘verantwoorde’ soja-label? Detective Pig gaat op onderzoek uit…..
Animatie wijst op misleidend label voor ‘verantwoorde soja’ (29 maart 2011)

Het nieuwe groene label voor soja is lang niet zo verantwoord als het lijkt. Daarvoor waarschuwen milieuorganisaties in een vandaag gelanceerde animatiefilm. In de animatie onderzoekt een detective varken de herkomst van de ‘groene’ soja, die niet veel anders blijkt dan de gewone soja. Sojateelt bedoeld voor veevoer in Europa richt door het vele gif en ontbossing veel ellende aan in Zuid-Amerika.

Het varken, nu detective maar afkomstig uit de megastallen, wijst de kijker erop dat jaarlijks 34 miljoen ton foute soja wordt gebruikt als veevoer in Europa. De soja vormt zo een bestanddeel van vrijwel alle niet-biologische vlees, zuivel en eieren. Het varken roept de consument op te protesteren en via de website www.toxicsoy.org een mail te sturen naar zestig supermarkten in Europa.

Het groene label blijkt dus bijzonder omstreden. Geen wonder, want het label wordt afgegeven door de Round Table on Responsible Soy Association (RTRS), een gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en verwerking van soja, waaronder Unilever en Monsanto. Ook de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame Handel, en zelfs het Wereld Natuurfonds en ontwikkelingsorganisatie Solidaridad staan de RTRS bij.

Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het ‘groenwassen’ van foute soja. En daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds verzocht uit de RTRS te stappen en ‘te stoppen met steun aan een mislukt landbouwmodel’. Maar tot nu toe heeft het WNF daar geen gehoor aan gegeven.

De animatie is geproduceerd door Monkeybizniz, in opdracht van een genootschap van onder andere Friends of the Earth, Global Forest Coalition en Food&Water Watch.

Het verschijnt in zes talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Frans en Deens.

De animatie is te zien op: http://bit.ly/gifsoja-animatie
(Voor de andere talen, zie hier: http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Artikelen/2011/3/29_Animatie_werpt_kritische_blik_op_verantwoorde_soja.html)

Nadere informatie over de problemen met soja en het verantwoorde label staat op http://www.gifsoja.nl
en http://gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Archief.html

Daar is bijvoorbeelde de reactie te lezen van de Taskforce Duurzame Soja op de brief aan de supermarkten. De spreekbuis van bedrijven die belangen hebben bij de sojahandel gaat niet in op de kritiek en roept de tegenstanders op zich aan te sluiten bij de RTRS. Ze ontwijken de oproep om de soja-import terug te dringen. Opvallend is dat ze stelt dat de RTRS het gebruik van pesticiden zou verminderen, terwijl dat in de praktijk en uit de criteria niet blijkt. We hebben de taskforce dan ook gevraagd aan te geven hoe ze daar bij komen, waar de ‘verantwoorde’ soja dan staat en om in te gaan op de kritiek op de RTRS. Beide stukken vindt u hier.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=412)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *