SOMO-rapport: Bittere bijsmaak van fruit bij Albert Heijn

(8 januari 2011) Hongerlonen, extreem lange werkdagen zonder een vast contract en geen vakbond die voor je op kan komen. Het is de bittere bijsmaak van veel groente en fruit bij supermarkten als Albert Heijn. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde SOMO-rapport ‘Bitter Fruit’. Hoewel ’s lands grootste kruidenier zich zegt in te zetten voor verantwoorde productie gaan (veelal seizoens)arbeiders in de groente- en fruitsector in ontwikkelingslanden nog altijd gebukt onder slechte arbeidsomstandigheden. Betere regels en controle, evenals druk op de toeleveranciers en overheden in productielanden is daarom hard nodig. (met naschrift)

Bittere bijsmaak van fruit bij Albert Heijn SOMO-onderzoek onthult slechte arbeidsomstandigheden bij productie van verse groente en fruit
6 januari 2011
Bron: SOMO Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen

Hongerlonen, extreem lange werkdagen zonder een vast contract en geen vakbond die voor je op kan komen. Het is de bittere bijsmaak van veel groente en fruit bij supermarkten als Albert Heijn. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde SOMO-rapport ‘Bitter Fruit’. Hoewel ’s lands grootste kruidenier zich zegt in te zetten voor verantwoorde productie gaan (veelal seizoens)arbeiders in de groente- en fruitsector in ontwikkelingslanden nog altijd gebukt onder slechte arbeidsomstandigheden. Betere regels en controle, evenals druk op de toeleveranciers en overheden in productielanden is daarom hard nodig.

SOMO onderzocht de arbeidsomstandigheden bij de productie van groente- en fruit voor Nederlandse supermarkten: mango’s uit Peru, boontjes, aardappelen en druiven uit Egypte, ananassen uit Costa Rica, bananen uit Ecuador, druiven uit Zuid-Afrika en mandarijntjes uit de Israëlische nederzettingen. SOMO-onderzoeker Sanne van der Wal stelt: “Supermarkten vormen de belangrijkste afnemers van groente- en fruit uit ontwikkelingslanden. Maar de groei van de export uit deze landen brengt ook grote risico’s op slechte arbeidsomstandigheden met zich mee. Veel groente en fruit dat hier in de supermarkt ligt is dan ook niet verantwoord geproduceerd.”

Onderzoek naar de omstandigheden in het Peruaanse bedrijf Camposol, dat onder meer mango’s produceert voor Albert Heijn, toonde bijvoorbeeld aan dat werkdagen van 11 uur of meer, 6 tot 7 dagen in de week in piekmaanden, gangbaar zijn. Arbeiders verdienen alleen met extreem overwerk net genoeg om op de armoedegrens te leven. Mangoplukkers of -pakkers die dit niet accepteren kunnen het volgende seizoen meestal fluiten naar een baan. Wie zich wil verenigen in een vakbond wordt vaak meteen ontslagen. In de Egyptische groente- en fruitexport sector zijn de lonen net zo slecht, zijn arbeiders overgeleverd aan koppelbazen, zijn er geen vakbonden en maken vrouwen, de grootste groep arbeiders, geen kans op promotie. De situatie in Ecuador, Costa Rica en Zuid-Afrika in de genoemde sectoren is zo mogelijk nog slechter.

Sanne van der Wal: “Hoewel supermarkten zoals Albert Heijn steeds vaker beleid voeren om misstanden in deze ketens tegen te gaan, gaat dit proces te langzaam en hebben maatregelen weinig of geen effect omdat ze niet streng genoeg zijn. Hierin zouden stappen kunnen worden gemaakt als de supermarktbranche zich inzet voor duurzame certificering van het hele groente- en fruitaanbod uit ontwikkelingslanden.”

– – –
Het rapport heet “Bitter Fruit – Socio-economic Issues in Fresh Fruit and Vegetables Supply Chains of Dutch Supermarkets – The Case of Ahold ” en is hier te downloaden.

In opdracht van SOMO maakte Noticias de korte film ‘Mango’s – made in Peru’ over de arbeidsomstandigheden op de mangoplantages bij Camposol in Peru. Hierin komen arbeiders en een lokale vakbondsleider aan het woord. De film is via deze link te zien
———

Naschrift red. supermacht:

Een vergelijkbare situatie geldt ook voor de tomatenplukkers in Florida: vele uren hard werk, slechte arbeidsomstandigheden, geen werkzekerheid en een karig loon.

De Coalition of Immokalee Workers, een Amerikaanse vakbond van tomatenplukkers, voert al vele jaren strijd voor eerlijke lonen en werkomstandigheden. Ze heeft daartoe een Fair Food Code of Conduct opgesteld voor telers en grootafnemers van tomaten. Er zijn inmiddels al wat sucessen behaald. Een aantal grootverbruikers (o.a. McDonalds en Taco Bell) heeft namelijk ingestemd met het betalen van meer geld voor de tomatenpluk en voor betere arbeidsomstandigheden. En een aantal telersbedrijven is bereid gevonden om dat extra geld direkt uit te betalen aan de plukkers.

Maar Ahold, ook grootafnemer van Florida-tomaten via twee Amerikaanse dochterondernemingen, weigert mee te doen. Het concern vindt de eigen kwaliteitsstandaard en gedragscode voldoende en wijst het ‘one penny per pound’-programma van de tomatenplukkersbond af.

In Nederland is vorige jaar daarom solidariteit betuigd met de tomatenplukkers uit Florida en is er geprotesteerd tegen Ahold. (Zie daarvoor deze webpagina)

De hardbekkigheid van Ahold wordt onderstreept door een citaat van Quirijn Bolle, voormalig verkoper bij Foodservice (voorheen onderdeel van Ahold US) in het Parool. Hij geeft aan dat de voedselindustrie (en dus ook Ahold) belang heeft bij een zo goedkoop mogelijke productie, “dus bij kwalijke kwaliteit. Maar de arbeiders worden belabberd betaald, producenten die verantwoord willen werken, worden onder prijsdruk gezet en moeten dus wel mee op straffe van uitsluiting.” In: “Quirijn Bolle, De consument weet niet beter,” Parool, 31 december 2010) .

Protest tegen Ahold blijft dus nodig om de situatie van arbeiders in Florida en elders te helpen verbeteren.!

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=386)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *