Londen: De “supermarkt van en voor het volk”

Image

people´s supermarket London(19 november 2010) Onlangs werd in de Londense wijk Camden de People’s Supermarket geopend, een “supermarkt voor en van het volk”. Het is een leden-organisatie waar de consument grote kortingen krijgt op de inkopen in ruil voor 4 uur onbetaald werk per maand en een jaarlijkse inleg van 25 pond. De winst wordt weer geinvesteerd in de supermarkt.

Deze non-profit, cooperatieve winkel biedt de leden de mogelijkheid om tegen 10% korting hun inkopen te doen en om deel te nemen aan het bestuur. De kosten (en prijzen) worden laag gehouden doordat het meeste werk onbetaald door vrijwilligers wordt gedaan. Zo zijn de leden verplicht maandelijks 4 uur onbetaald in de supermarkt te werken. De winst gaat weer terug naar de winkel. De leden hebben zeggenschap bij de bedrijfsvoering en kunnen toetreden tot het bestuur.

In de People’s Supermarket kan iedereen haar/zijn inkopen doen, maar alleen de leden krijgen korting. Het lidmaatschap is 25 pond per jaar (ouderen, werkelozen en studenten betalen minder).

Er zijn niet alleen gangbare maar ook lokale producten verkrijgbaar, en voor een redelijke prijs. Het project is onder meer een reactie op het feit dat de Britse landbouwsector aan de leiband loopt van de grote supermarktketens. Men wil de lokale (en “vertrouwde”) producenten steunen door hen een redelijke prijs te betalen. Maar niet alles in de winkel is organisch; de winkel is een normale supermarkt en geen goedkoop reformhuis.

Chefkok Potts-Dawson uit London, die eerder al restaurants op ecologische basis opzette, nam het initiatief en werkte maandenlang aan dit project in samenwerking met diverse mensen uit de design-, retail- vastgoed en projectmanagementssector. Het uitgangspunt voor The People’s Supermarket is dat het mogelijk moet zijn om zowel goed als goedkoop voedsel aan te bieden. En om een supermarkt te vestigen die geen onderdeel is van een grote keten en waar de macht in handen is van de lokale consument en van de telers en boeren die aanleveren.

Inspiratiebron is de Park Slope Food Coop in Brooklyn (New York) die in 1973 startte en nu 17000 leden telt. De leden besparen 20%-40% op hun wekelijkse inkopen en de omzet van de coop is 32 miljoen dollar.

Potts-Dawson: “The People’s Supermarket is about a great shopping experience, collectivizing the enthusiasm and skill of its members, direct democracy and affordability through participation. We’re hoping to raise thousands of members. We’re creating a simple product that we hope other entrepreneurs, communities and people across the U.K. will copy.”

Hij geeft aan dat er overal in de UK gezocht wordt naar leegstaande supermarkten voor uitbreiding. Het project geeft de mogelijkheid voor innovatie tijdens de huidige recessie. Het drukt “utopie, veerkracht en de kracht van gemeenschappelijkheid” uit, aldus de chefkok.

The People’s Supermarket – For the people, by the people
(Er wordt nog gewerkt aan het invullen van de website).

Bronnen:
– “The People’s Supermarkt: van en voor leden,” door Eelco Brandes, Levensmiddelenkrant, 18 november 2010.
– “The People’s Supermarket,” Arthur Potts Dawson.
– “First ‘People’s Supermarket’ readies to open in London,” Louise Bateman, 6 mei 2010.

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=379)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *