SOMO-rapport: “Keten van hazelnoten onder vuur”

(25 oktober 2010) Driekwart van alle hazelnoten komt uit Turkije en is onder andere verwerkt in onze chocoladepasta en chocoladerepen. Tv programma Eén Vandaag besteedde op 19 oktober uitgebreid aandacht aan kinderarbeid bij de productie ervan. CU en SP stelden kamervragen over mogelijke betrokkenheid van Nederlandse bedrijven als Ahold en Unilever, en SOMO verrichtte achtergrondonderzoek.

Driekwart van alle hazelnoten komt uit Turkije en is onder andere verwerkt in onze chocoladepasta en chocoladerepen. Tv programma Eén Vandaag besteedde hier op 19 oktober uitgebreid aandacht aan via de uitzending ‘Turkse kinderen werken voor hazelnoten[onderaan deze pagina is een video-link]. Inmiddels hebben CU en SP kamervragen gesteld in verband met de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven. In opdracht van de Stop Kinderarbeid campagne verrichtte SOMO achtergrondonderzoek naar de productieketen van hazelnoten.

Veruit de meeste hazelnoten die op de Europese markt terechtkomen zijn afkomstig uit Turkije. Deze noten komen terecht in een groot aantal producten – waaronder chocolade, ijs, hazelnootpasta, koekjes en notenmixen – in Nederland en andere Europese landen. Vele honderdduizenden gezinnen zijn betrokken bij de jaarlijkse oogst van hazelnoten.

De campagne “Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats” is verontrust over kinderarbeid in de hazelnootindustrie. In open brieven aan Verkade, Ferrero en Wessanen/Zonnatura – bedrijven die hazelnoten uit Turkije in hun producten verwerken – vraagt de campagne Stop Kinderarbeid wat zij (gaan) doen om kinderarbeid en onderbetaalde arbeid in deze sector uit te bannen. Ahold, Unilever, Mars, Nestlé en Kraft wordt gevraagd om openheid te geven over de herkomst van hun hazelnoten en, indien deze ook uit Turkije komen, de schending van arbeidsrechten in de sector aan te pakken.

Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats‘ is een wereldwijde campagne die wordt gevoerd door organisaties in zes Europese landen in samenwerking met partners in de rest van de wereld. Binnen Nederland is de campagne een gezamenlijk initiatief van Hivos, de Algemene Onderwijsbond, ICCO & Kerk in Actie, de Landelijke India Werkgroep, FNV Mondiaal en Stichting Kinderpostzegels Nederland. Al jaren strijden de Nederlandse partners van deze campagne tegen het inzetten van kinderen in de productieketen van bedrijven.


Bron:
* “Keten van hazelnoten onder vuur“, St. Onderzoek Multinationale Ondernemingen, 20 oktober 2010

Meer informatie:
* Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats
* Kamervragen Christenunie en SP
* Bekijk de uitzending van Eén Vandaag

Website:
* Stop Child Labor

Relevante organisaties:
* Hivos
* ICCO

Relevante bedrijven:
* Ahold
* Unilever

Dossier:
* Landbouw & Voedselverwerkende industrie (SOMO)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *