Ernstige klachten over de behandeling van personeel bij Albert Heijn-vestigingen (update)

(28 augustus 2010 – update 181023) FNV Bondgenoten roept Albert Heijn-personeel op klachten over de behandeling op de werkvloer op sturen. De bond plaatste een klachtenbrief online over de wantoestand bij AH. Hier een samenvatting.
[redactie Supermacht: Er wordt nog steeds door werknemers van AH-winkels en anderen gereageerd op dit artikel. Er zijn veel klachten en ze hebben het over slechte behandeling. Een van briefschrijvers denkt dat er pas wat verandert als alle winkelfilialen een dag dicht gaan…]

(door Rob Bleijerveld)

FNV Bondgenoten zegt herhaaldelijk klachten binnen te krijgen over wantoestanden op de werkvloer bij Albert Heijn-vestigingen. Die klachten gaan ondermeer over leeftijdsdiscriminatie, wegwerppersoneel, het niet uitbetalen van gewerkte uren en het niet naleven van de cao. Maar ook over de wijze waarop 2 franchisers van AH hun personeel behandelen.

Bij uitzondering plaatste de bond onlangs een klachtenbrief van een (ex-)werknemer op haar website. Dit om een beeld te geven van hoe het er aan toe gaat bij AH. De bond roept AH-personeel op om hun klachten te sturen naar haar emailadres: supermarkt AT bg.fnv.nl

Je kunt hiervoor ook terecht bij Supermacht.nl waar we – in overleg – kunnen zien of er verder nog wat te doen valt met concrete en aantoonbare klachten. Bijvoorbeeld door die als brief te publiceren of door nader onderzoek te doen.

Hieronder een samenvatting van de klachten uit de (anonieme) brief die Bondgenoten op haar website plaatste. De brief is her te vinden (was: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branches/handel/supermarkten/nieuws/231033).

“Gewoon bij Albert Heijn” (samenvatting klachtenbrief)

– Of je nou wel of niet goed je werk doet, je vliegt er uit als je ouder bent dan 19.
– Door de hoge werkdruk is er geen tijd voor een goed sollicitatiegesprek en ook niet om iemand fatsoenlijk op te leiden. Veel van de nieuwe werknemers worden daardoor al voor het einde van de proeftijd weer gedumpt. Anderen krijgen geen verlenging na het eerste halvejaars-contract.
– De omloopsnelheid van het personeel in de filialen is erg groot. Op het hoofdkantoor wordt dit geweten aan de slechte opleiding van het personeel. Ondertussen wordt niets gedaan aan het verhogen van het budget voor opleidingen.
– Door de extreem hoge werkdruk krijgen medewerkers hun werk niet op tijd af. Dit is vaak het geval bij de avondvulploeg. Ze worden verplicht over te werken, tot in de late uurtjes (Ook de teamleider is dan vaak de klos). Ze krijgen die uren en de verplichte toeslagen bovendien niet uitbetaald.
– De werkdruk voor vulploegers wordt zodanig opgevoerd, dat het werk niet op tijd af kan komen. Teamleiders beweren vervolgens (soms/vaak?) dat het werk niet goed is gedaan. En willen dan niet uitbetalen.

Volgens de schrijver heeft dit allemaal te maken met het beleid dat op het hoofdkantoor van Ahold wordt gemaakt…. (om “goede resultaten” te halen).

Op andere wijze wordt de Cao evenmin niet nageleefd:

– Door te weinig roosterinzetvan personeel (bij drukte en ziektevervanging) schiet de pauze er vaak/regelmatig bij in voor ‘goede medewerkers of fulltime teamleiders’.
– Met zeer grote regelmaat zijn de werkroosters voor de komende week niet op tijd klaar. In sommige filialen zelfs niet op vrijdagmiddag. Het snel afraffelen van het rooster levert vervolgens veel fouten op. En de werknemers worden er op aan gekeken als ze niet op komen dagen omdat ze niet of niet op tijd waren ingeroosterd.
– Het is “heel gewoon” bij Albert Heijn dat 15-jarigen langer moeten werken dan is toegestaan. En dat er geen rekening wordt gehouden met de wettelijk voorgeschreven rust- en werktijden voor 16- en 17-jarigen. Ondanks een goed werkend roosterprogramma op de Ahold-computers (dat rekening houdt met al wettelijke bepalingen als het gaat om werk en rusttijden) is het heel gewoon dat de uren “creatief” worden aangepast. “Een aantal filialen heeft nog een ‘eigen’ gemaakt rooster naast het Ahold-roosterprogramma. Heel veel teamleiders en managers zijn vaak ook niet eens op de hoogte van de CAO. Dit wordt ze niet geleerd. Veel dingen moeten ze zelf onderzoeken en dan is het vaak ook nog hoe ze dit zelf interpreteren,” aldus de briefschrijver.

Ook bij de franchisenemers is veel mis volgens de schrijver, zoals bij Bun en Weernekers. Beide franchisenemers hebben een enorme omloopsnelheid als het gaat om medewerkers.

Bun:
Overuren die supermarktmanagers, hun assistenten en teamleiders maken, worden aan het eind van de roosterperiode door Bun “weggehaald” zodat het aantal gewerkte uren formeel overeenkomt met het aantal vaste uren op hun contract.
– Supermarktmanager die niet 24 uur per dag beschikbaar willen zijn en gewoon volgens de contracturen werken, worden zo snel mogelijk gedumpt of afgekocht.
– Carriereaanspraak voor een Assistent Supermarktmanager is mede gebaseerd op de bereidheid om 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Teamleiders bij Bun zijn een soort meewerkende voorman (naast leidinggeven ook zelf vaak schappen bijvullen) en ook voor hen is overwerken meer regel dan uitzondering. “Als je bij Bun het woord CAO in je mond neemt, dan wordt er alles aan gedaan om je de mond te snoeren”, aldus de briefschrijver.

Weernekers:
Voor heel veel dingen doet deze niet onder voor Bun: limieten aan de hoeveelheid vakantie die je achter elkaar kunt opnemen; zelf betalen van je koffie en thee, niet uitbetalen van overuren, slordig omgaan met extra gewerkte uren zodat niet meer is na te gaan of ze nu wel of niet zijn uitbetaald. Ook het woord CAO is taboe.

Zie ook (vernieuwde link): “Alle werktijd betaald !” , door René Janssen, 24 augustus 2010 (was: http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/supermarkten/nieuws/225502_alle_werktijd_betaald/). Citaat: ¨Artikel 6 lid 11 van de Cao geeft duidelijk aan, dat alle tijd die je werkt in opdracht van de werkgever beloond moet worden ( in tijd of geld).Ook als je leidinggevende je verplicht te blijven totdat alle collega’s tegelijkertijd het pand verlaten. En ook als je als vakkenvuller extra uren moet doorwerken om de zogenaamde norm te halen (Cao-artikel 3 lid 12 gaat over streefnormen).¨

Bronnen (vernieuwde link):
– “Gewoon bij Albert Heijn” , door Arie van der Pijl , 25 augustus 2010 (was: http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/bedrijven/albert_heijn/nieuws/231025_gewoon/)
– Een ingezonden mail die daar te vinden is: ‘Lees en huiver!‘ (was: http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branches/handel/supermarkten/nieuws/231033)

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=353)

105 Reacties op Ernstige klachten over de behandeling van personeel bij Albert Heijn-vestigingen (update)

  1. Onze dochter werkt nu een paar maand bij AH in Schiedam Kethel.
    Er wordt daar ZO slecht met die kinderen om gegaan door de “Team leiders”, werkelijk a-so!

    Leugenachtige berichten (ik heb je uren al bijgewerkt terwijl het systeem duidelijjk laat zien dat het niet zo is).

    Vakantie aanvragen die gewoon afgekeurd worden (en dan het systeem weer de schuld geven “gaat automatisch”.

    Overwerk waar ELKE keer maar weer gevraagd moet worden om het bij te schrijven (NOOIT wordt het een keer uit hunzelf goed geregeld)

    Om 1600 begonnen (ze zou tot 1900) en om 2100 NOG aan het werk en GEEN pauze gekregen en GEEN eten. Echt schandalig.
    (“nee dat krijg je niet als je om 1600 begonnen bent”)

    “Ja zo werkt het nou eenmaal, als ik je vraag om over te werken dan gebeurt dat gewoon en als je dat niet aan staat dan moet je maar nadenken of je hier nog wel wil werken” ….

    “Je contract gaat nooit verlengd worden als je niet over wilt werken”.

    etc etc. ben er echt klaar mee en ga haar daar weg halen en eens met de plaatselijke krant in contact treden.

    “teamleiders” noemen ze zich? ze moesten zich schamen. Heeft niks met leiding geven te maken, gebrek aan leiding gevende ervaring, onkunde in plannen, onkunde in motiveren etc. etc.
    Dat had dan een leuke job moeten zijn waar ze echt zin in had.
    HAD want ze wil er niet eens meer werken als er 1 bepaald figuur op haar werktijd is.

  2. ik ben op 16 jarige leeftijd begonnen bij een franchise filiaal van de AH dit ging goed tot op mijn 21ste de winkel werd verkocht en wij een wwm winkel zouden gaan worden, van albert heijn zelf dus.
    Ik zag dit in eerste instantie nog als een mogelijkheid tot doorgroeien totdat er een ASM zich meldde en mij vertelde er alles aan te doen mij weg te werken bij Albert Heijn want ze vond mij niet eens goed genoeg als schoonmaakster, zo is dit ook gezegd op kantoor tegen mij. In datzelfde jaar ben ik onder haar leiding uitgevallen een jaar lang zat ik ziek thuis met psychische klachten. Toen ik terug kwam was zij inmiddels over geplaatst naar een ander filiaal. Tot ik zelf in 2009 werd overgeplaats wat ik ook niet wilde, maar als ik het niet deed zou het onder werkweigering vallen werd mij verteld. Eenmaal in het nieuwe filiaal duurde het een jaar dat de SM daar met het nieuws kwam dat zij werd over geplaats maar een goede SM haar zou over komen nemen in dat filiaal, toen ik de naam van desbetreffende SM hoorde gingen mijn nekharen recht overeind staan, het was dezelfde als die in mijn vorige filiaal de ASM was en nu was ze verdomme zelfs gegroeid tot SM! Hoe is dit mogelijk!? Ik heb diezelfde avond nog huilend mijn vrienden opgebeld en verteld dat ik mijn baan ging kwijt raken want ze was weer terug.Het is nu inmiddels 2018 en ik ben 5 jaar geleden met een burn-out, ptss en allerlei andere psychische klachten uitgevallen. Ik heb klachten destijds weggedaan bij personeelszaken maar ik denk dat men de ernst van de zaak en pesterijen niet inzag. Ik zit nu afgekeurd thuis en de financieele gevolgen zijn voor mij ook niet meer te overzien, van een goed loon ( 40 uur per week 13 jaar lang ) naar een wia en nu wilt men zelfs dat ik overga naar een iva wat zou betekenen dat ik nog eens 25% van mijn wia zou moeten inleveren, ik ben verbaasd dat dit gebeurd op de werkvloer en dat de AH hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid neemt! Jullie moeten je echt schamen, ik functioneerde gewoon normaal totdat de pesterijen door een supermarktmanager begonnen! Nu ben ik degene die de baan na heel wat jaren werken kwijt is…en de desbetreffende supermarktmanager ? die heeft haar baan nog en gaat gewoon door met haar wan praktijken tegen medewerkers waar ze persoonlijk wat tegen heeft…ja ik ben niet de enigste die slachtoffer is van haar gepest. Albert Heijn, ik vraag jullie vriendelijk hier op te anticiperen, deze gedragingen door Supermarktmanagers en of assistent supermarktmanagers kost jullie goed en degelijk personeel en meer geld! Ik verwacht ook nog steeds excuses hiervoor…maar nee nu bijna 5 jaar later nog steeds niks.. en volgens het wetboek artikel 3.1 , artikel 3 lid 2 en artikel 7.658 lid 1 hebben jullie je niet aan die voorwaarden gehouden, het gaat hierbij om ” beroepsziekte ” ptss opgelopen op de werkvloer ! Met 1 woord Schandalig

  3. AH Alkmaar ( een teamleider ) wilt mijn reiskosten niet betalen. Dat is wat hij zelf vindt De managers weten van niets en ik heb de baan nodig dus zeg ik ook niets. Ik betaal zelf. Dat is omdat zijn bonus hoger wordt. Leuke he?

  4. Nooit meer hier werken

    Ik heb in het verleden in de Albert heijn van Sarphatistraat gewerkt, echt een kutplek. Naast de gebruikelijke onbetaalde uren en vieze truitjes met vlekken die iedereen met elkaar moest delen was er nog meer aan de hand. Er was letterlijk één teamleider die aardig was tegen mij, de rest behandelde me als oud vuil. Ik werd geschreeuwd omdat ik 4:30 min of zelfs 4:45 min voor mijn werktijd kwam aanmelden bij de servicebalie in plaats van 5 min maar er is niets aan de hand wanneer hun vriendjes te laat komen. Het is ook géén probleem als ik zit te overwerken omdat hun vriendjes te laat komen om mij over te nemen.
    Bij sluitdiensten werkte ik makkelijk een uur overtijd onbetaald omdat de teamleiders te druk waren met het lachen onder elkaar.
    Bij mijn eerste werkdag moest ik meekijken met een andere cassière. Heel fijn en aardig. De volgende dag moest een cassière bij mij staan en kijken hoe ik het deed. Nooit wat van gekomen. Ik had nog geen enkele werkervaring maar er werd van mij verwacht dat ik kon draaien als een pro. Ik moest alleen kassa draaien en er werd mij niets verteld over hoe ik de loopband aan moest zetten en dergelijke.
    De manager had tevens een deal gesloten met mensen die handelde in Nutrilon. Destijds was dat Nutrilon fiasco aan de gang waardoor het uitsluitend twee pakken p.p was. Volgens meneer de baas was alles ok zolang ze de meerdere pakken apart afrekende. Deze handelaren zeiden dat het mocht van de manager, wiens naam ze ook kenden. Na het navragen was dat nog waar ook. Ik was echt geschokt dat dit gebeurde.
    Over de manager geproken, die doet geen ene reet. Hij zit de hele dag op kantoor te lachen met wie er op dat moment ook in het kantoor zit om geen bak uit te voeren. Eerst dacht ik dat dit normaal was maar inmiddels bij mijn nieuwe baan waar ik veel beter wordt behandeld weet ik wat een echt manager pas is.
    Ook toen het kerst was en ik al duidelijk een maand gewerkt had kreeg ik geen Bol.com bon omdat ik “nog geen maand bij de AH werkte” terwijl dat wel zo was. Bij de andere Albert Heijn waar mijn zus pas een week werkte kreeg zij er gewoon een dus smoezen hebben ze genoeg. Sommige teamleiders en collegas met wie ze dikke vrienden waren hebben de cadeaubonnen gepakt en hun naam op geschreven (volgensmij namen ze ook meer dan 1 pp). Als je dus niets had gekregen had je pech.
    Bij uitjes die voor de HELE AH team geregeld was, werd aan de normale medewerkers die niet echt dikke vrienden waren met de teamleiders niets gevraagd. De teamleiders gingen als een kleine groep met hun vrienden naar die uitjes, de rest mocht natuurlijk stikken en wisten van niets af.
    Echt onprofessioneel die plek, echt waar. Nog nooit zo een egoïstische mensen op een plek gezien.

    Als je een baantje zoekt, niet hier solliciteren. Er zijn veel betere baantjes te vinden dat dit!

  5. In het XL filiaal in Hoofddorp ook het zelfde probleem.
    Zoon van 15 werk half uur of uur over zonder vergoeding.

    Ik kon dit niet aan horen dus langs gegaan en gesprek met manager gehad, deze was heel erg verbaasd nog nooit gehoord dat overwerk niet betaald wordt….

    Dus nu bel ik iedere keer op en vraag waarom het niet betaald is en dan krijgt hij de uren er wel bij.

    Mijn advies moeders, allemaal direct bellen tot de er gek van worden wie weet dat dit de oplossing is.

    PS de winst is in 2016 met ruim 40% gestegen….

  6. Inmiddels ervaren met meerdere kinderen die bij AH hebben gewerkt. Je begint met vakkenvullen. na een paar weken krijgt zo’n kind een evaluatiegesprek. Hierbij wordt standaard gezegd dat je te langzaam werkt. Dat hadden wij onze 3e zoon al verteld dus niks van aantrekken, gewoon je werk doen. Gelukkig is onze 3e zoon stoïcijns op dit vlak. Boeit hem niet. haha. Maar onze dochter een paar jaar geleden liep huilend het pand uit. Idioten zijn het die teamleiders. zoals iemand al zie, waarschijnlijk vroeger zelf veel gepest en dus maar kinderen terugpakken. Zielige types maar natuurlijk ook zo gevormd door het management van AH. Het doel is gewoon kinderen uitknijpen. Het is een ingebakken systeem geworden. ze zoeken structureel nieuwe vakkenvullers. ze weten wat de omloopsnelheid is van die kinderen. Dus wie het niet bevalt gaat maar weg. En intussen steekt AH tientallen miljoenen per jaar in zijn zak aan uitgespaard salaris.

  7. NUL URENCONTRACT EN OVERUREN
    2 van mijn kinderen werken bij AH in Hoofddorp. Mijn dochter achter de kassa. Dat gaat op zich prima. Uren gewerkt=uren betaald. Echter, mijn jongste zoon van 16 werkt als vakkenvuller. En zoals bekend bij velen, het aantal uren dat hij moet werken is elke maand veel meer dan hij formeel betaald krijgt. Vaak bijna 1 uur meer werken per avond dan hij formeel wordt ingeroosterd.

    Maar hiernaast heb ik nog een punt. Al deze jongeren krijgen een nuluren contract maar worden geacht 24 uur per dag 7 dagen per week en 365 dagen per jaar inzetbaar te zijn. Zij moeten vakantie vragen als zij vrij willen wat in mijn optiek echt belachelijk is. Zij mogen geen vrij in december wat belachelijk is. Mijn dochter gaat skiën in de laatste week december en heeft dat 6 maanden van tevoren aangegeven maar formeel krijgt zij geen vrij (argument: ‘daar heb je voor getekend’). Een teamleider gaat proberen haar netjes in te roosteren maar formeel zegt AH dat je getekend hebt dat je geen vrij kunt krijgen. Nou heb ik ook een eigen bedrijf gehad. En mensen met een nuluren contract kan ik helemaal niks verplichten. Iemand met een nuluren contract kan gewoon aangeven wanneer hij/zij niet inzetbaar is. Van vrij vragen is dus helemaal geen sprake. En aangezien vakantiegeld en vakantiedagen in het loon verwerkt zitten elke maand, kan en mag AH helemaal niks eisen.

    Alles bij elkaar is het gewoon slavernij en kindermisbruik. Waarom wordt daar niets tegen gedaan?????

    Natuurlijk kunnen zij stoppen met werken maar alle supermarkten maken zich er schuldig aan. Ik zie af en toe bij Jumbo kinderen lopen waarvan ik mij afvraag of zij al mogen werken en zo ja, voor hoeveel uren……

    Vakbonden en overheid!!!!! Pak eens verantwoordelijkheid en handhaaf met hoge boetes!!!!

  8. Mijn zoon van 15 heeft 5 weken voor aanvang vakantie zijn verlof in het systeem gezet. Zonder opgaaf van reden is het geweigerd, hij is gewoon ingeroosterd en zelfs voor meer diensten. Niemand heeft even de moeite genomen om dit met hem te bespreken. Mooiste is nu dat hij zelf voor vervanging moet gaan zorgen. Lukt dat niet dan gaan ze kijken naar de consequenties! Het moet niet gekker worden! Ze hadden hem niet in moeten roosteren want ze wisten dat hij niet beschikbaar is. Hij was ruim op tijd voor de roostermakers. Ook de werkdruk voor de vakkenvullers is absurd! Veel te veel karren in te weinig tijd. Schandalig Albert Heijn!

    • Heel herkenbaar! Ik vind het ook zo erg om te horen hoe sommige assistent-managers met de vakkenvullers omgaan. Een beetje menselijker zou niet verkeerd zijn. Ik heb wel besloten dat als er iets helemaal verkeerd gaat, m’n kind komt bijv. helemaal overstuur thuis, dan ga ik erheen voor een gesprek. Nu spreek ik vooral als moeder, maar ook vanuit m’n baan…

      • ‘Goed’ om dit te lezen Rosa. Mijn zoon kon niet wachten te beginnen als vakkenvuller. Vond het leuk werk en genoot van het contact met de klanten. Helaas had hij te maken met een paar teamleiders die waarschijnlijk aks kind gepest zijn. Ze bleven hem maar op de huid zitten, luidkeels in de winkel of intimiderend in een kantoortje. Mijn zoon deed zn werk goed en netjes maar het was nooit goed genoeg. Ze begonnen hem te pesten door 9 karren te geven, die dan in 2,5 uur leeg moesten. Opmerkingen als ‘het liefst zouden we je ontslaan’ en ‘volgens ons doe je expres je best niet’. Hij kreeg er maagpijn van. Sliep slecht. Ik heb er een stokje voor gestoken. Als een hond behandeld worden voor 3 euro per uur… Nee dus. Hij mocht van mij niet meer. Hij was de zevende op een rij die op deze manier is weggeziekt.
        Leuk, je eerste baantje…
        Ik wacht trouwens nog steeds op een reactie van de ‘baas’…

    • Hallo,
      Onze zoon heeft precies het zelfde probleem als u zoon. Mijn vrouw heeft erbij gezeten dat hij vakantie invulde nu krijgt hij een week voordat hij op vakantie zijn rooster en staat hij gewoon ingepland. Ik ben ook van mening dat dit een probleem is van de planner en die moet het maar oplossen en niet de werknemer. Het gebeurt overigens niet alleen bij vakantie ook het gewone rooster is altijd een verassing of het wel klopt. De AH waar het over gaat was goed! Maar is de laatste tijd gewoon een bende de leiding is daar niet capabel genoeg om een winkel te runnen. Laatst op een verjaardag wist een medewerker van Ah Utrecht negatieve verhalen te vertellen over dit filiaal uit Arnhem dit kan nooit een goed teken zijn.

  9. Franchise filiaal in klein dorp. Veel mensen met 0-uren contracten voor spiegelen en vakken vullen. Aantal colli die vakkenvullers moeten verwerken staan op een lijst met het aantal (krappe) uren wat je daar voor krijgt. Als je klaar bent mag je naar huis. Redt je het niet op tijd moet je dat in eigen tijd afmaken. Mocht je het toevallig wel snel afkrijgen en je mag naar huis dan is dat ook in eigen tijd. Elkaar helpen mag niet meer.

    Roosters worden slecht en snel gemaakt. Er wordt geen rekening gehouden met aangevraagd verlof en mensen worden extra ingezet….ook al hebben ze daar niet om gevraagd. Heb je dan toevallig vakantie? Of examen? Pech…moet je zelf vervanging regelen.

  10. vorige week moest ik weer eens bij de bedrijfsleider komen omdat e ens iets ging veranderen in de planning ik heb een arbeidsbeperking waardoor ik meer tijd nodig heb dan andere medewerkers om mijn werk af te krijgen maar daar wordt steeds minder rekening mee gehouden ik wordt voor de volle honderd procent in geroosterd terwijl ik 35 procent langer de tijd moet krijgen om iets af te krijgen dit staat zwart op wit in mijn contract maar er wordt geen rekening mee gehouden hier ben ik ook voor gekeurd ik moet werkzaamheden krijgen voor 16 uur waar ik 28 uur over mag doen want ik krijg per maand een uitkering voor 48 uur dus het is eigenlijk slavernij

  11. Ik vraag mij af waarom er niet wordt ingegrepen.
    Ik heb jaren lang met heel veel plezier bij een franchiser gewerkt.
    Dit was gewoon echt een top-baas!

    Nu werk ik elders, vrijwillig overigens, maar man man, wat heb ik een spijt.
    Vroeger had ik men nooit geloofd als dergelijke verhalen de ronde zouden doen maar nu zeker wel.

    Personeel in mijn filiaal wordt uitgemolken, alles moet sneller en anders maar langer.

    Arbeidstijdenwet hebben ze lak aan. Rusttijden worden niet in acht genomen, pauzes worden niet gegeven en 15 jarige werken gerust tot 22.00 uur in de avond. Ben je niet 5 dagen per week in de avond beschikbaar? Nou dan niet, voor jou 10 anderen.

    Ook in ons filiaal is het middenkader verdwenen. Dit betekent dat wij (teamleiders) meer werk moeten verzetten voor hetzelfde geld.
    De bedrijfsleider zit maar te zuchten en te klagen op iedereen. Niets is goed genoeg, altijd maar meer, meer meer.

    En ondertussen vragen ze zich wel af waarom het ziekteverzuim percentage zo hoogt ligt

  12. Vakkenvuller:
    Mijn nichtje van 16jaar is vakkenvuller in AH. Ze is vaak uitgescholden in bijzijn van de klanten door de kassa teamleidster. Maar ook een paar keer geduwd. Mijn nichtje is heel bang geworden en erg gestessed en valt nu in een depressie en durft niet meer veel naar buiten te gaan. Ze is ook een paar keertjes flauwgevallen op het werk toen deze kassa teamleidster haar van achteren benaderen en tegen haar zei dat ze dik en een vieze varken is.
    Waar kunnen wij hierover een klacht indienen? Om hierover hulp te vragen?

  13. ik heb als klant een klacht over hoe personeel in zierikzee wordt behandelt door het mangement. het personeel krijgt daar te weinig tijd om ons als klant fatsoenlijk te helpen. de bedrijfsleider is ook niet altijd even vriendelijk waarschijnlijk ook door de hoge werkdruk maar daar moeten wij als klant geen hinder van hebben

  14. bij ons is al maanden een medewerker van het kwaliteitsteam ziek en is waarschijnlijk nog een poosje uit de running. en er is nog steeds geen vervanging voor geregeld. er wordt nu van die medewerkers verwacht dat ze met 2 man het werk doen voor drie man. wij zijn een filiaal die 7 dagen in de week open is maar in het weekend is er nog steeds geen kwaliteitsmedewerker. in het weekend ziet de buitenboel er niet uit want er wordt twee dagen niet geveegd en de vuilnisbakken zitten op de maandag overvol. mensen gooien dus hun afval naast de vuilnisbak of nog erger bij de buren op de stoep en mensen die op maandag moeten vegen buiten krijgen de klachten van de buren te horen dat ze daar niet van gedient zijn. ook worden de toiletten niet schoon gemaakt op zaterdag en zondag dus ook de klanten toilet niet. als de klanten aan mijn vragen of ze naar het toilet mogen op zondag dan schaam ik me wel eens. want dan is het toilet echt vies. ik heb zelf geen tijd om het te doen anders zou ik het zo willen doen want er is niks smerigs als een vies toilet. en bovendien ook gevaarlijk, zeker voor mensen die een ziekte hebben aan hun blaas of darmen, die van bepaalde bacterien heel ziek worden. ik hoop dat het hoofdkantoor ook eens over na ga denken en eens alle filialen gaan kijken hoe de situatie er voor staat met al die uren besparingen

  15. hallo ik hoor hier maar klachten van jongere medewerkers maar ik zou ook graag van oudere medewerkers van middelbare leeftijd hun mening willen lezen hoe zij over de werkdruk denken

  16. ik werk ook al een tijd bij ah maar de lol is er af. ik ben 12jaar geleden er begonnen toen was het nog leuk en kreeg je meer tijd voor je werkzaamheden, nu niet meer. er word ook geen rekening gehouden met mensen met een arbeidsbeperking. een voorbeeld: iemand werkt 32uur en krijgt van die 32uur in de week 11uur betaald van een uitkering[die werknemer werkt die uren gewoon omdat die wat langzamer is ]. toch word hij volledig in gepland in de planning. waar wij onze werkzaamheden in een uur af moeten krijgen moet hij eigelijk voor dezelfde werkzaamheden een uur en 20minuten krijgen. maar dat gebeurt niet, ook al begint hij ruim voor zijn werktijd al aan het werk om toch alles binnen de tijd af te krijgen. en als er iets niet goed gedaan is volgens de bedrijfsleider word die persoon nog verplicht in zijn eigen tijd af te maken. ik hoop dat we gauw weer eens een klein beetje naar de mentaliteit van vroeger gaan en meer tijd krijgen voor onze werkzaamheden zodat de klant weer echt het gevoel krijgt dat ze op de eerste plaats komt bij het personeel en niet als een last worden gezien. want hun betalen in principe mijn salaris. klanten ergeren zich dood
    aan al het gejak en het te snel afhandelen van vragen. ik hoop dat jullie je daar achter je bureau op het hoofdkantoor eens gaan buigen en zelf eens je handen uit de mouwen steekt in een filiaal en binnen jullie voor geschreven tijd de norm te halen. dat lukt jullie nooit. maar ja het is heel makkelijk te bedenken lui achter de computer met talloze bakken koffie terwijl wij er niet eens aan toe komen aan de koffie. mensen die werken met een arbeidsbeperking laten hun koffie schieten omdat ze bang zijn dat ze hun werk niet af krijgen. en misschien nog meer afgekeurd worden en dan nog minder geld krijgen voor hetzelfde hoeveelheid werk in dezelfde tijd. en tot slot wil ik zeggen: slavernij is afgeschaft hoor

  17. Bij Etos (onderdeel van Ahold) precies dezelfde problemen. Ik heb er ruim 7 jaar gewerkt. Begonnen als student en later doorgegroeid naar Ass-bedrijfsleidster. Aangezien ik altijd leuke collega’s had ben ik altijd gebleven anders was ik al veel eerder weggeweest. Na mijn zwangerschapsverlof was ik het helemaal zat en heb ik mijn ontslag ingediend.

    Contracturen konde niet worden verhoog (van 20 naar 30 uur). Wel had ik al ruim 1,5 jaar structureel overgewerkt. Nee, ik was te duur kwam het op neer. Wel door overbezetting kon ik zelf 30 km gaan reizen naar een andere winkel. Samen met nog wat andere collega’s werden we overgeplaatst naar een winkel 30 km verderop. Maar hou maar dat er een contractverlenging in zat.

    Voorschieten van reiskosten de eerste maanden van totaal zo’n 600 euro. En een bagger slecht loon. Tevens ontvingen collega’s met 0 uren contract geen vakantiegeld en winstuitkeringen, terwijl zij wel al jaren zo’n 15 uur per week of meer werkte.

    Tijdens mijn zwangerschapsverlof kreeg ik opeens 200 euro minder bruto per week dan waar ik recht op had volgens het UWV. Oftewel ze hebben maandenlang 200 euro bruto in eigen zak gestoken. Uiteindelijk na heel mijn zwangerschap belletjes over en weer mijn geld gekregen van het UWV waar ik recht op had.

    Tevens een onwijs hoge werkdruk, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk met zo min mogelijk personeel. Zelfs als leidinggevende krijg je te uren van de rayonmanagers dat je geen oudere mensen mag aannemen (oftewel het liefst onder de 19) maar vervolgens mag je dat niet bij een ouder iemand vertellen wanneer hij solliciteert. Bij voorbaat al kansloos dus.

  18. kan gewoon niet

    Genoeg klachten te melden over de AH. Het is duidelijk dat de managers zich niet houden aan het CAO en het de gewoonste zaak vinden om je te kleineren. Sterker ze geven je bij je contract niet eens een exemplaar van het CAO mee, nee alleen een papiertje wat je allemaal niet mag en wat je plichten zijn als medewerker. Ik heb de kantine is uitgepluist en zelfs daar is geen CAO te vinden. Wel heel verdacht allemaal….Ik heb zelf in 3 maanden tijd al genoeg meegemaakt daar. Mijn contract wordt niet meer verlengt omdat ik “te oud” ben (ik ben net 18).
    Het is ook duidelijk dat ze er alles aan doen dat je van zelf wel ontslag gaat nemen (ze zetten je leuk voor het blok door te zeggen “of je bent tot je einde contract nooit meer ziek of je moet ontslag nemen) . Dan krijg je nog zo iets belachelijks aan de telefoon te horen dat HUN BEPALEN WANNEER DAT JIJ ZIEK BENT EN ZIEK MAG ZIJN.
    Het oudere persooneel krijgt steeds minder werk en ze nemen iedere week minimaal wel iemand weer aan die net 16 is. En zodra ze te oud worden mogen ze weer weg.
    Het is voor mij wel duidelijk dat het slavernij praktijken zijn die er binnen de muren van AH gebeuren. En ik hoop ook zeker dat dit allemaal ooit aan het licht word gebracht via radio,tv, krant enz.

  19. ook ik heb een klacht als medewerker.ik werk als kwaliteitsmedewerker. volgende week zijn er twee medewerkers van de drie op vakantie en er wordt geen vervanging voor geregeld en moet ik dus niet werk voor 15 uur af krijgen maar voor 55 uur ik heb nu al slapeloze nachten en veel hoofdpijn want het kader kan heel onredelijk zijn

  20. Ook ik heb als medewerker van ah een klacht.Mijn bedrijfsleider mag mij niet omdat ik een chronische beperking heb waar ik wel eens voor moet verzuimen Hier ben ik 35% voor afgekeurd. Hij probeert hier een slaatje uit te slaan door mij werkzaamheden te laten doen in het zelfde tempo als mijn collega s terwijl er in mijn contract staat dat ik iets langer over de werkzaamheden mag doen. Ook stuurt hij mij iedere keer naar de arbo als ik een klein ongelukje heb waar ik een dag of twee voor thuis zit. Zoals een actie kop die niet goed gemonteerd zat en die ik op mij kreeg, waar ik dus flinke nek- en rugklachten van had. Ook ik sta flink onder werkdruk. Ik ga toch nog met plezier naar mijn werk

  21. Erg herkenbaar. Albert Heijn Someren filiaal 1137 doet dit alles voortdurend. Vrijwel geen medewerker die momenteel nog met zijn plezier naar het werk gaat

  22. Ik werk al sinds mij 15e bij albert heijn en inmiddels 7 jaar verder nog steeds in dienst. Als student begin je vanaf je 18e pas lekker te verdienen bij albertheijn. Dat was dan ook het moment waarop ik begon te merken dat mijn filiaal hier totaal niet tevreden over was. Stapsgewijs werden er wijzigingen doorgevoerd met als focus “bedrijfsbelang”. Het kader begon je flexibel in te plannen doormiddel van 2 shifts en het boeken van uren op andere dagen. Dit in het mom van ” als we maar geen pauzes moeten geven”. Ook ik heb een 12 uur contract en heb de laatste 4.5 jaar altijd op zondag 9 uur mogen werken. Nu was de maat vol voor mijn baas en ik werd gedwongen om uren af te staan op de zondag en daarvoor worden nu 15 jarigen ingezet. Ons filiaal laat studenten nog maar 3 uur per keer werken. Het is dan aan de student om te voldoen aan zijn 12 uur contract anders wordt deze na een periode van 3 maanden stilzwijgend aangepast in het systeem. Ons filiaal kampt met veel vaste werknemers afkomstig vanuit een overname. Het managment wordt hierbij dus gedwongen om de jongeren uit te knijpen op pauze’s en uren.

  23. Ook ik heb een klacht betreffende de behandeling van personeel bij Albert Heijn.

    Ik werkte in een franchise in een wat minder goede wijk ergens in Nederland. Het gebeurde vaak dat klanten zich erg asociaal gedroegen en sommige caissières daarom al snel ontslag namen.
    Vlak voor de zomervakantie werd ik aangenomen als caissière en ergens in augustus kreeg ik een gesprek over dat klanten klachten indienen over mij en ik moet weten dat het dan exit is. Wat voor klachten, werd me niet duidelijk gemaakt.
    De komende maanden liepen zonder problemen. Mijn contract van zes maanden liep een maand voor mijn achttiende verjaardag af en precies een maand daarvoor werd ik gebeld met de vraag of ik even langs wilde komen. Ik kreeg te horen dat een mevrouw wilde pinnen en dat kon niet dus heeft ze een klacht ingediend over *naam* blond haar. En omdat mij verteld was dat ik moest uitkijken met klachten en de manager niet wil dat er klachten binnenkomen werd mij verteld dat mijn contract niet werd verlengd.

    Volgens mij is de echte reden dat ik weg moest dat ik bijna 18 ben en doordeweeks alleen op donderdag vanaf 4 kon werken. (En veel andere dagen vanaf 5 maar je moest om 4 beginnen alleen een enkel jonger meisje mocht om 5 beginnen) – in het weekend kon ik altijd maar werd ik alleen op zaterdag ingeroosterd voor een paar uurtjes.
    Opvallend was dat ondanks dat ik zo een vreselijke werknemer ben die ervoor zorgt dat er klachten binnenkomen bij AH ik nog wel ingeroosterd stond/werd en mocht (moest) blijven werken tot einddatum contract?

    Enkele maanden later ben ik aangenomen bij een groot non-food bedrijf. Hier heb ik 14 maanden gewerkt, toen nam ik zelf ontslag. Dit bedrijf had meerdere managers en allen waren ze zeer tevreden over mijn klantvriendelijkheid en enthousiasme, dit kwam zelfs terug in de beoordelingsgesprekkem en ik heb een brief gekregen met een verklaring dat ik een goed medewerker ben geweest die ik kan gebruiken bij sollicitaties in de toekomst.
    Bij dit bedrijf kreeg ik veel klanten uit dezelfde wijk als de AH, sommige herkende ik zelfs, maar hier ging wel alles goed?

    Ik vind het echt schandalig om te zien wat er in de AH filialen in heel Nederland gebeurt, maar vergeet niet dat we iets hebben waar we gezamelijk onze woedde over kunnen uitten en waar we elkaar mee kunnen steunen!

  24. Ik ben teamleider in denhaahg en heb ook dagelijks extra mensen langer moeten houden om het werk af te maken. Ik heb vaak genoeg 15 jarigen langer aan het werk gehouden om zo de resultaten te behalen. Samen met mijn bedrijfsleider hebben we veel misbruik gemaakt van de jonge knapen in d e winkel. Ik wou dat ik liever groenteman of kwaliteitsjongen was gebleven. Dan was ik niet betrokken geweest bij deze uitvoering.
    Groetjes Jayant

    • Hi Jayant,

      Ik zit gewoon ff thuis te websurfen (geen connecties m AH) en las net je stukje. Je lijkt behoorlijk open en onverbloemd je mening te hebben gegeven…

      Wat ik me na t lezen van jouw stukje/mening afvraag/vroeg:

      “Heeft het vertellen van jouw ervaring hier nog enige (negatieve) gevolgen/consequenties voor je gehad??
      (Hoop uiteraard van niet !!)

      Groet,
      O. Bos

  25. Met het verwijderen van het midden kader (bezuiniging) wijst men nu afdeling mensen aan die sturing moeten geven. Echter, men geeft niet de juiste management structuur aan waardoor deze mensen wel worden afgerekend en geen beloningen krijgen. Ook intimidatie, om dit door te persen op alle geledingen geschiet dagelijks. Middelen worden niet geschuwd hierin. Voorbeelden van misstanden worden onder het kleed geveegd. FNV neem je verantwoording hierin en steun je leden hierin!

  26. Mijn zoon werkt nu (nog) bij AH. Heeft een 6mnd contract gehad en heeft het altijd naar zijn zin gehad. Gemotiveerd, hard werken en zijn eigen centen verdienen. Nu blijkt dat hij de laatste 1-2 mnd steeds niet zijn werk af krijgt. Teamleiders (waren altijd vol lof) zijn plots ontevreden. Moet echt wat veranderen!! Wat blijkt. Kijk je de contracten na en zit hij in de laatste fase van zijn 3e contract. Over 3 week loopt dit af. Daarna zijn ze verplicht hem een vaste aanstelling te geven. Dit wil meneertje AH natuurlijk niet dus pesten ze je weg. Wat een beleid! Als ze nu transparant en eerlijk zeggen dat ze contractueel risico lopen. Geven ze aan dat hij 3 mnd even niet kan werken en dat ze hem daarna graag weer terug willen. Dan ben je eerlijk en krijg je van mij waardering. Ik snap dat je tijdelijke krachten niet voor langere tijd wil hebben. Maar jongens die nog moeten studeren, meer in hun mars hebben willen echt wel hier rekening mee houden. Nu krijgen ze te horen dat ze slecht zijn (en nooit een onvertogen woord daarvoor) zonder dat ze in de gaten hebben dat hun 3e contract zeker eindig is. Mijn zoon heeft een behoorlijke geestelijke dreun gehad door de negatieve signalen zonder dat daarvoor aanleiding was. Schandalig!!! Dit is dus het beleid. Wees gewaarschuwd! Na 15/16 mnd doe je alles slecht en lig je er binnen 18 mnd uit. Bij navraag bleek ik gelijk te hebben.

  27. (ook bij Jumbo…)
    Ik werk niet bij AH maar bij de Jumbo en het is bij ons zo goed als hetzelfde verhaal. Zowel in het filiaal waar ik werk en andere filialen.
    Ik werk er al sinds m’n 15e en kreeg als één van de enigen een vast contract. Hier heb je maar weinig aan, want toen ik 19 werd werd ik plotseling steeds minder ingepland. Inmiddels nog maar 1 avond in de week. Ik heb ook gemerkt dat ze me een tijdje geprobeerd hebben ‘weg te pesten’ net als de rest van het personeel wat nu weg is door zeer onredelijk te doen. Tegenwoordig wordt je hier op je 14e aangenomen en mag je op je 17e al weer vertrekken (als je geluk hebt, want velen moeten voor die tijd al weg. Het is namelijk zeer makkelijk om aan nieuw personeel te komen).

    We werken sinds een maand met een inkloksysteem. Helaas wordt er tegen bijna niemand eerlijk verteld hoe dit werkt. Alles wordt op kwartieren afgerond en altijd zo goed als in het nadeel van de medewerker. (20:14 wordt bijv 20:00). Ook passen ze geregeld deze uren handmatig aan zodat overuren niet uitbetaald worden. De werkdruk ligt namelijk onrealistisch hoog waardoor velen vaak minimaal een half uur extra bezig zijn.

    Over pauzes wordt ook ontzettend moeilijk gedaan. Je moet minimaal 4 en een half uur werken voor je in ieder geval een kwartier pauze hebt. Zelfs wanneer je 4 en een half uur werkt wordt dit vaak geweigerd en krijg hier allerlei smoesjes voor te horen. Bovendien nemen veel medewerkers alsnog geen pauze uit angst om hun werk niet af te krijgen.

    Ook bizar is dat je bijna een maand van tevoren moet aangeven als je een dag niet kunt terwijl de roosters nog niet eens een week van tevoren klaar zijn. Dit kan dus opleveren dat je donderdag pas weet dat je maandag moet werken. Kun je niet? Dan moet je het zelf regelen.

  28. goedemiddag,

    ik heb in februari 2015 ook al een stuk geschreven over het beleid bij de albertheijn ,nu wilde ik dus weer naar 4 mnd solliciteren bij een andere albertheijn want ik ga ervan uit dat er goede filialen zijn en waar het beleid wel goed is,maar ik heb verleden week gebeld met een filiaal in barendrecht en ik had toevallig gelijk de sm aan de lijn en die vertelde mij dat hij het best zou willen om mij aantenemen alleen het beleid van albertheijn is nu als je voor 1999 geboren bent niet tehoeven te solliciteren en hij zei het zou makkelijker voor de leidinggevende zijn als dat erbij gezet zou worden in de krant etc,maar dit is toch gewone leeftijdsdiscriminatie of begrijp ik het verkeerd ,ik wilde dat daar eens naar gekeken werd want volgens mij denkt de ah ze maken ons niets of zo.
    ik heb altijd met veel plezier gewerkt bij de ah,totdat de wolf in schaapskleren sm kwam,volgens oud-collegas is de omzet nog nooit zo laag geweest,zulke gasten moeten worden aangepakt en niet de hard werkende medewerker.

    • Vlugger jaapie huilie huilen

      Albert heijn filiaal godebalgkwartier 149 Utrecht

      Gaan zij asociaal om met de wajongers, niet goed inwerken, agressief omgaan met hun eigen personeel. Liegen en draaien en intimideren. Zij schreeuwen tegen je in de winkel waar klanten bij zijn. Kleineren je waar klanten bij zijn. Aantastelijk worden ze als je niet naar hun pijpen danst. Chanteren waar de klanten bij staan.

      En bedreigen je gewoon als je hun proefplaatsing van 2 maanden niet volmaakte. Terwijl je een proefplaatsing hebt en kan gaan en staan waar je wilt, want daar heb je toch een proefplaatsing voor. Als het niks is zoals je het had verwacht dan mag je toch gaan.

      En ik kreeg in die proefperiode geen cent uitbetaald, ook werken zonder pauze want dat heb je daar maar te accepteren. Zo niet dan zijn er voor jou tien andere.

      En de salaris was ongeveer gelijk als mijn uitkering. En de fout altijd afschuiven aan een ander, het is nooit de fout van de filiaalmanager of de teamleider. Je moest dingen regelen of ergens terecht als je met vragen zat over je werk bij je Jobcoach of Buddy, maar die was er niet altijd aanwezig. Dus dan krijg je op je kloten omdat je het aan een andere teamleider had gevraagd.

      En meer lading geven dan je dat het af kan krijgen met vakkenvullen. En dan als een hond behandeld worden omdat je werk niet optijd af hebt gekregen. Mij zien ze niet meer terug. Je wordt daar respectloos en als een beest en onbeschoft behandeld en geestelijk mishandeld waar de klanten bij staan.

      Zij mogen je grof afbekken en oh wee als je wat terug zegt, want daar zijn zij niet van gediend. En wat ik niet snap: er lopen daar in de winkel 5 teamleiders en je mag niks aan ze vragen als je ze nodig hebt op dat moment want dan wordt het vedraait en bij elkaar gelogen en dan krijgt je op kloten van de Albert heijn baas.

      En als een product over datum was, werd bewust een bonussticker over de datum geplakt om het artikel maar toch te verkopen terwijl het al ruimschoots over datum was. Als je daar wat van zegt dan houden ze elkaar de hand boven het hoofd. En dan schuiven zij de fout af aan ander en dan wordt je grof afgebekt.

  29. Vriendin van vakkenvuller

    Gezellig bedrijf, hoor die AH. Mijn vriend werkt al bijna 15 jaar bij de AH in Haarlem. toen hij vandaag zijn rooster ging checken voor de aankomende periode, kwam hij erachter dat hij op koningsdag en 5 mei ingepland is. Voor zover ik weet, zijn dat verplichte vrije dagen en hoeft hij dus helemaal niet te werken. Toen hij dit ten sprake bracht, werd hem gezegd dat hij niet heeft aangegeven, niet beschikbaar te zijn. Dit had hij dan moeten doen via een website. Nu was dat programma net vernieuwd en heeft ook niemand hem even gezegd dat hij zijn beschikbaarheid door moest geven. Hij heeft aangegeven dit aan te pakken via de vakbond. En in ieder geval gaan we contact opnemen met het juridisch loket. Het flauwe eraan is, dat als je dit soort stappen gaat ondernemen er een grote kans is, dat je gepest gaat worden, dit voelt hij ook al aankomen.

    Ook komt hij 1 keer per jaar thuis met de mededeling dat hij in het weekend moet werken, om te tellen. Meestal resulteert dit in dat hij zateravond tot middernacht moet werken en dan ook de zondag erna, maar dan heel vroeg in de ochtend.

    Dit zijn dus weer een paar voorbeelden hoe AH met zijn personeel omgaat. Zeer betreurend.

  30. Beste allemaal,

    Momenteel ervaren wij net als jullie het schandalige beleid van AH aan den lijve. Dat resulteert in een ongemotiveerde groep werknemers die hun recht op halen bij een advocaat. Het beste is om zelf bewijsmateriaal te verzamelen en dan contact op te nemen met het Juridisch Loket. Dit is gratis. Deze zullen adviezen uitbrengen die je aan je leidinggevende kan tonen. Wees niet bang, vooral niet wanneer je in je recht staat. Ga het gesprek aan en je zal vanzelf merken dat je 9 van de 10 keer gelijk hebt omdat ze eromheen draaien met een lulverhaal wat aan geen kanten klopt. Wil dit niet lukken, neem contact op met het Juridisch Loket. Deze zullen je uiteindelijk doorverwijzen naar een advocaat. Albert Heijn is heel huiverig tegen een rechtszaak omdat de kans groot is dat ze deze zullen verliezen. Niet dreigen maar doen.
    Bij ons wilden ze de jongeren ouder dan 18 verplicht vrij laten nemen 1x in de maand terwijl dit een recht is. Met hulp van het Juridisch Loket en een mooie brief geschreven aan de HR (deze heult samen met de vijand maar wanneer je gelijk hebt zullen ze toegeven) en uiteindelijk is dit niet doorgegaan. Nu komt het erop neer dat we met onze 12 uur contracten min of meer gedwongen worden om 4 dagen in de week te werken. We zijn ingeroosterd zonder overleg. Dit moet je echt niet pikken. Pak je recht voordat zij het de poten onder je stoel vandaan zagen.

    • Mijn zoon werkt in Albert Hein op het Lambertus Zijlplein in Amsterdam Nieuw-West. Gelukkig heeft zijn vader de uren bijgehouden die hij had gewerkt. Hij heeft de hele zomer gewerkt en altijd werd hij voor extra uren gevraagd maar kreeg die niet uitbetaald, ook op de dagen dat hij niet moest werken en toch gebeld werd of hij kon komen werken kreeg hij niet uitbetaald. Ik heb gebeld met de manager en die gaf aan dat de teamleiders dit inderdaad doen en dat mijn zoon bij hem moest komen om de uren te controleren, alleen kon hij niet alles doorgeven aan personeelszaken omdat mijn zoon 15 jaar is en maar tot 19 uur mag werken en dat hij gewoon altijd om 19 uur naar huis moest gaan. Daarna is het een tijdje goed gegaan totdat er een nieuwe teamleider kwam die in de 20 jaar oud is. Die heeft elke dag met de jongens problemen dat ze langer moeten werken omdat ze hun werk niet goed hebben gedaan. En als hij hun aanspreekt is dit met straattaal en erg onbeschoft en kleinerend. De jongens hebben hem opgenomen als hij tekeer gaat tegen hun. Ik heb boos opgebeld en hij zegt dan: Lekker als je het niet bevalt hou je je zoon maar thuis. Ik heb de manager gebeld en hij begreep mij en zou de teamleider aanspreken en dat het niet nodig is dat ik dit zou melden bij het hoofdkantoor. Vandaag moest mijn zoon beleg vullen en daarna moest hij weer ergens anders vullen terwijl hij al klaar was met werken, en toch kreeg hij weer te horen je bent traag en is weer gekleineerd. Mijn zoon heeft antwoord teruggegeven en nu hoeft hij niet meer terug te komen. Zijn vriendje had gisteren rapport besprekening op school met zijn ouders heeft dit ook netjes gemeld maar toch loopt die teamleider naar mijn zoon: Waar is jouw vriendje en zeg hem dat ie mag opsodemieteren hij is ontslagen. Zijn vader heeft weer gebeld en dan wordt er gezegd hij is niet ontslagen. Ik ben nu ook van plan de inspectie in te schakelen. Mijn zoon is nooit 19:00 uur thuis. 1 keer is hij pas om 11 :00 uur thuisgekomen totdat ik had gebeld van waar blijft hij. Mijn zoon krijgt zelfs van de beveiligers en andere jongens te horen dat hij hun weg wil hebben en er alles aan zal doen om hun te laten ontslaan. Mijn zoon heeft met de andere teamleiders goed contact en die zeggen ook dat zij niet weten wat zijn probleem is en waarom hij zo doet. In Nieuw-west willen ze de jongeren motiveren om aan het werk te gaan maar door zulke teamleiders van Ahold ongeschoold leiding te geven raken de jonger gedemotiveerd en hangen ze weer rond op straat.

      • Beste “moeder van zoon”…. 😉

        Ik las zojuist uw stukje… en ondanks dit al weer enige tijd geleden is (apr 2015), wil ik toch ff kort reageren:

        Ik HOOP dat u in de tussentijd hier nog werk van heeft gemaakt!! Zorg maar lekker dat “de onderste steen bovenkomt”… er wordt idd regelmatig en bij diverse winkels gesjoelend met werktijden en niet uitbetaalde uren!!

        Na het lezen van uw stukje kon ik maar een ding bedenken:
        Die gast (vulploegleider/rechterhand vd manager), heeft waarschijnlijk even goed de waarheid gehoord met de mededeling dat dit anders consequenties voor hem zal hebben.
        Vandaar dat hij uw zoon als “potencieel gevaar/bedreiging” ziet/zag…

        In de tussentijd nog contact gehad met het Juridisch Loket??
        Dit is KOSTELOOS en zit door heel Nederland !!

        Suc6…. zoniet: SUC7 !!!

        O. Bos

  31. Hallo ik herken heel veel verhalen hierboven zoals het nu ook bij mij gaat.Ik ben 17 jaar in dienst van Albert-Heijn op de verkoop afdelingen.Vorig jaar oktober is er van alles gebeurd tussen de leiding en het personeel volgens hun maakte wij er ons erg makkelijk van af met alles en er moest wat gebeuren.En ja na dat iedereen gesprekken had gehad was ik als laatste aan de beurt.Het gesprek was nog niet eens begonnen of ik kreeg te horen dat ik overgeplaatst werd voor een half jaar was dit om te zien hoe het allemaal moest wat een shock hoe moet ik alles regelen met twee kinderen van 6 jaar.Gelukkig hebben wij een hele lieve gastouder die mij aanbood om morgens om half 7 bij mij te komen zodat ik op tijd op mijn werk kan komen dus voor een half jaar uit de brand geholpen.Eind november ben ik in het andere filiaal begonnen en zal dan 1 juni terug komen dit heb ik ook op papier vast laten zetten.Na veel gesprekken met de ASM daar kwam er 6 weken geleden weer veel verwarring hij gaf aan dat het niet goed was om weer terug te gaan er was te veel gebeurd volgens hem en dat komt niet meer goed.Ik ben naar huis gegaan en ben erover na gaan denken 2 weken daarna weer om tafel en verteld hoe ik erover dacht en dat ik gewoon weer terug ga naar mijn eigen winkel.Vorige week een gesprek aangevraagd met mijn eigen SM en de vraag gesteld hoe zij hier in stond.Het antwoord was duidelijk ze was niet echt positief en gaan kijken of ze wat anders voor mij kunnen vinden met als reden dat ik een grote invloed had op het personeel bij mij op de afdeling.Terwijl personeel en klanten mij missen en dit helemaal niet zo zien.Tuurlijk ik ben het niet overal mee eens maar zo denkt iedereen er dan over en hebben wij het als team daar gesprekken over maar ben ik dan de boeman!! ZE willen graag iemand achter hun hebben staan prima maar als ik het niet mee eens ben dan mag je niks zeggen.Alle filialen hier in de beurt zijn franchise bedrijven dus zou ik verder weg moeten,dit is dus geen optie ivm de kinderen.Hoe wat en Nu ik moet wachten tot hun het besluit hebben genomen waar ik heen kan.Dit is echt niet te doen en ga er mee onderdoor.Slecht slapen en veel prakkiseren.Het filiaal waar ik nu zit wil ik absoluut niet te kort doen maar af en toe denk ik wel eens zoek het uit met de rotzooi.Het ergste van alles vind ik dat je nergens terecht kunt want baas van de leiding is het helemaal met hun eens dus een gesprek is geen optie.Waar kun je dan terecht als het personeel in de problemen zit en niet met je leiding het erover kunt hebben.Wachten wachten wachten tot het besluit is genomen.

  32. Ook ik als 15-jarige voldoe niet aan mijn werkrechten,
    Ook vind ik dat ik respectloos wordt behandeld en ik geen fatsoenlijk contactpunt heb!
    Ik krijg mijn werk nooit savonds af omdat ik in mijn eentje de hele vers afdeling moet uitscannen op derving wat pas vanaf 19:50 mag, ik word doorbetaald tot 20:15!
    Ik mag eigenlijk maar werken tot 19:00 maar werk dus meestal tot 20:30 en dan moet ik nog wachten op de casierres die wel uitbetaald krijgen tot 20:45 en ik niet, wacht dus onbetaald!
    Ook mijn pauzes kloppen niet, ik was verplicht om op een zaterdag 10 uur te werken en heb in totaal driekwartier pauze gehad!
    Ik heb daar wat van gezegd en toen werd ik boos aangekeken!

    Daarbij ben ik tijden het werk mijn naambordje verloren, en ben nu verplicht een nieuwe aanteschaffen wat min mooi €7,50 kost!
    Is dit normaal?

    Volgens mij krijg je aan het einde van de maand je loon toch? Wik krijgen het in het midden van de maand erop.

    Ik weet niet waar ik naartoe moet met dit soort problemen want hij is heel gierig op zijn geld ( een vriendin mist 20 uur aan loon, “dat krijgt ze nog uitbetaald” zogenaamd, 2 maanden geleden)

  33. Ik ben ook werkende bij de ah en heb ook een paar klachten. De pauzes zijn echt slecht geregeld, ik moest dus eerst 4 uur lang werken en dan pas krijg ik een kwartier pauze waarna ik nog maar 3 kwartier hoef te werken..ik wacht dus veelste lang op mijn pauze en val zowat flauw achter mijn kassa van de honger. Als 18 jarige krijg ik snel honger. Ook hoor ik van collega’s dat wanneer ze een bepaalde leidinggevende hebben op een dag waarop ze 5 uur werken(deeltijd werkers) dat ze dan helemaal geen pauze krijgen! Ook mag je contract niet verlengd worden na 2 jaar werken bij deze franchise wat ik echt belachelijk vind. Een vriendin van mij werkt al 3 jaar als deeltijdwerker bij een andere supermarkt en bij de deze ah kan dat niet eens! Ook als je een ‘goede werknemer’ bent.

    • Onze dochter werkt van 18 tot 19.30, maar komt op haar werkdagen altijd veel later thuis. Als ik navraag hoeveel uur er zijn opgeschreven weet ze dat niet en wordt haar blijkbaar ook niet verteld, ondanks dat ze het vraagt. Onlangs kwam de teamleider in opleiding er zelf mee: hij had gezegd dat ze de “norm” niet haalt en dat hiervoor tijd wordt afgetrokken. Dit is ook aan mij bevestigd toen ik hierover heb gebeld met de teamleider in opleiding.
      Ze wordt geregeld van haar werk gehaald door klanten die haar wat vragen. Klantvriendelijk als zij is, loopt ze snel even mee met de klant en werkt dan weer door. Als dit 10x op een avond gebeurt, begrijp ik ook dat je dan niet de “norm” kunt halen. Daarbij zou een kar met voorraad zo moeten zijn ingedeeld dat deze “norm” ook haalbaar is! Ik heb het gevoel dat de norm hoog gelegd wordt, opdat dit niet of nauwelijks haalbaar is, waardoor dan de overige uren niet uitbetaald hoeven te worden. Ook als anderen niet klaar zijn, moeten deze uit geholpen worden, maar ook deze tijd wordt niet uitbetaald! Het lijkt erop dat teamleiders geïnstrueerd zijn om zo weinig mogelijk uren te schrijven. Ik houd bij welke uren mijn dochter gewerkt heeft en het is opvallend dat het alle keren gebeurt dat ze een half uur tot een uur langer heeft gewerkt. Deze uren zijn niet geschreven omdat ze de norm niet gehaald zou hebben. Overigens wordt bij het afmelden de uren niet altijd direct opgeschreven.
      Verder moet er ook altijd nog een “5 minuten-check” plaatsvinden. Dit is meestal geen 5 minuten maar loopt regelmatig tegen de 30 minuten . De teamleider in opleiding zei: voor de 5 minuten-check is geen budget en krijg je ook niet betaald! Sophia is heel bescheiden en reageert hier ter plekke niet op.
      Ik begrijp wel steeds meer de term: AH let op de kleintjes. Ik zie het nu meer als uitbuiting en hamsteren uit de kleine loon vergoeding van de jongeren.

  34. Erg herkenbare verhalen.

    Bij “mijn” AH wordt ook op grote schaal werknemersrechten geschonden. Teamleiders die van rond de 20 die 16-jarigen dwingen onbetaald over te werken is de normale gang van zaken.

    Ook worden medewerkers 3 uur en 3 kwartier aan één stuk ingeroosterd zonder pauze, “want die pauze zijn die 15 minuten die je later bent begonnen” – alleen hoort een pauze in het midden van de shift te zijn en doorbetaald te worden.

    Als er lange dagen gewerkt moeten worden zetten ze die als 2 losse shifts op het rooster om je maar een kwartier minder pauze te geven, ook al heb je daar recht op. Het excuus is dan “ja, maar je werkt 2 losse shifts, en die hebben los geen pauze” – terwijl de tijden van start tot eind je wél recht geeft op een extra kwartier. Creatief boekhouden in het voordeel van AH.

    Er werden jongeren gedwongen op kerstavond te werken terwijl ze naar de kerk wilden en ver van te voren vrij gevraagd hadden. Éen van mijn collega’s in deze situatie vroeg of een ander voor haar mocht werken, maar dat werd geweigerd, ook al mag AH haar helemaal niet dwingen op een religieuze feestdag te werken. Dat is gewoon tegen de wet!

    De collega die voor haar wilde werken kwam zelf niet aan zijn uren, dus ook de rechten van deze collega werden met deze actie geschonden.

    Bijna iedereen in een hogere functiegroep (denk bijv baliemedewerkers) krijgen gewoon standaardloon, i.p.v. het hogere loon waar ze recht op hebben, want “dat doen we niet meer”. Ook directe schending van rechten.

    AH behandelt zijn personeel als vuil. Leeftijdsdiscriminatie, intimidatie, onbetaalde werkzaamheden, dwang, pesten. Iemand zou hier iets aan moeten doen, want dit is gewoon schandalig.

  35. Vakkenvullertje

    Ik begrijp de meeste van jullie wel, maar ik zelf ben 15 jaar en voldoe prima aan mijn vulnorm. Als ik moet overwerken dan wordt eerst aan mij gevraagd of ik kan en mijn extra uren worden ook keurig uitbetaald. Volgens mij ligt het eerder bij het filliaal waar je werkt en niet bij Albert Heijn zelf.

  36. weggepest

    Goedemorgen, na lang nadenken doe ik toch even dit bericht. Het gaat om het volgende: ik heb 13 jaar bij albert heijn gewerkt te numansdorp. Ik heb vanaf 2006 vijf bedrijfsleiders gehad waarmee ik kon lezen en schrijven en die mij alle de deli-kaas lieten runnen. Totdat er in 2014 een bedrijfsleider kwam en waarvan ik al gelijk de eerste dag gezegd heb: dat gaat het niet worden. Ik deed ineens niets meer goed, toonde totaal geen interesse in de deli-kaas-broodafdeling, vertelde mij dat ik onrust zaaide tussen kwart voor zeven en kwart over zeven maar vertelde mij dat hij niet de namen kon zeggen!!!!!! Toen me ziek gemeld wat ik ook echt was, maar volgens hem belazzerde ik de boel. Nou dus niet zes weken thuis geweest op advies van de bedrijfsarts en ben toen weer uitmezelf begonnen wat de bedrijfsarts niet een heel goed idee vond, maar toch gedaan. Ik kreeg toen te horen tijdens deze ziekteperiode dat ik overgeplaatst werd naar barendrecht want ik was toe aan een groter filiaal. Met andere woorden: ik wil van je af. Maar zelf gaan kijken als klant en die hadden dus geen plek op de deli-kaas en wisten nog nergens van. Toen moest ik maar naar papendrecht. Nou toen was de maat vol en heb ik me ontslag genomen. Wat me erg veel pijn doet maar omdat er een bedrijfsleider (wolf in schaapskleren) rondloopt en de boel verziekt en zo het werken niet meer leuk maakt kon ik niet anders. Hij heeft alleen maar mensen om hem heen nodig die ja en amen zeggen en al doe je je werk niet goed naar behoren dat interresseert hem niet. Hij is ook wel erg flexibel in zijn eigen uren in te plannen en koffiepauzes terwijl hij het personeel daarop aanspreekt. Maar schijnbaar is dat gewoon.

  37. Doordat de SM mij niet aardig vindt, ben ik geruild/overgeplaatst. De afstand van postcode naar postcode is hemelsbreed 17 km. Maar met het openbaarvervoer is het 30 km. Door de reiskosten ga ik er gemiddeld € 150,00 p/m aan salaris op achteruit. Eerst werd ik emotioneel kapotgemaakt en nu ook nog financieel. De cijfertjes zullen wel goed zijn in het desbetreffende filiaal, maar de mensen op de werkvloer worden als vuil behandeld. Het management in Zaandam moet zich schamen!!!

  38. Dit klopt helemaal, ik werk al meer dan een jaar bij ah Sarphatistraat in Amsterdam. Ik heb altijd op de avonden woensdag, vrijdag en zaterdag gewerkt. Ik heb goeie teamleiders en slechte. Teamleiders die mij en de rest van mijn collega’s (gunden) werden direct ontslagen, want dat hoort eenmaal niet bij die ah. Ik heb woensdag avonden gehad dat ik pas om 00:30 thuis was omdat ik mijn norm niet had gehaald. Maar dat is ook wel een beetje logisch toch? als ik in mijn eentje 3 karren moet vullen van het pad koffie, koek, snoep. Dit is gewoon schandalig, hoe moet een jongetje van 17 jaar, tegen een grote macht als ah optreden. Vandaag had onze ASM het over omzet en dat we harder moesten gaan werken. We werken al keihard, ik kom zelfs ‘vaak’ met ernstige rugpijn naar huis want we moeten ‘zo’ hard werken dat je niet eens aan je rug kan denken, aan je gezondheid. Jongeren van 16/17 jaar horen niet tot middernacht door te werken en de volgende dag om 09:00 uur ook nog eens te moeten werken, maar dat boeit de manager niet eens. Ja bij wie moet je dan klagen? Niemand dus.

  39. Mijn dochter is 2 maanden geleden bij de AH ontslagen nadat ze 1,5 maand bij de AH had gewerkt als vakkenvuller. Ze werd ontslagen omdat ze volgens de AH niet FIFO vulde. Volgens haar had ze dit wel gedaan, en wilden ze gewoon van haar af, samen met nog iemand anders. Het probleem is nu dat ze tot op heden niets betaald heeft gekregen. Er is door haar nooit een contract getekend. Anderen die er werken als vakkenvuller hebben ook geen contract voor zover mij bekend. Ik vraag me nu af wat ik voor mogelijkheden heb, zodat mijn dochter toch haar verdiende centen krijgt waar ze recht op heeft.

  40. Hoe gaan We dit aanpakken? Fnv neem de voor touw en roep tôt staking in elke winkel

  41. Geïrriteerde moeder

    Te triest voor woorden dit. AH kan zich schamen!
    Zo wordt omgegaan met heel veel medewerkers en niet alleen bij AH.
    Mijn dochter heeft 5 weken 6 uurtjes per week gewerkt, ook vaak langer gebleven. Haar contract werd niet verlengd en ze kreeg loon van 51 euro voor 30 uur werk. Kan iemand dit uitleggen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *