“Imagoschade supermarkten door vlees-stunts, maatschappelijke afwijzing door akties Wakker Dier”

Image

.                                                                                                                                             

Maatschappelijke afwijzing van
stunten met vlees door aktiecampagne

Tijdens de "Kennismarkt ‘Vlees,
waarom niet?’ van dinsdag 22 juni werd door experts gesproken over
de toekomst van productie en consumptie van vlees (en
vleesvervangers) in Nederland. Alida Oppers, directeur
Voedselkwaliteit en Diergezondheid van het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit, zei er van uit te gaan dat het stunten
met vlees(producten) tot imago-schade voor de supermarkten zal
leiden. Oppers: "De acties van supermarkten zijn een óntwaarding
van het product, in plaats van een vérwaarding." Volgens haar
vindt de vee- en vleessector het stunten met vlees zelf ook
verwerpelijk, maar dit heeft de akties van de supers niet verhinderd.
Ze verwacht daarentegen dat de akties van Wakker Dier dat wel zullen
doen, omdat de organisatie de stuntende supermarkten met naam en
toenaam aan de kaak stelt. "Leve de ngo's'", aldus
directeur Oppers, waarmee ze volgens het Agrarisch Dagblad de
actiegroep Wakker Dier aanduidde.

Geen
Vleestaks”

Ze gaf verder aan dat het ministerie
fiscale maatregelen ter ontmoediging van de vleesconsumptie, zoals de
zogenoemde vleestaks, afwijst. Dat middel zal volgens haar niet
leiden tot een verandering. Daarbij komt dat er dan ook een
zuiveltaks zou
moeten komen, omdat ook aan de melkproductie milieu-
en klimaatbezwaren kleven.

Kiloknallers: Besparingen op
dierenwelzijn en producenteninkomen

Wakker Dier voert sinds 18 maart een
campagne tegen het stunten met vlees(producten) door supermarkten. De
term kiloknaller
hebben ze bedacht voor de grote hompen vlees in de
winkel die voor een absurd laag bedrag worden aangeboden. Wakker
Dier: "Het is een truc die supermarkten gebruiken om klanten
naar hun winkel te lokken. Maar iedereen kan op zijn klompen
aanvoelen dat er bij een vleesprijs van 2 of 3 euro per kilo, geen
cent is geïnvesteerd in dierenwelzijn. Het getuigt van een groot
disrespect voor dieren."

Een paar van de gevolgen voor de
dieren:

* Geen daglicht: dieren worden suf
en lusteloos. Ze bewegen minder en worden daardoor sneller zwaarder
* Geen ruimte: meer dieren op een
kleiner oppervlak betekent meer opbrengst per vierkante meter* Geen extra kosten: als ze te
dicht op elkaar zitten, gaan dieren elkaar bijten of pikken. Tanden,
staarten en snavels worden verwijderd om verwondingen te beperken.
Verdoven kost tijd en geld, dus dat wordt achterwege gelaten* Transport: slachten is in landen
als Polen en Italië enkele dubbeltjes goedkoper dan hier. Enorme
aantallen dieren worden in vrachtwagens gepropt om heel Europa
doorgesleept te worden* Levensduur: er wordt al jaren
gefokt op snelle groei van dieren. Nu hebben dieren in recordtempo
genoeg vlees aan hun lijf om geslacht te worden. Maar het zwakke
skelet, dat niet zo hard meegroeit, heeft het in veel gevallen dan al
begeven. Zodra een lading dieren naar de slachterij is afgevoerd, kan
de stal direct opnieuw gevuld worden


Gevolgen voor producenten:

* meer vleesverkopers verlagen hun
verkoopprijs
* de winstmarges van de
supermarkten worden kleiner
en om toch aan te blijven verdienen,
zetten de supers de leveranciers steeds meer onder druk* boeren worden gedwongen om steeds
meer kostenbesparende maatregelen door te voeren om zelf het hoofd
boven water te houden. En de dieren zijn hiervan de dupe.

 

"Nieuw front" tegen
stuntende supers

Op 23 juni meldde Wakker Dier, dat de
C1000 zich niets aantrekt van de kiloknaller-campagne en doorgaat met
stunten. Volgens het Agrarisch Dagblad (van 18 maart) zou de
boerensector zich wel achter de anti-kiloknallercampagne willen
scharen. De LTO en NVV wijzen er op dat extra welzijn voor de dieren
alleen kan worden gerealiseerd door een betere prijs te betalen aan
de producent. Wakker Dier pikt deze signalen op en schaart zich aan
de zijde van de primaire sector. "Zo ontstaat een nieuw en
opmerkelijk front dat zich opstelt tegen de supermarkten," aldus
de organisatie.

 
 

Bronnen:

– "'Vleesacties
schaden imago supers'
," Levensmiddelenkrant, 23 juni 2010.
– "'Vleesacties
beschadigen imago supers'
," AGD, 22 juni 2010.
– "Kennismarkt:
Vlees, waarom niet? 22 juni 2010
," LEI, 25 mei 2010.
– "Kiloknallers,"
Wakker Dier.
– "Start
kiloknallercampagne: vlees goedkoper dan kattenvoer
," Wakker
Dier, 18 maart 2010.
– "Kiloknaller
onder vuur
," Wakker Dier, 23 juni 2010.
– "Veertig
striptekenaars in actie tegen de kiloknaller
," Wakker Dier,
26 mei 2010.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *