Supermarkten uit de gratie

(Overgenomen uit de Volks-krant – http://www.volks-krant.nl/2010/supermarkten-uit-de-gratie/)

Van onze verslaggeefster Wil Kloos

AMSTERDAM – Het is meer dan een trend: de supermarkt wordt
steeds vaker gemeden. Een groeiende groep boeren houdt de productie en
distributie van met name groente en fruit in eigen hand.

Marktonderzoekers begrijpen die ontwikkeling wel. ‘De huidige
voedselvoorziening is afhankelijk van goedkope, maar vieze en eindige
fossiele brandstoffen als olie en uranium. Dat alles wordt schaarser en
duurder. Regionalisering en zelfvoorziening, ofwel autarkie, zijn de
toekomst’, meent Ton Zwalkenbreur, hoogleraar Consument en Eten aan de
Rotterdamse Erasmusuniversiteit.

Veel Nederlandse boeren zien deze ontwikkeling als een mogelijkheid
om zich te bevrijden van het juk van groothandel en supermarktketens.
Wie direct aan de consument levert, krijgt een eerlijke prijs én meer
waardering voor zijn werk. Henk Wester, tuinder in de buurt van Zwolle,
spreekt van zijn ‘redding’. ‘De boeren trekken in de strijd met de
groothandel altijd aan het kortste eind. Nu lever ik aan winkels in de
omgeving, zelfs direct aan particulieren en instellingen. In ruil krijg
ik een betere prijs, hoef ik minder te produceren en kan ik makkelijker
biologisch te werk gaan. Ik houd zelfs nog tijd over om af en toe gewoon
eens over het land te lopen.’

Voedselteams

Vooral de ‘voedselteams’ nemen een hoge vlucht. Het fenomeen is komen
overwaaien uit België, waar de afgelopen jaren honderden van zulke
groepen zijn opgericht. Het idee is simpel: in een dorp of wijk regelen
bewoners zélf de inkoop bij een boer.

Marieke Schop uit Purmerend is er helemaal vol van. ‘Via een
buurvrouw hoorde ik van het initiatief’, vertelt ze. ‘Een bezoek aan
boeren in de buurt en een proefavond trokken me over de streep. We
betalen nu zelfs minder voor onze groente en fruit, het is bijna
allemaal biologisch en de boer krijgt een betere prijs. Het is toch te
gek voor woorden dat we voor zoiets belangrijks als eten afhankelijk
zijn geworden van een handjevol multinationals?’

Inspelen op de trend

En de bekritiseerde supermarkten? Marktleider Albert Heijn heeft
inmiddels laten weten serieus te onderzoeken hoe zij kan inspelen op
deze trend. ‘Juist met ons distributienetwerk moet het mogelijk zijn
producenten en consumenten nader tot elkaar te brengen’, denkt een
woordvoerder.

Marieke Schop kijkt de kat nog even uit de boom. ‘Als het voedsel er
gezonder en schoner, en de boer er beter op wordt, mag de supermarkt wat
mij betreft best aanhaken bij deze ontwikkeling. Maar tot die tijd
blijf ik mijn appeltje bij de boer halen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *