Supermarkten winnen marktaandeel ten koste van foodservice

(25 januari 2010) Volgens het FoodService Instituut Nederland heeft de consument in 2009 ruim 150 miljoen euro minder uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan in 2008. Daarbij hebben de ‘foodservicekanalen’ marktaandeel ingeleverd en hebben de supermarkten hun aandeel juist fors uitgebreid.

Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft de consument in 2009 ruim 150 miljoen euro minder uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan in 2008. De omzet van de gezamenlijke ‘foodservice-kanalen’ (Horeca, Catering en Gemaks outlets) was in 2009 650 miljoen euro minder dan het jaar ervoor. De supermarkten realiseerden 900 miljoen euro meer omzet bij de verkoop van voedings- en genotmiddelen. Ook de omzet van de verschillende speciaalzaken is gedaald, en wel met 400 miljoen euro.

De FSIN concludeert dat de consument niet zozeer bezuinigt op de aantallen maaltijden of eetmomenten, maar dat zij/hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert. Minder in de horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar je goedkoper uit bent (gemaksector en supermarkt). En binnen de supermarktengroep hebben de duurdere formules ook ‘last’ van de kritische bestedingen van klanten die nu meer letten op de prijs/waarde verhouding van het aanbod.

Deze verschuiving wordt aangeduid met ‘downtrading’ en is iets dat in alle Westerse landen speelt. Tijdens de horeca-vakbeurs op 12 januari gaf de FSIN meer uitleg bij deze downtrading en de effecten daarvan voor de verschillende aanbieders op de Nederlandse markt voor voedsel en levensmiddelen. Om niet nog meer marktaandeel te verliezen zullen de ‘foodservice-kanalen’ (en vooral de horeca) hun prijsniveau moeten verlagen omdat de supermarkten in 2010 nog agressiever zullen inzetten op prijs. Ook de in de supermarkten aangeboden kant-en-klare maaltijden vormen een bedreiging voor hun omzet.

Axel Weber, topman van Karlstadt Duitsland, pleitte op 12 januari voor een goede samenwerking tussen foodservice en retailers om te voorkomen dat retailers zonder verstand van zaken in de foodservice gaan opereren. In London zou samenwerking tussen deze 2 sectoren nieuwe concepten hebben opgeleverd waarin food en retail beide tot uiting komen. Een andere voorbeeld dat hij aanhaalde kwam uit Duitsland. Foodconcepten zouden moeten inspelen op veranderende levenssstijlen, de gerichtheid van de jonge consument op merken in plaats van producten, en op hun selectievere instelling.

Op 25 januari komt het rapport van de FSIN uit. In de nu beschikbare samenvatting staan de verwachtingen voor de komende 3 jaar. Het FSIN signaleert de volgende trends: verlies van marktaandeel bij de speciaalzaken (1) en de horeca (2), gelijkblijvend marktaandeel bij catering (3) en markten/overige retail (4), en groei van marktaandeel bij supermarkten (5) en het ‘gemakskanaal’ (6).

1: Onder food servicekanalen vallen de horeca, catering en het ‘gemakskanaal’.
2: kaas/zuivel, aardappelen/groente.fruit, bakkerijen, slagerijen, slijterijen, delicatessenzaken.
3: cafes, bars, restauarants, hotels, pensions, vrijetijds-gelegenheden.
4: catering in bedrijven, onderwijs- en andere instelleingen, vliegtuigen.
5: marktkramen, boerderijverkoop, thuisverkoop, avonbdwinkels, branchvreemde kanalen.
6: full service, soft discounters, hard discounters, quality discounters.
7: fast servoice, travel, pompstations, gemakswinkels, foodservice bij reta
il

 

Bronnen:
– “Persbericht ‘Foodservice verliest 650 miljoen Euro omzet’,” FSIN, 11 januari 2010.
– “Foodservice verliest 650 miljoen Euro omzet,” 13 januari 2010.
– “Omzetverschuiving van foodservice naar supermarkt,” door Ivonne Sleutels, VMT, 13 januari 2010.
– “‘Foodservice moet ruimte krijgen van retailers’,” door Vivie Brandligt, 12 januari 2010.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *