Slechts 4 Nederlandse bedrijven in de top 250 van grootste, wereldwijd opererende retailers

(24 januari 2010) Op 11 januari presenteerde accountants- en adviesorganisatie Deloitte het rapport ‘Global Powers of Retailing 2009 – Emerging from the downturn’. Het geeft aan hoe de 250 grootste supermarktketens ter wereld het deden in 2008 en welke verschuivingen er plaats vonden. In de Top 250 staan slechts 4 Nederlandse bedrijven genoteerd.

Op 11 januari presenteerde accountants- en adviesorganisatie Deloitte, in samenwerking met Stores magazine, het rapport ‘Global Powers of Retailing 2009 – Emerging from the downturn’. Deloitte rapporteert jaarlijks om inzicht te geven in de uitdagingen en kansen waar retailers mee geconfronteerd worden in deze steeds verder globaliserende branche. De rapportage is gebaseerd op cijfers verkregen van (een deel van) de aangeschreven bedrijven en uit publieke bronnen. Het rapport dat nu is gepubliceerd heeft betrekking op het fiscale jaar 2008.

Deze (13e) editie stond vooral in hetteken van de crisis. Het rapport geeft aan welke retailers het wel en welke het niet hebben gehaald en waarom, en welke individuele retailsegmenten moeilijkheden ondervonden. Er is tevens een ranglijst in opgenomen van de Top 250 van grootste retailers wereldwijd (gemeten naar omzet).

De bovenste 10 bedrijven uit de Top 250 zijn Wal-Mart (VS), Carrefour (F),  esco (UK), Metro (D), Home Depot (VS), The Kroger Co. (VS), Schwarz/Lidl (D), Target Corporation (VS), Costco Wholesale Corporation (VS) en Aldi  mbH & Co. oHG (D).

Ondanks de economische terugval, is de omzet van de grootste retailers ter wereld in 2008 gegroeid met 5,5%. De meeste kleinere bedrijven maakten echter minder winst of zelfs verlies (vooral in de hoek van mode en electronica, minder in de levensmiddelensector).

Het zijn vooral Europese retailers die internationaal actief zijn; 39,6% van de Top 250 bestaat uit Europese retailers. Voor het eerst sinds het onderzoek gestart is, overstijgen deze retailers hiermee het aandeel van ondernemingen uit de VS.

Deloitte voorziet een verschuiving op het ‘retailspeelveld’ omdat retailers uit de opkomende markten de strijd aangaan met de gevestigde spelers. De grootste retailgroei zal plaats hebben in landen met grote overschotten (vooral de grote ‘opkomende markten’) en in de VS en de UK zal die juist krimpen.

Slechts 4 Nederlandse retailers behoren tot de Top 250 : Ahold (nr. 25), SHV Holdings/Makro (nr. 140), Maxeda (nr. 177) en Blokker (nr. 204).

Volgens Erik Nanninga, managing partner van branchegroep Consumer Business van Deloitte, waren de Nederlandse retailers niet goed in staat om de laatste jaren te groeien in de wereldwijde competitie. De Nederlandse retail krijgt moeilijk voet aan de grond in andere landen en het lukt ze daarom niet internationaal succesvol te zijn.

Deloitte doet ook aanbevelingen aan de hand van verwachte verschuivingen in het gedrag van de consument: verdere rationalisatie van het assortiment (laten zien dat je de consument begrijpt door aan te bieden wat de consument zoekt en weg te halen wat de consument juist niet wil), betere positionering (kiezen voor positie als discounter of juist als high service retailer, maar niet beide), de impact van social networking op het koopgedrag van de consument en duurzaamheid (internet wordt een grote uitdaging; zorg dat je multichannel strategie op orde is).

Bronnen:
– “Nederlandse retailers geen sterke positie in internationaal speelveld,” 12 januari 2010.
– “Global powers of retailing 2010 – Emerging from the downturn,” Deloitte, 11 januari 2010.
– “Retailers zien stijgende omzet, maar hebben winst ‘verkocht’,” Deloitte, 11 januari 2010.

Het rapport is hier te vinden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *