Help Jumbo over de streep: teken mee tegen ‘foute soja’ in de supermarkt

(19 november 2009) Ruim 50.000 mensen tekenden dit voorjaar de oproep van Milieudefensie aan Albert Heijn om te stoppen met het gebruik van soja waarvoor tropische bossen worden gekapt. In de Trouw van 31 oktober liet de grootgrutter weten dat het zichzelf niet in staat acht werkelijk stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Milieudefensie wil nu Jumbo over de streep trekken en vraagt opnieuw om handtekeningen (via het web)..
.
Ruim 50.000 mensen tekenden dit voorjaar de oproep van Milieudefensie aan Albert Heijn om te stoppen met het gebruik van soja waarvoor tropische bossen worden gekapt. Albert Heijn beloofde daarop zijn verantwoordelijkheid te nemen. Maar het bleef bij mooie woorden. In de Trouw liet de grootgrutter onlangs weten dat het bedrijf zichzelf niet in staat acht werkelijk stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid: ‘(onze) pogingen om duurzaamheid op een hoger niveau te brengen zijn gestrand’.

Jeroen Walstra, Milieudefensie: “Supermarkten kunnen wel degelijk de problemen aanpakken. Milieudefensie blijft consumenten oproepen hun supermarkt te vragen te stoppen met het verkopen van producten met foute soja.”Daarom doen we opnieuw een beroep op de consument. En dit keer richten we onze pijlen op supermarkt Jumbo. Help mee om ze over de streep te trekken.”

Jumbo scoort het beste met prijs en aanbod van duurzaam vlees en vleesvervangers. Wij vragen Jumbo ook op het terrein van soja de duurzaamste supermarkt van het land te worden. Deze super kan hiermee het goede voorbeeld geven voor de andere supermarkten, waaronder marktleider Albert Heijn. De kaalslag van de bossen voor ons goedkope vlees wordt dan eindelijk een halt toegeroepen.

* Teken hier de oproep aan Jumbo [de bijbehorende link van stopfoutvlees.nl van Ver. Milieudefensie is inmiddels ‘dood’. Een relevante link is deze: http://www.milieudefensie.nl/veevoer/nieuws/14.000-verzoeken-aan-jumbo-voor-duurzaam-veevoer ]
* Hoe verantwoord is jouw supermarkt? [de oorspronmkelijke link http://www.vleeswijzer.nl/supermarktmonitor is ‘dood’. Een relevante link is deze: http://www.varkensinnood.nl/wat-doen-wij/superwijzer/]
* Supermarktmonitor

Zie ook:
‘Verantwoorde’ soja vanaf mei 2009? (11 april 2009)
Akties tegen Albert Heijn en Wereldnatuurfonds wegens hun steun aan ‘foute soja’  (3 juni 2009)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *