Veel klachten over misstanden arbeidsvoorwaarden in supermarkten

Via de Klachtenlijn die FNV Bondgenoten
begin februari op internet openstelde (*) voor klachten in de
supermarktbranche zijn in 4 weken tijd zo'n 350 klachten over
misstanden met arbeidsvoorwaarden binnengekomen.

Nicole Boonstra, bestuurder van FNV
Bondgenoten gaf bij de opening van de klachtenlijn aan dat de FNV uit
ervaring weet dat de supermarkt-cao slecht wordt nageleefd door
werkgevers. "Daarom hebben we in de nieuwste cao ook met hen
afgesproken dit meldpunt te starten. Dan kunnen we ook gericht
problemen oplossen."

Volgens Boonstra gaan de inmiddels
ontvangen klachten onder meer over het niet betalen van overuren,
"afwerkkwartiertjes" en de pauzes. Ook geven
supermarktmedewerkers aan dat ze contracten krijgen die volgens de
CAO niet zijn toegestaan, Het gaat om de zogenaamde
all-in-contracten, waarbij vakantiegeld wordt verrekend in het
uurloon, en de min/max-contracten, die bepalen dat een werknemer in
ieder geval een minimum aantal uren wordt ingezet.

Leeftijdsdiscriminatie

Verder wordt door het personeel
aangegeven dat ze nauwelijks kans hebben op een vast contract.
Boonstra legt uit: "Iemand die als 16-jarige in dienst komt
vliegt er na maximaal drie jaar weer uit. In zijn plaats komt weer
een goedkope tijdelijke kracht. Voor jonge mensen is het daardoor
vrijwel niet mogelijk een bestaan op te bouwen als
supermarktmedewerker. Terwijl veel jongeren dat wel willen." 60
Procent van de supermarktmedewerkers een tijdelijk contract en
ongeveer hetzelfde percentage is jonger dan 22 jaar.

Een paar voorbeelden van de klachten:
"Ze nemen goedkopere mensen aan, terwijl de vaste krachten graag
meer willen werken". "Ze willen me wel op zaterdag, maar
niet doordeweek laten werken, want dan ben ik te duur",

Gewoon Goed Werk

Onder de noemer Gewoon Goed Werk zet
FNV Bondgenoten zich in voor werknemers aan de onderkant van de
arbeidsmarkt. De vakbond vindt dat werknemers tenminste 10 euro per
uur moeten krijgen. Flexwerk moet beperkt worden tot 'ziek en piek'
en werkgevers moeten de CAO fatsoenlijk naleven.

In Nederland verdienen 1,4 miljoen
mensen minder dan 10 euro per uur en hebben 1,9 miljoen mensen geen
vaste baan. Zij werken onder andere in de schoonmaak,
vleesverwerking, post, uitzendbranche, supermarkten en in de
taxisector.

Het meldpunt is te vinden op
www.fnvbondgenoten.nl/supermarkten en is toegankelijk voor zowel
leden van FNV Bondgenoten als niet-leden. Klachten kunnen ook anoniem
worden achtergelaten.

FNV Bondgenoten bespreekt de resultaten
van het meldpunt binnenkort met de supermarktconcerns. Over de
klachtenlijn zijn afspraken gemaakt in de supermarkt-cao, zodat
werkgevers de klachten 'gericht kunnen oplossen'.

Noot:
(*) Meldpunt:
http://www.fnvbondgenoten.nl/supermarkten
Klachtenpagina
voor winkelpersoneel
: http://fnv.yoursurvey.nl/75
Klachtenpagina voor medewerkers bij
de distributie
: http://fnv.yoursurvey.nl/76

Bronnen:
– "Medewerkers
supermarkten klagen steen en been
,” DVHN, 6 maart 2009
– "Stroom
klachten over supermarkten
,” BN-DeStem, 9 maart 2009
– "Start
klachtenlijn voor supermarktpersoneel
," FNV Bondgenoten, 13
februari 2009

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *