Identiteitscontroles bij de kassa tegen alcoholgebruik door jongeren onder de 16

 

(door Rob Bleijerveld)

Sinds
maandag 2 maart moeten supermarktklanten tot 20 jaar zich kunnen
legitimeren aan de kassa als ze alcohol en tabak willen kopen. Het
kassapersoneel wordt geacht deze legitimatietoetsing uit te voeren en
aan jongeren tot 16 geen alcohol en sigaretten te verkopen.

De
supermarkt-branche (Centraal Bureau Levensmiddelen CBL) h
eeft
zelf aangedrongen op deze maatregel (1) die de bestaande regeling
vervangt waarbij alleen jongeren tot 16 jaar zich hoefden te
legitimeren in de supermarkt. In de praktijk bleek de uitvoering
daarvan echter zeer moeilijk. Om het probleem van twijfelgevallen te
ondervangen is ervoor gekozen om de legitimatieleeftijd op te
trekken. Anders zou de kans op sankties door de overheid te groot
zijn. Onder de sankties valt ondermeer de sluiting van de
drankafdeling van het bedrijf in kwestie of zelfs van de winkel in
zijn geheel.

Via een wijziging van de drank- en horecawet
krijgen de gemeentes de mogelijkheid om de leeftijd te verhogen tot
18. Ook moeten die regels opstellen voor drankverkoop in
sportkantines en culturele centra.

Op initiatief van de
supermarktbranche lieten de directies hun kassapersoneel (50.000
mensen) per CDRom een cursus volgen om zich voor te bereiden op de
legitimatietoetsing (2). Het kassapersoneel wordt op zijn beurt weer
gecontroleerd door (de kans op) de inzet van nepkopers ('mystery
shoppers'): jongeren die nog geen alcohol mogen kopen maar dit toch
proberen.

Een televisiespot en een website (http://www.noggeen20.nl) moeten
de jongeren informeren over het nut, de noodzaak en de reden van de
nieuwe 'huisregel' van alle Nederlandse supermarkten.

Tijdens de officiële aftrap maandag nemen leden van de Tweede
Kamer plaats achter de kassa.

Het is de vraag of deze maatregel het gebruik zullen indammen. In de VS kent men al sinds jaar en dag dit soort verboden maar dat heeft veel jongeren er niet van weerhouden om toch aan alcohol te komen. Vaak zijn het oudere jongrene die het voor ze kopen of het is beschikbaar op feesten.

Noten:
(1)
Zie ook: “ID-controles
alcoholverkoop supermarkten per 2 maart strenger dan wettelijk
voorgeschreven
,” door Rob Bleijerveld
, 17 januari 2009
.
(2)
In een van de reacties op deze maatregel betwijfel een lezer van op
www.stentor.nl of de cursus wel zo effectief is en of het niet
onbedoeld anderen uitsluit (zie reactie 3 op
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/4585198/Jonguitziende-jongere-moet-zich-legitimeren.ece
.

Bronnen:

Jonguitziende
jongere moet zich legitimeren
,” De Stentor, 1 maart 2009.

Id-plicht
voor alcoholkopers onder de 20 jaar

,” Trouw, 2 maart 2009)

Legitimeren
onder de 20 jaar

,” NOS, 2 maart 2009
.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *