Schone Kleren Kampagne: Winst stuntsupers Aldi en Lidl door misbruik vrouwen

De Schone Kleren Kampagne bracht op 10 februari het rapport “Cashing In” uit waarin de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie en het inkoopbeleid van 5 supermarktreuzen wordt bekritiseerd. Het rapport luidt meteen de “Better Bargain” campagne in die daar wat aan wil doen.

De Schone Kleren Kampagne deed onderzoek naar de (zeer slechte) arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie en de toeleveringsketen van 5 grote supermarktbedrijven (Lidl, Aldi, Carrefour, Tesco en Walmart). Volgens SKK maken deze supermarkten winst op kledingverkoop door de onderbetaling en het misbruik van vrouwen. Het gaat in feite om schending van mensenrechten. De onderzoeksgegevens staan in het SKK rapport “Cashing In: Giant Retailers, Purchasing Practices, and Working Conditions in the Garment Industry”, dat op 10 februari uitkwam in 13 landen in Europa en in de VS. Het rapport is ook de aftrap voor de campagne “Better Bargain”.

Het doel van de campagne is om de arbeidsomstandigheden in de kledingtoevoer-keten van de grote supermarktbedrijven te verbeteren door:

* verbeteren van de toepassing van
arbeidsstandaards
* het eisen van leefbare lonen
* verbeteren van inkooppraktijken
* steunen van arbeidersorganisaties

Daarnaast beoogt de Better Bargain
campagne:
* grotere transparantie
* stimuleren van consumenten om bij
aankoop uit te gaan van duurzaamheid en respect voor
arbeidersrechten
* verandering van overheidsbeleid
* de opbouw van allianties om de druk
op de supermarktreuzen op te voeren

Winst stuntsupers Aldi en Lidl door
misbruik vrouwen
Persbericht Schone Kleren Kampagne
10 februari 2009

De winst die stuntsupermarkten Aldi en
Lidl maken op kledingverkoop wordt behaald door onderbetaling en
misbruik van vrouwen. Dit blijkt uit een zorgvuldige internationale
studie die de Schone Kleren Kampagne heeft laten uitvoeren. Marieke
Eyskoot, campagnecoördinator: “Terwijl door de financiële
crisis wereldwijd de broekriem wordt aangehaald, betalen vrouwelijke
arbeiders en hun families de winsten van de stuntsupers, met hun
hongerlonen en gedwongen (gratis) overwerk. Zij kunnen zich dit niet
veroorloven – en ze zouden het ook niet moeten hoeven – maar het
is de enige manier om wat te verdienen. In Bangladesh heb je minstens
€ 48 per maand nodig om te kunnen leven; bij een Aldi-leverancier
wordt € 13,50 betaald. Dit is onacceptabel, juist gezien de
crisis.”

Het rapport “Cashing In”
wordt vandaag wereldwijd gelanceerd, als aftrap van de campagne
“Better Bargain”. Onderzoekers van de Schone Kleren
Kampagne (SKK) spraken met 440 arbeiders uit 30 fabrieken in vier
landen: Sri Lanka, India, Bangladesh en Thailand. Kusum, die werkt in
een fabriek die Lidl, Carrefour en Wal-Mart bevoorraadt: “Soms
kan ik er niet meer tegen en begin ik te huilen. Na een tijdje herpak
ik mezelf dan weer. Ik heb geen keus, ik moet blijven werken.”
Aldi en Lidl hebben niet inhoudelijk op de onderzoeksresultaten
gereageerd.

Kledingarbeiders hebben volgens de VN’s
Universele Verklaring van de Rechten van Mens recht op een leefbaar
loon: een inkomen dat in hun basisbehoeftes en die van hun families
voorziet. Ook hoort hun gemiddelde werkweek maximaal 48 uur te duren.
SKK’s onderzoek laat zien dat deze rechten van ze worden afgepakt.
Ten eerste zijn de lonen zo laag dat de arbeiders geen kans hebben
een leefbaar loon te verdienen, hoe hard ze ook werken. Ten tweede
worden ze van hun vrije tijd beroofd door managers die hen dwingen
tot overwerk. Van de tien onderzochte bedrijven in Bangladesh had
geen enkele een werkweek van minder dan 60 uur; meer dan de helft
ging hier overheen, en in vier gevallen was de gemiddelde werkweek
zelfs meer dan 80 uur. Ten derde worden ze dikwijls niet eens betaald
voor de extra uren die ze draaien. Eyskoot: “Waar wij hier in
het Westen voor overwerk een hoger uurloon ontvangen dan normaal,
krijgen ze er in de onderzochte fabrieken vaak helemaal niks voor.”

De overgrote meerderheid van
kledingarbeiders – ongeveer 80 % – is vrouw. Dit is geen toeval. De
stuntsupers trekken vrouwen niet uit de armoede, ze profiteren er
juist van. Vrouwelijke arbeiders hebben een grotere kans op een veel
te laag loon of gedwongen overwerk, omdat ze zwakker staan in de
samenleving. Die schendingen hakken er nog eens extra in, omdat ze na
het werk ook nog voor de hele familie moeten zorgen – als ze hun baan
bij zwangerschap al mogen houden. Een positie die ervoor zorgt dat de
vrouwen geen andere keuze hebben dan elke vorm van arbeid te
accepteren – onder welke omstandigheden dan ook.

Aldi en Lidl hebben ogenschijnlijk
genoeg geld om de arbeiders naar behoren te betalen. Hun jaaromzet is
groter dan het BNP van een aantal kledingproductielanden. Zo bedroeg
de jaaromzet in 2007 van Aldi € 47 miljard en van Lidl € 52
miljard, terwijl het BNP van bijvoorbeeld Sri Lanka € 22 miljard
was. Aldi rapporteert over 2008 een verkoopsstijging van 24,8%. Hun
marktaandeel is in vele landen groot. Hun strategie: gebruik je
omvang om de baas te spelen over je leveranciers en dwing ze tot
lagere prijzen. Aldi had in 2008 430 winkels in Nederland, Lidl 92.

De Schone Kleren Kampagne heeft het
verbeteren van de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders
in de wereldwijde kleding- en sportschoenenindustrie tot doel. Het is
onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 12 Europese
landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert.

Het volledige rapport is te vinden
op:
http://www.cleanclothes.org/betterbargain/images/docs/cashing_in.pdf
(en een samenvatting op:
http://www.cleanclothes.org/betterbargain/images/docs/summary.pdf
)

Meer informatie:
– “Winst stuntsupers Aldi en Lidl
door misbruik vrouwen”, SKK, 10 februari 2009
(http://www.schonekleren.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=206&Itemid=1021)
– Over de campagne “Better
Bagain”: http://www.cleanclothes.org/betterbargain/
– Fotoserie over de
arbeidsomstandigheden in de gewraakte kledingfabrieken:
http://www.cleanclothes.org/ccc_gallery/main.php?g2_itemId=11608
– “Zware kritiek op Lidl,
Carrefour, Wal-Mart,” Distrifood, 10 februari 2009
(http://www.distrifood.nl/buitenland/id606-223161/zware_kritiek_op_lidl_carrefour_wal-mart.html)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *