ID-controles alcoholverkoop supermarkten per 2 maart strenger dan wettelijk voorgeschreven


Volgens dagblad Trouw beginnen de
supermarkten in Nederland volgende week met het trainen van hun
kassapersoneel om klanten die 20 jaar of jonger lijken te vragen zich
te identificeren als ze tabak of alcohol willen kopen. De training
wordt gegeven per CDRom en ook worden lastige situaties via
rollenspellen nagebootst. Tot 2 maart kunnen de 50.000
personeelsleden examen doen.

Aan jongeren die jonger zijn dan 16
jaar mag volgens de wet geen alcohol of sigaretten worden verkocht,
maar die regel is in de praktijk moeilijk hanteerbaar. De strengere
id-plicht moet de kassamedewerkers houvast geven.

Op 2 maart – en voorafgegaan door een
publiekscampagne – voeren de ketens op eigen initiatief een strengere
identificatieplicht in dan wettelijk noodzakelijk is. De regering is
volgens het artikel blij met deze aktie van de sector.

Bron: “Vijftigduizend
caissières blokken voor id-plicht
,” Trouw/Novum,16 januari
2009

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *