Vele zelfstandige supermarkten bedreigd door grondstofprijzen en concurrentie

(door Rob Bleijerveld)

Albert Heijn rekent af met de
kleintjes…

Albert Heijn is in staat om de
verhoogde prijzen voor grondstoffen en energie te gebruiken om zijn
marktpositie extra te verstevigen. Het bedrijf rekent deze extra
kosten namelijk slechts in geringe mate door in de
consumentenprijzen. Dat is ondermeer mogelijk omdat het bedrijf de
laagste logistieke kosten heeft en goed inspeelt op segmenten met de
meeste marge, zoals voorverpakte aardappelen, groenten en fruit, en
kant-en klaarmaaltijden.

De andere supermarktgroepen (Nederland
heeft 25 supermarktformules met samen bijna 4800 winkels) en de
zelfstandige ondernemers (totaal ruim 2400 supermarkten) moeten dit
voorbeeld volgen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. De
formules doen dit door de 'zwakke broeders' uit hun groep zo snel
mogelijk te verkopen en door de marges op te krikken door meer
artikelen als huismerk te gaan verkopen.

Veel zelfstandige ondernemers kunnen
het zich echter niet veroorloven om hun verlies niet aan de klant
door te geven. Ze zullen andere manieren moeten vinden om hun marges
wat op te krikken. zoals het beter onder de aandacht brengen van
producten als kant-en-klaarmaaltijden, het verkorten van de wachttijd
bij de kassa en het aanbieden van parkeergelegenheid.

In zijn jaarrapportage geeft Deloitte
aan dat ongeveer 15% van de zelfstandigen die ruimte echter niet
hebben en naar verwachting zullen stoppen met hun bedrijfsvoering.

Bronnen:
– "Honderden supers in nood door
margedruk", Giel ten Bosch, Telegraaf, 4 september 2008
(http://www.telegraaf.nl/dft/1839629/__Honderden_supers_in_nood_door_margedruk__.html)

"Marges supers gaan slachtoffers maken", Nationale
Franchise Gids, 2 september 2008 (http://www.denationalefranchisegids.nl/firstfranchise/franchise_Nieuwsbrief_2_september_2008.htm#marges)

Zie ook:
"Deloitte’s Trade Survey 2008 –
Supplier/retailer relationships, A growing need for collaboration on
both sides"
(http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/nl_nl_Consumer_Business_Trade%20Survey_2008.pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *