Dinsdagnacht 2 september: documentaire “The Wal-Mart-Effekt”

Deze reus, die naar eigen zeggen (in
2003) meer omzet had dan Micro Soft, HP, IBM, Dell en Cisco samen,
veranderde ooit in zijn eentje het vraag en aanbod systeem in de VS.
Destijds waren het de fabrikanten en leveranciers die het marktaanbod
in de detailsector bepaalden; nu is het Wal-Mart die de vraag
bepaalt. De succesformule van oprichter Walton is het aanbieden van
producten voor een lagere prijs dan bij de concutrrent. Daarmee kwam
het centraal stellen van prijs in de plaats van dat van kwaliteit.

Wal-Mart maakte de grote
toeleveranciers afhankelijk in kort tijdsbestek door een continue,
grote afname te garanderen. Daarna dwong het elk jaar lagere
inkoopsprijzen af, zelfs al steeg de grondstofprijzen drastisch.
Wal-Mart kon dit doen omdat het steeds beschikte over alle gegevens
en analyses om de marges van die bedrijven vooraf te kunnen bepalen.
Als de Amerikaanse bedrijven niet in wilden gaan op de geboden prijs
(zoals destijds de bijna-monopolist Rubbermade, winkelketen voor
allerlei huishoudelijke plastics) dan kon dit leiden tot (bijna)
faillisement.

Vervolgens dwong de zoektocht van de
Amerikaanse fabrikanten en leveranciers naar steeds lagere
productiekosten om investeringen te doen in lagelonenland China. Het
verhaal van dit type “investeringen” wordt in de documentaire
geïllustreerd aan de hand van RCA Ohio. Dat goedlopende Amerikaanse
productiebedrijf van tv-beeldschermen werd overgekocht door het grote
electronicaconcern Thompson die de fabriek daarna sloot (met veel
ontslagen als gevolg). De machines werden overbracht naar China zodat
kon worden geproduceerd met hogere winstmarge (door de hongerlonen
daar). Thompson leverde aan de Chinese tv-producent Sanyo die zich
door druk van Wal-Mart om nog goedkoper te leveren, gedwongen voelde
zijn marktaandeel aan een buitenlands bedrijf over te doen.

Dit praktijkgeval van inkoopmacht
maakte een discussie los in de VS over de “wet van vraag en aanbod”
en het belang van de Amerikaanse consument. Is deze uiteindelijk wel
gebaat bij een steeds lagere prijs, ook als dat het verlies van
duizenden arbeidsplaatsen betekent?

Bron:
http://www.arte.tv/de/woche/244,broadcastingNum=928548,day=4,week=36,year=2008.html
Uitzending: Dinsdag 2 september 2008 om
01.15 uur op Arte TV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *