Documentaire: ‘Verslaafd aan goedkoop’ (Canvas, 15 augustus)


Canvas toont vanavond de BBC-documentaire " Addicted to cheap shopping"
van Libby Potter (60 min., 2007) over kooplust/koopgekte in drie
continenten. Ze vraagt zich af waarom dingen zo goedkoop zijn, wat de
verborgen kosten zijn en hoe lang dit nog zal duren. In de VS bezoekt
ze Wal-Mart, het bedrijf dat zorgde voor een revolutionaire aanpak van
het winkelen. In Europe ontmoet ze 'shopaholics' en bekijkt de nieuwe
manier van kopen. En ze gaat na waarom China de grootste markt van de
wereld werd, en hoe lang onze koopgekte nog door kan gaan.

In tegenstelling tot wat velen denken zijn de prijzen voor consumptiegoederen de afgelopen 10 jaar niet gestegen maar juist gedaald. Relatief natuurlijk want met inbegrip van gestegen loon- en inflatieniveau.

Wal-Mart legde in de VS (en elders) de basis voor een blijvend laag prijspeil en een lage inflatie. Zijn sterke concurrentiepositie werd ondermeer opgebouwd door het zoveel mogelijk uitschakelen van de tussenhandel, door sterk te bezuinigen op lonen en uitgaven voor secundaire arbeidsvoorwaarden, door verpakkkingen zoveel mogelijk weg te laten, door kleinere bedrijven op te kopen of weg te concurreren en door zoveel mogelijk in te voeren vanuit lagelonenland China.
De documentaire laat ook de gevolgen zien van het koopjesjagen, zoals de drang om er volgens de laatste mode bij te lopen, met thuis een berg ongebruikte producten van een vaak slechte kwaliteit, de afnemende hoeveelheid grondstoffen en groeiende afvalberg, de armoede onder de werknemers van Wal-Mart in de VS, en de toegenomen trek van land naar stad in China.

Meer
over de film op
:
http://www.bbcactive.com/BroadCastLearning/asp/catalogue/productdetail.asp?productcode=21992

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *