Ingezonden brief: Medewerkers Dekamarkt wijzen in enquête zondagwerk af

(door
Fred Kaal, lid van de Kadergroep Dekamarkt)

Op
17 januari gingen we met een delegatie van de kadergroep Dekamarkt
langs 21 filialen voor het houden van een enquête met vragen
over loon, contracten, overwerk, etc. We spraken daar ruim 69
medewerkers en wij hebben dan ook zonder problemen 69 enquêtes
mogen invullen.

De
dag verliep goed. Het mooie van de enquête-tour was dat wij
schriftelijke toestemming hadden. Dit gaf voldoende zekerheid om ons
werk goed uit te voeren. Tegelijk met het invullen van de enquête
discussieerden wij met de medewerkers over het werken op zondag en
wat zij vinden van het aanpassen van de winkeltijdenwet. Het
merendeel van hen is geen voorstander van werken op zondag!

Op
zondagen werden en worden vooral jongeren ingezet; ze zetten liever
geen ouderen in omdat ze die te duur vinden voor het werk op zondag.
En de eigenaar van Dekamarkt Jan Kat maar zeggen "Wij doen niet
aan leeftijdsdiscriminatie". Maar ondertussen gebeurt dit wel.
Uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat het beleid van
Dekamarkt niet overeen komt met wat in de distributiecentra en
filialen gebeurt. Het vermoeden bestaat dan ook dat de directie niet
helemaal in de gaten heeft wat daar plaatsvindt.

Volgens
de medewerkers moeten de leidinggevenden of bedrijfsleiders inderdaad
meer jongeren inzetten. Dat gebeurt vanwege de rayonleiders die
merendeels het personeelsbeleid bepalen. Zelfs part-timers en
hulpkrachten mogen ingezet worden zodat de oudere medewerkers thuis
kunnen blijven. Die hebben namelijk geen zin om op zondag te werken.

Enkele
medewerkers zeiden dat het bij bepaalde filialen tussen april en
oktober 's avonds druk is, maar daarna niet meer. Volgens hen hoeven
de filialen alleen open op de dagen dat het druk is en in de periode
daarna willen ze weer gewoon werkweken maken van 6 dagen en geen 7.
Bij ons in de distributiecentra waren de leidinggevenden niet
tevreden over het verloop van het werken op zondag.

Bij
onze discussie kwam duidelijk naar voren dat verschillende
medewerkers en bedrijfsleiders niet tevreden zijn over het open zijn
op zondag. Er komen te weinig klanten en alleen bij bepaalde filialen
was het druk.

Op
de zondagen voor kerst en oud en nieuw zijn zowel supermarkten als
distributiecentra's open geweest. De werkgevers gingen er vanuit dat
zij tijdens de feestdagen financieel een record aan omzet konden
behalen. En inderdaad zeggen zij dat de omzet goed was, maar is dat
ook echt zo? Klopt hun verhaal wel? Hebben de winstfactor wel goed
berekend? Volgens mij moet je bij de winstberekening van de
feestdagen rekening houden met het volgende:


De lonen van de medewerkers die op zondag werken.

De toeslagen die aan deze medewerkers moeten worden betaald.

De lekkage van afgeschreven producten die zij hebben in de filialen
en distributiecentra. (De houdbaarheidsdata van verschillende
produkten zouden al voor de feestdagen verstrijken. Op deze manier
wilden volgens mij de werkgevers de klanten dwingen op zondag te
kopen)

Het stroom- en gasgebruik.

Trek
dit allemaal van de prijs af en je houdt volgens mij minder winst
over dan de werkgevers nu aangeven. Daarom willen de werkgevers
volgens mij de toeslagen afschaffen zodat zij medewerkers goedkoper
in kunnen zetten. Ze houden dan meer geld over en kunnen dit bij de
winst optellen.

Wat
verder bij sommige filialen speelt, is het argument van concurrentie
door andere supermarkten. Zo zou het filiaal in Santpoort Noord in
februari ook op zondag moeten openen omdat een naburige vestiging van
een andere supermarkt dan ook open is en de klanten weg zou kunnen
trekken. Maar er zitten helemaal geen filialen van andere ketens
vlakbij, alleen een Dekamarkt in Velserbroek. Dus het lijkt erop dat
er geen echte reden is en dat de Dekamarkt zo eigenlijk zijn eigen
concurrent is. En dit wordt weer uitgespeeld over de ruggen van de
medewerkers.

De
vraag is dus denken de werkgevers van supermarkten wel goed na bij
wat zij doen?

Het
belangrijke is in deze strijd van de supermarkten dat de winst alleen
maar verdeeld wordt over 7 dagen in plaats van 6. Vro
eger
werd de winstopbrengst ove
r
zes dagen verspreid. Toen bedachten de werkgever dat als de
supermarkten 's avonds opengingen zij meer winst konden behalen. Maar
er kwamen minder klanten overdag en meer in de avonduren. Nu denken
de werkgevers dat zij meer winst kunnen behalen over de zondag. Maar
dit zal alleen maar verspreiding van klanten opleveren.

En de werkgevers moeten ook nog de
toeslagen van 100% betalen, en natuurlijk willen zij die afschaffen.

Ik denk dat het enige wat doorslag
kan geven, is als alle medewerkers besluiten niet meer te gaan werken
op zondag. Maar dit moet dan wel met elkaar gebeuren!
Wij als Sectorraad hebben in elk
geval ook besloten om op te stappen zodra de werkgevers over de
zondag of toeslagen gaan beginnen aan de onderhandelingstafel.

Fred Kaal
(emailadres:
2082xb17 AT hetnet PUNT nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *