Graag twee tubes tandpasta en … ook maar een tandartsverzekering


Eind jaren '90 was er veel te doen
rondom de verkoop van verzekeringen via tankstations en supermarkten
('retail finance'). Retailbedrijven en verzekeraars gingen daarbij
vergaande vormen van samenwerking aan. Maar na een paar jaar bleek
dit niet succesvol te zijn.

Inmiddels zijn via supermarkt,
groothandel en autodealer weer volop verzekeringspolissen
verkrijgbaar. Het gaat om 20% van alle eenvoudige financiële
polissen. Consultantsbureau IG&H deed onderzoek naar deze markt
en bracht onlangs het rapport "Retail
Finance 2.0 – Hoe insiders terrein verliezen aan outsiders
"
uit om "bestaande financiële dienstverleners en nieuwe
toetreders te voorzien van een analyse over dit fenomeen".

In
het voorwoord van 'Retail Finace 2.0' wordt gesteld dat de bestaande
marktverhoudingen in menige sector "behoorlijk zijn opgeschud".
Dat komt door het gebruik van internet, de snelle opkomst van "nieuwe
spelers" en de steeds minder voorspelbare consument die
bovendien "zelf meer aan het roerzit en erg prijsbewust is".
De gevolgen van het drastisch vervagen van grenzen tussen voorheen
stevig van elkaar gescheiden sectoren zijn ook in de financiële
dienstverlening voelbaar. Zoals bij de 'Retail Finance', ofwel de
verkoop van financiële producten door niet-financiële
partijen. De eerdere initiatieven op dit gebied van Shell/AXA en
Albert Heijn/Aegon zijn weliswaar mislukt, maar hoe zit het met de
nieuwe spelers als HEMA (in de top-10 van online aanbieders van
verzekeringen), Funda (succesvolle samenwerking met Independer) en
Volkswagenbank (verkoop van verzekeringen en kredieten via
dealers)?Deze analyse biedt volgens IG&H zowel gevestigde
financiële dienstverleners als potentiële nieuwe toetreders
de mogelijkheid om na te gaan waarom Retail Finance deze keer wel zou
kunnen slagen en wat er voor nodig is om concurrerend te kunnen
zijn.

Bronnen:
– "Verzekering via drogist in
opmars", 4 december 2007
(http://www.overgeld.nl/rubriek/verzekeringen/2693165/Verzekering_via_drogist_in_opmars.html)

"Retail Finance
2.0"
(http://www.igh.nl/site/research_publicaties/themas/retail_finance_20.html)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *