Europees tegen Lidl?

Image

 

Image

1 mei 2007 (foto: Werner Bachmeier – www.wernerbachmeier.de)

(door Kees, 25 juni 2007, bron:
http://www.globalinfo.nl/content/view/1273/30/)

Volgens een bericht op de Duitse
website telepolis
is er eerder deze maand een conferentie in Brussel geweest om een
internationale campagne tegen supermarktketen Lidl te bespreken. Lidl
is immers de Wal-Mart van Europa; specialist in zo min mogelijk
betalen aan personeel en producenten en bijzonder vijandig tegen
vakbonden.

De conferentie in Brussel, onder de
titel Precarious Europe, was georganiseerd door de Verenigd Links
fracties (GUE/NGL), mede naar aanleiding van een campagne van de
Duitse vakbond Ver.Di. Verdi is een website begonnen met een
zwartboek over Lidl en
leden voeren acties bij vestigingen van de keten.

Toen ook in andere landen, met name
Frankrijk, Italië en Polen vakbonden aandacht voor het
specifieke concern begonnen te krijgen, werden losse contacten
aangeknoopt. Nu is er het idee om een Europese campagne tegen het
concern te beginnen. Verdi stapt ook actief naar sociale bewegingen
toe om ze dit voorstel voor te leggen. Op de conferentie in Brussel
waren dan ook niet alleen vakbonden aanwezig maar ook
vertegenwoordigers van allerlei andere organisaties en bewegingen.

Een van de trucs van Lidl – overigens
samen met Kaufland eigendom van de Schwarz-groep – is om alleen nog
personeel in te huren met tijdelijke contracten. Met name in Spanje
schijnt 90 procent van het personeel zo te werken. Hoewel Lidl er
alles aan doet om vakbonden buiten de deur te houden, verschilt de
situatie per land. In Zweden en België bijvoorbeeld, staat Lidl
bedrijfsraden toe en onderhandelt daar ook mee. Maar ook daar worden
de lonen onder druk gezet, probeert het bedrijf overuren niet uit te
betalen en worden onzekere arbeidsverhoudingen steeds meer regel.

Gebrek aan internationale samenwerking
tussen vakbonden, heeft tot nu toe voorkomen dat de groei van dit
concern gestopt kon worden.

Verbluffend is de informatie van de
Duitse onderzoeker Andreas Haman die het zwartboek over Lidl schreef.
De uitbreiding van de keten naar Oost-Europa wordt grotendeels
gefinancierd door de EBRD, de Europese Bank voor Wederopbouw en
Ontwikkeling.

Omdat de situatie in de afzonderlijke
landen teveel verschilt, lukte het overigens niet om een eensluidende
Europese campagne overeen te komen in Brussel. Er werd slechts
besloten tot twee gezamenlijke actiedagen; 10 december
(mensenrechtendag) en 8 maart (internationale vrouwendag). Ook was er
geen overeenstemming over het voorstel van Attac-duitsland
om een boycotcampagne te beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *